لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

امضای طرح پنج‌ساله تجارت متقابل در سفر امیرعبداللهیان به پاکستان


نشست خبری مشترک وزرای امور خارجه ایران و پاکستان در اسلام‌آباد، پنجشنبه ۱۲ مرداد
نشست خبری مشترک وزرای امور خارجه ایران و پاکستان در اسلام‌آباد، پنجشنبه ۱۲ مرداد

در حالی که تهران از اسلام‌آباد خواسته بخش راکدمانده خط لوله گازی را در خاک پاکستان پس از سال‌ها تأخیر در این طرح تکمیل کند، رسانه‌های پاکستان خبر دادند که در جریان سفر وزیر خارجه ایران به این کشور، دو دولت توافق‌هایی به ارزش پنج میلیارد دلار را در چارچوب یک طرح پنج ساله تجارت متقابل امضا کردند.

به گزارش روزنامه پاکستانی داون (شفق)، توافق افزایش مبادلات بازرگانی دو کشور به سطح پنج میلیارد دلار روز پنج‌شنبه، ۱۲ مرداد، در جریان دیدار حسین امیرعبداللهیان با همتای پاکستانی او، بلاول بوتو زرداری، امضا شد.

این میزان دو برابر تبادلات جاری دو کشور و تمدید پنج ساله برنامه همکاری تجاری راهبردی طرفین محسوب می‌شود.

آقای زرداری ابراز «اطمینان» کرد که «گام‌های جاری» مسیر مشارکت اقتصادی دو کشور را در بلندمدت ترسیم می‌کند. او از عملیاتی شدن پنج بازارچه مرزی تا پایان سال جاری میلادی خبر داد.

حسین امیرعبداللهیان نیز در نشست خبری اسلام‌آباد گفت که ایجاد یک منطقه ویژه بازرگانی آزاد در امتداد مرز مشترک، در نقطه مرزی ریمدان، از جمله توافق‌های دیدار او بوده است.

او بر همکاری تهران و اسلام‌آباد برای «پیشبرد صلح و ثبات» در افغانستان نیز به عنوان «یک مسئولیت دینی و انسانی» تأکید کرد.

پاکستان و به‌ویژه سازمان امنیت این کشور در مظان این اتهام هستند که از طالبان و روی کار آمدن دوباره آن در افغانستان حمایت عملی کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران در حالی که با هند روابط رسمی و مبادلات گسترده نفتی و بازرگانی دارد، در جریان مذاکرات حسین امیرعبداللهیان با همتای پاکستانی او، از «تشدید نقض حقوق بشر مسلمانان در کشمیر هند» که پاکستان آن را منطقه اشغالی می‌داند، انتقاد کرد.

همچنین در مذاکرات طرفین، قرار شد که دو کشور ماهیگیران کشور مقابل را نیز که در آب‌های قلمروی خود در دریای عمان بازداشت شده‌اند، آزاد کرده و از جریمه مالی که کشتی‌های توقیف شده باید بپردازند، چشم‌پوشی کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر خارجه ایران در این سفر سه روزه از همتای پاکستانی خود خواست که دولت این کشور خط لوله‌ صادرات نفت گاز ایران به پاکستان را که قرار بود ۹ سال پیش اجرایی شود اما هنوز در بخش پاکستانی آن تکمیل نشده، بر اساس قراردادی که ۱۴ سال پیش بین دو کشور امضا شد، نهایی کند.

دولت‌ها در پاکستان از بیم تحریم‌های آمریکا از اجرای توافق خط لوله گاز یادشده، موسوم به «آی‌پی» که در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد منعقد شد، خودداری کرده و جریمه دیرکرد را که به گفته ایران از دو میلیارد دلار فراتر رفته، نپرداخته‌اند.

اما به گزارش رادیوی پاکستان، شهباز شریف، نخست‌وزیر، در جریان دیدار جداگانه پنج‌شنبه خود با حسین امیرعبداللهیان، بر «لزوم تمرکز بر تقویت همکاری‌های حوزه اقتصادی» بین دو کشور تأکید، و سیاست دولت ابراهیم رئیسی با عنوان «اول همسایگی» را با مواضع پاکستان در راه منطقه‌ای امن و به‌هم پیوسته، «هم‌سو» توصیف کرد.

هیئت مقامات ارشد وزارت خارجه و چند وزارتخانه دیگر ایران در حالی به پاکستان سفر کرده که در دوره اخیر حملات مسلحانه به نیروهای امنیتی در استان سیستان و بلوچستان ایران، در همسایگی پاکستان، افزایش یافت و از جمله دو هفته پیش چهار نظامی ایرانی کشته شدند. پیش از آن نیز در حملات مشابه، شماری از سربازان و نیروهای دیگر حکومتی ایران جان خود را از دست دادند.

در حالی که جمهوری اسلامی ایران هموازه از نقل و انتقال سلاح و «تروریست» از خاک پاکستان به استان سیستان و بلوچستان شاکی بوده، پاکستان می‌گوید که اجازه تعرض به خاک همسایه را نداده و با تروریسم در منطقه مبارزه کرده است.

زمان کوتاهی پس از حملات مرگبار اخیر در استان سیستان و بلوچستان، ژنرال سیدعاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان، روز دهم مرداد در سفر به تهران با محمد باقری، رئیس ستاد نیروهای مسلح ایران دیدار کرد و طرفین در پایان بر «افزایش تعاملات دفاعی- امنیتی» تأکید کردند.

پاکستان که با آمریکا همکاری سیاسی و امنیتی گسترده دارد و در سال‌های تشدید خصومت میان تهران و ریاض، مناسبات خود با عربستان و حاکمان سنی آن را تقویت کرد، همزمان تلاش کرده که با وجود برخی تنش‌های مرزی با همسایه غربی خود، روابط حسنه با تهران را حفظ کند.

منابع: روزنامه پاکستانی «داون»، خبرگزاری آسوشیتدپرس، «رادیو مشعل» بخش پاکستانی رادیو آزادی؛ ف. ر./ف. دو.
XS
SM
MD
LG