لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

هشدار کاخ سفید درباره احتمال حمله روسیه به کشتی‌های غیرنظامی در دریای سیاه


بارگیری یک کشتی در بندر اودسا
بارگیری یک کشتی در بندر اودسا

کاخ سفید روز پنج‌شنبه، ۲۹ تیر، هشدار داد که روسیه ممکن است با حمله به کشتی‌های غیرنظامی در دریای سیاه تلاش کند نیروهای اوکراین را مقصر این گونه حملات نشان دهد.

آدام هاج، از شورای امنیت ملی آمریکا، گفت بر اساس اطلاعاتی که به‌تازگی از طبقه‌بندی خارج شده، این احتمال وجود دارد که روسیه تأسیسات غلات اوکراین و کشتی‌های غیرنظامی در مسیر بنادر سیاه را به گونه‌ای هدف قرار دهد که گویی توسط اوکراین انجام شده است.

آقای هاج افزود که روسیه مین‌های دریایی بیشتری را در نزدیکی بنادر اوکراین کارگذاری کرده است.

به گفته این مقام کاخ سفید، «این یک تلاش هماهنگ برای توجیه هرگونه حمله به کشتی‌های غیرنظامی در دریای سیاه برای مقصر دانستن اوکراین است».

آدام هاج به یک ویدئوی انتشاریافته از سوی ارتش روسیه اشاره کرد که در آن گفته شده یک مین دریایی کارگذاری شده اوکراین را «شناسایی و منهدم کرده است».

روسیه هشدار داده بود که از روز پنج‌شنبه کشتی‌هایی را که در مسیر بنادر اوکراین در دریای سیاه حرکت کنند به عنوان هدف نظامی تلقی خواهد کرد.

وزارت دفاع روسیه در اخطار خود افزوده بود کشتی‌هایی که زیر پرچم کشورهای مختلف به سوی بنادر اوکراین حرکت کنند، مانند اهداف نظامی اوکراینی در نظر گرفته می‌شوند.

روسیه روز ۲۶ تیر اعلام کرد که خواسته‌هایش در چارچوب توافق با اوکراین بر سر صادرات غلات، در خصوص صادرات محصولات کشاورزی روسی تأمین نشده و از توافقی که تابستان سال گذشته با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل به دست آمد، خارج می‌شود.

همزمان مسئولان محلی در بنادر اوکراین بامداد ۲۹ تیر گزارش دادند که حملات روسیه تشدید شده و دست‌کم ۲۰ تن زخمی شده‌اند.

به گفته مقامات اوکراین، بنادر اودسا و میکولایِف هدف این حملات بود و به نابودی ۶۰ هزار تن غله منجر شد. اهمیت راهبردی این دو بندر عمدتا برای صادرات غلات به سوی اروپا و کشورهای دیگر است.

بخش‌های نیکولایف، سومی و چرنومورسکی در نزدیکی اودسا خسارات زیادی دیده و انبارهای غلات آن در پی چند انفجار به آتش کشیده شد.

ارتش روسیه در پی حملات چهارشنبه‌شب به بنادر اوکراین در بیانیه‌ای تأیید کرد که «تأسیسات صنعتی و نظامی، زیرساخت‌های سوخت و انبار مهمات نیروهای مسلح اوکراین در نزدیکی اودسا را هدف قرار داده است».

به گفته رئیس‌جمهور اوکراین، قرار بود آذوقه ذخیره شده در این بنادر به کشورهای آسیایی و آفریقایی صادر شود.

ولودیمیر زلنسکی در ‌شبکه‌های اجتماعی خود گفت هر موشک روسی نه تنها به اوکراین، بلکه به تمامی انسان‌هایی در جهان لطمه می‌زند که خواهان یک زندگی عادی و امن هستند.

اوکراین روز ۲۸ تیر اعلام کرد یک مسیر کشتی‌رانی موقت را از طریق رومانی، یکی دیگر از همسایگان دریای سیاه، برای حرکت کشتی‌ها به سوی بنادر اوکراینی در نظر گرفته است.

واسیل شکوراکوف، وزیر توسعه و زیرساخت‌های اوکراین در نامه‌ای به سازمان ملل نوشت که مسیر تازه با هدف تسهیل تردد کشتی‌رانی در آب‌های بین‌المللی در شمال غربی دریای سیاه و جلوگیری از انسداد حرکت دریایی تعیین شده است.

روسیه که خود مهره‌ای مهم در صادرات غلات و به‌ویژه گندم محسوب می‌شود، اعلام کرده که اگر شرایط مورد نظرش در توافق غلات برآورده شود، به آن بازخواهد گشت.

نهادهای بین‌المللی هشدار داده‌اند که در نبود توافقی برای صادرات غلات و گندم روسیه و اوکراین، ناامنی غذایی در جهان به‌ویژه در کشورهای فقیر، یک خطر جدی‌تر خواهد بود.

به دنبال هشدار روسیه به هدف قرار دادن کشتی‌ها در مسیر بنادر دریای سیاه، بهای گندم در بورس معاملات آتی آمریکا روز چهارشنبه تا حدود هشت درصد افزایش یافت.

منابع: رویترز، گاردین، اسپوتنیک و رادیوفردا/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG