لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

معاون اول دولت خاتمی از رأی‌دهندگان به اخراج استادِ منتقد از دانشگاه شریف

۱۱:۴۶ ۴.۶.۱۴۰۲

ادامه آتش‌سوزی‌های گسترده و تخلیه شهرک‌ها در کانادا

در پی گسترش آتش‌سوزی‌های جنگلی مهارنشدنی در شمال غرب کانادا، مقامات محلی روز جمعه ۳ شهریور دستور دادند که شهرک ۴ هزار نفری هِی‌ریور نیز تخلیه شود. معلوم نیست که در میان صدها هزار ایرانیانی ساکن کانادا کسانی نیز در میان ساکنان هی‎‌ریور باشند یا نه.

با نزدیک شدن شعله‌های آتش به این شهرک، دولت محلی هشدار داد مسئولیت جان هر کس که در این منطقه باقی بماند، با خود اوست و به هیچ نوع خدمات اضطراری دسترسی نخواهد داشت.

هفته گذشته شهرک ۵۰ هزارنفری یِلُونایف که مرکز این بخش از کانادا است، در پی گسترش حریق، تخلیه شد. نیروهای زیادی در ایست‌بازرسی‌ها هنوز مانع از بازگشت ساکنان یلونایف هستند. از وجود ایرانیان تخلیه شده احتمالی در یلونایف نیز گزارشی در رسانه‌ها منتشر نشده است.

به گزارش رسانه‌های کاناداد، ساکنان منطقه کلونای غربی که پس از چند روز تخلیه به محل زندگی خود بازگشته‌اند، شاهد از بین رفتن صدها خانه در شهرک و روستاها بوده‌‌اند.

هنوز صدها مورد از آتش‌سوزی در این بخش از کانادا در جریان است و ارزیابی از موعد احتمالی کنترل آن ارائه نشده است. تغییرات اقلیمی به عنوان یکی از عوامل مهم در سوختن بیش ۱۴ میلیون هکتار جنگل امسال در کانادا ذکر شده است.

۱۱:۳۳ ۴.۶.۱۴۰۲

«اعزام گسترده» نیروهای یگان‌ویژه به کرمانشاه

سایت حقوق بشری «هه‌نگاو» با انتشار ویدئویی، از اعزام گسترده خودروهای «یگان ویژه» به کرمانشاه در روز جمعه سوم شهریور خبر داده است.

با نزدیک شدن به سالروز جان‌باختن مهسا «ژینا» امینی در بازداشت گشت ارشاد، جو بسیاری از شهرها امنیتی شده و فشارها بر خانواده‌های کشته‌شدگان و معترضان، با احضار و بازداشت آن‌ها افزایش یافته است.

۱۰:۵۳ ۴.۶.۱۴۰۲

جنجال بر سر عدم رعایت حجاب اجباری دختر ورزشکار در مراسم تقدیر

حضور یک دختر ورزشکار بدون رعایت حجاب اجباری در مراسم تقدیر فرماندار کلاردشت در استان مازندران جنجال‌‌برانگیز شده است.

در همین زمینه مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور خبر داد که احمد وحیدی، وزیر کشور شامگاه جمعه، سوم شهریور، خطاب به استاندار مازندران نوشت:‌ «به دنبال تصاویر منتشرشده در فضای مجازی مبنی‌بر دیدار فرماندار کلاردشت با یکی از دختران وزرشکار، سریعاً موضوع را بررسی و گزارش آن را اعلام کنید.»

در ویدئویی که از این مراسم منتشر شده دیده می‌شود که این دختر دانش‌آموز که موفق به کسب رتبهٔ کشوری در رشتهٔ والیبال شده، پوشش مورد تأیید جمهوری اسلامی را به صورت کامل رعایت نمی‌کند.

مسئولان برگزاری این مراسم اعلام کرده‌اند که عدم رعایت حجاب اجباری از سوی این دانش‌آموز «سهوی» بوده است.

در آستانهٔ سالگرد کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در حبس گشت ارشاد، جمهوری اسلامی تلاش زیادی برای نظارت شدیدی را در زمینهٔ رعایت حجاب اجباری اعمال می‌کند. با این وجود روزانه تصاویر زیادی از اعتراض به حجاب اجباری از سوی زنان در اماکن عمومی منتشر می‌شود.

۰۹:۵۶ ۴.۶.۱۴۰۲

جبهه اصلاحات: لایحه «حجاب و عفاف» اعلان جنگ حاکمیت با جامعه است

جبهه اصلاحات ایران در بیانیه‌ای با اعتراض به مصوبهٔ اخیر مجلس شورای اسلامی در زمینه لایحه «حجاب و عفاف»، آن را «خلاف قانون اساسی و نقض صریح حقوق شهروندان» و «اعلان جنگ حاکمیت با جامعه» خواند.

این مجمع سیاسی روز جمعه،‌ سوم شهریور، در بیانیه‌ای با انتقاد از نحوهٔ بررسی این لایحه اعلام کرد، این لایحه «نه تنها به مناقشه در خصوص حجاب اجباری پایان نخواهد داد، بلکه باید منتظر ابعاد ویرانگرتر آن نیز بود.»

جبهه اصلاحات در این بیانیه اعلام کرد در صورت عدم اعمال «اصلاحات جدی» در سیاست‌های جمهوری اسلامی، «پیامدهای فاجعه‌بار» در انتظار آینده کشور خواهد بود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز ۲۲ مرداد با بررسی لایحه «عفاف و حجاب» طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند به این ترتیب، این لایحه برای تصویب، نیاز به رأی‌گیری در صحن مجلس ندارد.

با شروع اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران و چهره محوری اصلاح‌طلبان در موارد مختلف با مخالفت با خواستهٔ معترضان، گفته است «براندازی نه ممکن است نه مطلوب».

۰۹:۴۴ ۴.۶.۱۴۰۲

لوکاشنکو: به پریگوژین گفتم ادامه بدهی، می‌میری، گفت به جهنم

رئیس‌جمهور بلاروس روز جمعه سوم شهریور گفت که به یوگنی پریگوژین و دیمیتری اوتکین، فرمانده و معاون نیروهای شبه‌نظامی واگنر «هشدار داده بود که مراقب تهدیدات احتمالی نسبت به جان خود باشند». به گفته او اما پریگوژین پاسخ داده بود: «به جهنم که بمیرم».

به گزارش رویترز به نقل از خبرگزاری رسمی بلاروس، الکساندر لوکاشنکو گفت او دو بار به پریگوژین هشدار داد؛ یک بار روز سوم تیر در جریان شورش واگنر، که به پریگوژین (تلفنی) گفت اگر به «راه‌پیمایی» به سوی مسکو ادامه دهی، «خواهی مُرد»، ولی پریگوژین با گفتن این‌که «به جهنم بمیرم»، به این هشدار بی‌اعتنایی کرد.

رئیس‌جمهور بلاروس افزود بار دوم زمانی که پریگوژین و اوتکین به دیدارم در مینسک آمدند، باز هشدار خود را تکرار کردم اما آن‌ها «بی‌احتیاطی» کردند.

نام دیمیتری اوتکین، که جزو پایه‌گذاران واگنر و مسئول تأمین لجیستیک این گروه بود، در فهرست سرنشینان هواپیمایی است که شامگاه چهارشنبه در مسیر مسکو به سن‌پترزبورگ «سقوط کرد» و تمامی سرنشینان و خدمه آن کشته شدند.

الکساندر لوکاشنکو که به خواست متحد بزرگ خود، ولادیمیر پوتین، روز سوم تیر با دخالت در شورش واگنر علیه فرماندهی روسیه در جنگ اوکراین، به آن بحران پایان داد، همچنین روز جمعه مدعی شد که رئیس‌جمهور روسیه «هیچ ارتباطی» با سقوط هواپیمایی که گفته می‌شود پریگوژین سرنشین آن بوده، ندارد.

آقای لوکاشنکو گفت: «من پوتین را می‌شناسم؛ حسابگر، بسیار آرام. نمی‌توانم تصور کنم که او این کار را کرده باشد، بسیار خشن و غیرحرفه‌ای بود».

رئیس‌جمهور بلاروس این را نیز گفت که هسته اصلی جنگجویان واگنر تا هر زمان که لازم باشد، در کشور او (براساس توافق روز سوم تیر) باقی خواهند ماند و گروه واگنر به حیات خود ادامه می‌دهد.

۰۹:۱۲ ۴.۶.۱۴۰۲

تیم ملی جودوی نابینایان و کم‌بینایان ایران قهرمان جهان شد

تیم ملی جودوی چهار نفره نابینایان و کم‌بینایان ایران با کسب سه مدال طلا و یک برنز بر سکوی قهرمانی مسابقات جهانی بیرمنگام انگلیس ایستاد.

در این رقابت‌ها وحید نوری آخرین جودوکار تیم‌ملی جودو در آخرین ساعات روز پنج‌شنبه، دوم شهریور، با پیروزی بر حریف ترکیه‌ای در فینال مثبت ۹۰ کیلوگرم مدال طلا را به گردن آویخت.

دیگر مدال‌های طلای این مسابقات را وحید جدی و موسی‌ غلامی به ترتیب در وزن‌های منهای ۷۳ و ۹۰ کیلوگرم برای تیم‌ ملی ایران به دست آوردند.

رقابت‌های جهانی نابینایان و کم‌بینایان جهان در شهر بیرمنگام در حال برگزاری است و در آن نمایندگان ایران در رشته‌های فوتبال پنج نفره، جودو، پاورلیفتینگ و گلبال شرکت دارند.


۰۸:۲۴ ۴.۶.۱۴۰۲

مرگ دست‌کم ۱۳ نفر در ازدحام جمعیت در استادیومی در ماداگاسکار

دست‌کم ۱۳ نفر، از جمله هفت کودک، روز جمعه در ازدحام جمعیت در ورودی استادیومی در پایتخت ماداگاسکار جان خود را از دست دادند.

به گفته یک مقام پارلمانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، این حادثه دست‌کم ۱۰۷ زخمی نیز بر جا گذاشته که حال عده‌ای از آنها وخیم است.

هنوز از علت این حادثه که در استادیوم شهر آنتاناناریوو رخ داده خبری در دست نیست.

حادثه در ورودی استادیوم باریا با حضور دست‌کم ۵۰ هزار نفر برای شرکت در مراسم افتتاحیه بازی‌های جزایر اقیانوس هند رخ داد.

همین استادیوم در سال ۲۰۱۹ هم محل وقوع حادثه‌ای مشابه بود که دست‌کم ۱۶ کشته بر جا گذاشت.

۰۸:۲۲ ۴.۶.۱۴۰۲

انجمن خانواده‌های پرواز ۷۵۲ خواستار «آزادی فوری و بدون قید و شرط» خانواده‌های دادخواه شد

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ روز جمعه، سوم شهریورماه، در بیانیه‌ای با محکوم کردن «اقدامات غیرانسانی جمهوری اسلامی» خواستار «آزادی فوری و بدون قید و شرط» اعضای بازداشت‌شده خانواده‌‌های دادخواه شد.

این انجمن با اشاره به بازداشت گستردهٔ خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات اخیر در آستانهٔ سالگرد جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در حبس گشت ارشاد، اعلام کرد: «از حصر خانگی تا ممانعت از دسترسی به شبکه‌های اجتماعی‌، از شکنجه و زندان تا اعتراف اجباری، ابزارهای حکومت جمهوری اسلامی برای خاموش کردن جنبش دادخواهی در ایران است.»

در این بیانیه با اشاره به تخریب مزار جانباختگان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» آمده که جمهوری اسلامی «از هر وسیله‌ای برای آسیب‌رساندن» به این جنبش استفاده می‌کند.

انجمن خانواده‌های پرواز ۷۵۲ در انتها با اشاره به نزدیک‌ شدن خانواده‌های جانباختگانِ «تمام جنایت‌های پنج‌دههٔ اخیر جمهوری اسلامی»‌ به یکدیگر، نوشت: «همدلی فزاینده‌ای در بطن جامعه برای یافتن حقیقت، اجرای عدالت و رسیدن به آزادی وجود دارد.»

در ماه‌های اخیر، فشارها علیه خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات سراسری اخیر در ایران افزایش یافته و نیروهای حکومتی برخی از اعضای این خانواده‌ها را بازداشت یا احضار کرده‌اند. همچنین مزار برخی از کشته‌شدگان از جمله مزار مهسا ژینا امینی بارها مورد تعرض و تخریب افراد ناشناس قرار گرفته است.



۰۷:۵۷ ۴.۶.۱۴۰۲

آسیب‌دیده چشم: بعد از تیرخوردن، مجبورم کردند در حالت جوجه بایستم

پارسا قبادی، از آسیب‌دیدگان چشم در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، در یک استوری اینستاگرامی نوشته، پس از تیرخوردن چشمانش، مأموران او را بازداشت کرده و مجبورش کردند «نیم ساعت در حال جوجه بایستد».

او اضافه کرده: «یک کلت کمری پشت سرم گذاشتن و مجبورن کردن نیم ساعت در حالت جوجه وایسم. یک ذره تکون می‌خوردم با قنداق تفنگ می‌کوبیدن تو سرم.»

روش شکنجه «جوجه کردن»، به معنای بستن دست و پای فرد از پشت و سپس آویزان کردن با زنجیر از سقف و کتک زدن است.

او این استوری را پس از انتشار جزئیات تازه‌ای از رسیدگی به پرونده متهمان کشته‌شدن روح‌الله عجمیان منتشر کرده که بر اساس اعلام کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان، به محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی ساعاتی پیش از اعدام گفته شده بود که «عفو» شده‌اند.

در این گزارش همچنین آمده بود که همه متهمان «در حد مرگ» شکنجه می‌شدند که از زمان بازداشت آغاز شده بود و در زندان نیز ادامه داشت.
این شکنجه‌ها از جمله شامل «اعدام مصنوعی» و «جوجه کردن» بود.


۰۵:۱۲ ۴.۶.۱۴۰۲

آبرام پالی، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، با خانواده جمشید شارمهد دیدار کرد

آبرام پالی، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز جمعه سوم شهریور با انتشار عکسی از دیدار خود با خانواده جمشید شارمهد، زندانی دوتابعیتی ایرانی‌-آلمانی که سال‌ها در آمریکا نیز اقامت داشته، خبر داد.

آبرام پالی در حسابرکاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق با استقبال از فرصت دیدار با خانواده جمشید شارمهد نوشت: «او هرگز نباید در ایران بازداشت می‌شد و امیدواریم روزی را ببینیم که او در کنار عزیزانش است.»

به گفته خانواده جمشید شارمهد، او که از سال ۱۳۸۱ در شهر لس‌آنجلس آمریکا سکونت داشت، در مرداد سال ۱۳۹۹ در جریان سفری به امارات متحده عربی، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در دبی ربوده و به ایران منتقل شد.

رسانه‌های رسمی و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، این شهروند دوتابعیتی را به عنوان رئیس «گروه تندر»، رسانه منتسب به انجمن پادشاهی ایران در آمریکا، معرفی کرده‌اند. او در دادگاه‌های جمهوری اسلامی به «فساد فی‌الارض» متهم شد و دو سال و نیم پس از ربوده شدن و انتقال به ایران در اسفند ۱۴۰۱ با حکم دادگاه انقلاب تهران به «اعدام» محکوم شد.

قوه قضاییه ایران در اردیبهشت‌ماه سال جاری اعلام کرد که حکم اعدام آقای شارمهد از سوی دیوان عالی کشور تأیید شده است.

غزاله شارمهد ، دختر جمشید شارمهد پیشتر گفته بود: «درخواست من از آمریکا و آلمان، آزادی پدرم و بازگرداندنش و نجات جان اوست. این مسئله مرگ و زندگی است.»
او از بابت این‌که آلمان و آمریکا دارند مسئولیت نجات جان پدرش را به صورت «پینگ پنگی» به یکدیگر حواله می‌کنند، ابراز درماندگی کرد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG