لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۵

دیدار دو روزۀ مقام‌های ارشد آمریکا و چین در میانۀ تنش‌ها بین دو کشور

۱۰:۰۷ ۲۶.۶.۱۴۰۲

تیراندازی به بسیجی‌ها در ممسنی فارس یک کشته و سه زخمی به‌جا گذاشت

معاون سیاسی و امنیتی استانداری فارس از تیراندازی به نیروهای بسیج و کشته شدن یک نفر و زخمی شدن ۳ نفر خبر داد
در تیراندازی به سمت نیروهای بسیج در شهرستان نورآباد ممسنی، یک نفر کشته و سه نفر زخمی شد.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری فارس در این باره اظهار داشت: حدود ساعت ۸ شب شنبه ۲۵ شهریور، ۲ موتورسوار با سلاح شکاری ساچمه‌زن به سمت نیروهای بسیجی در ضلع جنوبی میدان معلم شهرستان نورآباد ممسنی، تیراندازی کردند.

به گزارش ایرنا ضاربان پس از این حمله از محل متواری شدند. در این حادثه یکی از نیروهای بسیج به دلیل شدت جراحات وارده، کشته شده و ۳ نفر دیگر به یکی از بیمارستان‌های شیراز اعزام شدند.

۰۹:۴۳ ۲۶.۶.۱۴۰۲

انتشار اسامی بیشتری از بازداشت‌شدگان سالگرد مهسا امینی

سازمان‌های حقوق بشری اسامی بیشتری از بازداشت‌شدگان روز شنبه، همزمان با اولین سالگرد جان باختن مهسا امینی را منتشر کرده‌اند.

هه‌نگاو بامداد یکشنبه نوشت که دست‌کم «٩ شهروند در شهرهای گرگان، فسا، بجنورد، زاهدان، زنجان و قشم توسط نیروهای حکومتی» بازداشت شده‌اند.

بر اساس اعلام این سازمان حقوق بشری، اسامی بازداشت‌شدگان به این شرح است: نیما و مانی صفار سفلایی و مجید کلاته سه شهروند اهل گرگان، سعید فتحی‌پور اهل فسا، محمود صفدری اهل بجنورد، علی حیدر عالیزهی ساکن زاهدان، محمد معینی اهل زنجان، نادر سفاری اهل شهر لافت جزیره قشم و سجاد زارع زندانی سیاسی سابق اهل شیراز.

همزمان پایگاه‌های هرانا و حال‌وش بازداشت برخی از این افراد را تایید کرده است.

یک منبع نزدیک به خانواده آقای صفار سفلایی در تماس با هرانا گفت: «مانی صفار سفلایی و مجید کلاته در منزل نیما مهمان بودند. حدود ساعت شش شماری از نیروهای امنیتی به منزل نیما صفار مراجعه و پس از شکستن قفل منزل، اقدام به بازداشت این شهروندان کردند. این سه شهروند پس از بازداشت به یکی از بازداشتگاه های اطلاعات سپاه در گرگان منتقل شدند.»

حال‌وش درباره بازداشت آقای فتحی‌پور که پیشتر نیز در جریان اعتراضات آبان ۹۸ بازداشت شده بود، نوشت او «در منزل پدری‌اش در زاهدشهر فسا توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی منتقل شد.»

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی ضمن تفتیش خانه، تلفن‌های همراه آقای فتحی‌پور و خانواده‌اش را نیز ضبط کرده‌اند‌.

پیشتر رادیو فردا به نقل از منابع حقوق بشری خبر داده بود که ده‌ها تن از معترضان طی روز و شامگاه شنبه، همزمان با سالگرد مهسا امینی طی تجمع‌های اعتراضی در شهرهای مختلف از جمله در تهران، کرج، قرچک، اصفهان، تبریز، سنندج، سقز، دیواندره، بانه و مریوان، دهدشت و دیگر شهرهای ایران بازداشت شدند.

۰۸:۳۶ ۲۶.۶.۱۴۰۲

۰۶:۲۶ ۲۶.۶.۱۴۰۲

تجمع در واشنگتن در حمایت از اعتراضات در ایران

۰۵:۴۲ ۲۶.۶.۱۴۰۲

حضور وزیر خارجه کانادا در تجمع سالگرد مهسا امینی در مونترال  

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، روز شنبه در تجمع ایرانیان ساکن در شهر مونترال در کانادا حاضر شد و از اعتراضات در ایران حمایت کرد.

وزیر خارجه کانادا تصاویری از تجمع اعتراضی ایرانیان در یابود جانباختن مهسا (ژینا) امینی در شبکه ایکس( توییترسابق) خود منتشر کرد.

خانم جولی تاکید کرده است که حمایت کانادا در حمایت از «جنبش» اعتراضی در ایران «تزلزل ناپذیر است.»

او در همین زمینه به تحریم های حقوق بشری کانادا علیه مقامات جمهوری اسلامی از زمان آغاز اعتراضات اخیر در ایران اشاره کرده است.

وزارت خارجه کانادا روز گذشته شش مقام جمهوری اسلامی را به دلیل نقش آنها در نقض حقوق بشر تحریم کرد. کانادا اعلام کرد که این چهاردهمین بسته تحریمی است که این کشور از اکتبر ۲۰۲۲ تاکنون علیه حکومت جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده است. این تحریم‌ها ۱۳۵ نفر از مقامات و ۳۹ نهاد جمهوری اسلامی را هدف قرار داده‌اند.

۰۵:۲۲ ۲۶.۶.۱۴۰۲

تظاهرات در چند منطقه شهر زاهدان با شعار «همه برای سرنگونی دیکتاتور»

گزارش‌ها و ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که جمعی از مردم معترض زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان، شامگاه شنبه و در سالگرد مهسا (ژینا) امینی بار دیگر به خیابان‌ها آمده و اقدام به برپایی تجمع اعتراضی در چند منطقه این شهر کردند.

طبق ویدیوهای منتشر شده، معترضان در زاهدان در جریان تظاهرات شنبه شب، ضمن افروختن آتش در چند منطقه این شهر، شعارهایی چون «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

سایت حال وش، که رویدادهای اعتراضی و نقض حقوق بشر در سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، نیز اقدام به انتشار ویدیوهایی از تظاهرات شهر زاهدان کرد و افزود که شماری از مردم این شهر شامگاه شنبه ٢۵ شهریور در سالگرد مهسا امینی به خیابان آمده و اعتراض کردند.

در تعدادی از این ویدیوها، شماری از معترضان در زاهدان در حالی مشاهده می‌شوند که پلاکاردهایی با مضمون «همه برای سرنگونی دیکتاتور» و «پیش به سوی اعتصاب و اعتراض» در دست دارند.

شهر زاهدان و تعداد دیگری از شهرهای سیستان و بلوچستان از ۸ مهر ماه پارسال که در «جمعه خونین» این شهر نزدیک به یکصد تن از مردم پس از نماز جمعه اهل سنت با شلیک مستقیم نیروهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند تاکنون به شکل مداوم شاهد برپایی «جمعه‌های اعتراضی» بوده است.

۰۵:۰۶ ۲۶.۶.۱۴۰۲

اعتراضات پراکنده و محله‌محور در مهاباد و بوکان

گزارش ها حاکی است که مناطقی از شهر مهاباد در استان آذربایجان غربی نیز شامگاه شنبه با وجود فضای امنیتی و استقرار گسترده نیروهای سپاه پاسداران و یگان ویژه در میادین اصلی این شهر، شاهد اعتراضات پراکنده جمعی از مردم معترض و سردادن شعار علیه جمهوری اسلامی بود.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که اعتراضات شنبه شب در مهاباد عمدتا در محله‌های این شهر و همچنین چند شهرک اطراف آن متمرکز بوده است.

در شهر بوکان استان آذربایجان غربی نیز طبق گزارش شبکه حقوق بشر کردستان جمعی از مردم معترض در محله‌های میرآباد و مجبورآباد اقدام به برپایی تجمع‌های اعتراضی کردند و «نیروهای سپاه پاسداران اقدام به تیراندازی» به سمت معترضان کردند.

این سایت همچنین با انتشار ویدیویی از گشت‌زنی پهپادهای شناسایی سپاه پاسداران بر فراز آسمان شهر بوکان گزارش داد.

۰۴:۴۳ ۲۶.۶.۱۴۰۲

تظاهرات در چند منطقه کرمانشاه؛ « شلیک ماموران به سمت معترضان در محله نوبهار»

گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که مناطقی از شهر کرمانشاه نیز شامگاه شنبه صحنه تظاهرات جمعی از مردم معترض بود. اعتراضات در کرمانشاه از جمله در محله نوبهار این شهر تا پاسی از شب ادامه داشت.

شبکه حقوق بشر کردستان نیز در گزارشی از تیراندازی نیروهای حکومتی در محله نوبهار کرمانشاه به سمت معترضان خبر داد و افزود که در پی اعتراضات در کرمانشاه، دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی بر شمار نیروهای یگان ویژه و نیروهای امنیتی لباس شخصی، در خیابان‌های اصلی و پارک‌های این شهر افزوده‌اند.

۰۴:۴۰ ۲۶.۶.۱۴۰۲

با وجود فضای سنگین امنیتی و استقرار هزاران نیرو: تظاهرات در سنندج و مریوان، اعتراضات محله‌محور در سقز

گزارش‌ها و ویدیوهای منتشر شده حاکی از آن است که جمعی از مردم معترض سنندج، مرکز استان کردستان، شامگاه شنبه همزمان با «سالگرد مهسا امینی و آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی» در چند منطقه این شهر، اقدام به افروختن آتش و سردادن شعار علیه جمهوری اسلامی کردند.

یکی از این ویدیوها ده‌ها تن از مردم معترض سنندج را در حالی نشان می‌دهد که با روشن کردن آتش و پرتاب سنگ در حالی مقابله با یورش نیروهای ویژه و گاز اشک‌آور هستند و همزمان شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر می‌دهند.

در تصاویری دیگر شماری از معترضان در محله حسن آباد و عباس‌آباد سنندج با افروختن آتش اقدام به مسدود کردن بخشی از خیابان‌ها کرده و شعارهای اعتراضی سر می‌دهند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نیز شامگاه شنبه از برپایی تجمع اعتراضی در شهرهای سنندج، سقز، مهاباد، و کرمانشاه خبر داد و شبکه حقوق بشر کردستان نیز گزارش داد که شامگاه شنبه، با وجود استقرار گسترده‌ نیروهای یگان ویژه و سپاه پاسداران در خیابان‌های شهرهای مختلف، جمعی از مردم معترض در شهرهای سنندج، مهاباد، مریوان و کرمانشاه اقدام به برپایی تجمع اعتراض کردند.

شهر سقز، زادگاه و محل آرامگاه مهسا(ژینا) امینی، که در پنج روز اخیر صدها نیروی یگان ویژه و نیروهای سپاه پاسداران در سطح خیابان‌ها و میادین ان مستقر شده‌اند، شنبه شب شاهد اعتراضات پراکنده در برخی از محلات بود که با برخوردهای خشونت‌آمیز و در مواردی شلیک نیروهای حکومتی مواجه شد.

سایت حقوق بشری هه‌نگاو گزارش داد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از جمله در محله «بهارستان بالا» شهر سقز به سمت مردم معترض تیراندازی کردند.

این گزارش می‌افزاید که حتی در ساعت‌های پایانی شنبه شب، تعدادی از پهپاد شناسایی همچنان بر فراز شهر سقز در حال گشت‌زنی هستند.

منابع رادیو فردا صبح شنبه ۲۵ شهریور از «حبس خانگی» خانواده مهسا ژینا امینی در «سالگرد جان‌باختن دخترشان در بازداشت گشت ارشاد» خبر دادند.

به گفته این منابع، صبح شنبه مأموران امنیتی، امجد امینی را به محض خروج از خانه‌اش که به نوعی در «محاصره» است، بازداشت و به اداره اطلاعات سقز منتقل کردند و در اداره اطلاعات به پدر مهسا (ژینا) امینی گفته شد که او و خانواده‌اش «حق» رفتن سر مزار و خروج از منزل را «ندارند و نباید» در مراسم سالگرد دخترش شرکت کنند.

مژگان افتخاری و امجد امینی، مادر و پدر مهسا (ژینا) امینی، شامگاه ۱۷ شهریور با انتشار متنی اعلام کرده بودند که در «سالیاد شهادت» فرزندشان، بر آرامگاه او در آرامستان آیچی سقز «مراسم سنتی و مذهبی سالگرد ژینا» را برگزار می‌کنند.

در همین حال چندین منطقه از شهر مریوان از جمله چهار راه بیمارستان یکی از تقاطع‌های اصلی بلوار کردستان این شهر، و همچنین محله‌های «بهاران» و «کوره موسوی» صحنه تظاهرات جمعی از مردم معترض بود.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که معترضان در مریوان با وجود فضای به شدت امنیتی و استقرار گسترده نیروهای حکومتی در سطح خیابان‌ها و میادین این شهر، در تظاهرات شامگاه شنبه که عمدتا اعتراضات محله محور بوده است، اقدام به سر دادن شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور» کردند.

معترضان همچنین در برخی خیابان‌های شهر مریوان با افروختن آتش، بخشی از خیابان را مسدود کردند و در چند منطقه نیز با بوق‌های ممتد اقدام به ایجاد راه‌بندان اعتراضی کردند.

۰۳:۱۲ ۲۶.۶.۱۴۰۲

بازداشت دست‌کم ۱۵ معترض در تظاهرات دهدشت در شب سالگرد مهسا امینی

گزارشها حاکی است که جمعی از مردم شهر دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد شامگاه شنبه در سالگرد مهسا امینی به خیابان آمده و «تظاهرات گسترده‌ای» برپا کردند.

گزارش‌ها از دهدشت حاکی است که در جریان تظاهرات مردم این شهر، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی اقدام به شلیک سلاح‌های ساچمه‌زن به سمت معترضان کردند و همزمان معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد از بازداشت ۱۵ تن از معترضان در دهدشت خبر داد.

طبق تصاویر ویدیویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، تظاهرات مردم دهدشت عمدتا در خیابان امامزاده جابر متمرکز بود و در جریان آن معترضان اقدام به سر دادند شعارهایی علیه جمهوری اسلامی کردند.

در این تصاویر همچنین نیروهای یگان ویژه و نیروهای امنیتی لباس شخصی مشاهده می‌شوند که با حمایت خودروهای ضد شورش به معترضان یورش برده و به دفعات اقدام به شلیک گاز اشک‌آور و همچنین شلیک با سلاح‌های ساچه‌زن به سمت معترض می‌کنند.

در همین حال جواد هاشمی ، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کهگیلویه وبویراحمد، با تایید تظاهرات جمعی از مردم شهر دهدشت، معترضان را «اغتشاشگر» خواند و گفت که «۱۵ تن» از آنها به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

معاون استانداری کهگیلویه وبویراحمد افزود که در پی سالگرد مرگ مهسا امینی از ساعت ۹ و ۱۵ شامگاه شنبه تعدادی از معترضان «به صورت هدایت شده» با حضور در یکی از چهارراه‌های خیابان مفتح شمالی شهر دهدشت «با سنگ اندازی و پرتاب نارنجک دستی باعث اخلال در نظم عمومی» شدند.

جواد هاشمی گفت که معترضان پس از حضور «نیروهای انتظامی و نظامی» در محل تجمع اعتراضی، به سمت بافت تاریخی شهر دهدشت رفتند و در «آنجا به درگیری با عوامل نظامی و انتظامی پرداختند» اما «این درگیری دقایقی بعد پایان یافت.»

او تاکید کرد که علاوه بر ۱۵ معترض بازداشت شده در دهدشت، شناسایی و دستگیری «برخی دیگر» از معترضان که تظاهرات شنبه شب شرکت داشتند نیز در دستور کار نیروهای امنیتی قرار گرفته است.

معاون استانداری کهگیلویه وبویراحمد افزود که «نیروهای نظامی و انتظامی» با گذشت پاسی از شب همچنان در میدان مرکزی و چهارراه‌های شلوغ شهر دهدشت حضور دارند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG