لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

دیدار دو روزۀ مقام‌های ارشد آمریکا و چین در میانۀ تنش‌ها بین دو کشور

۱۵:۲۰ ۲۶.۶.۱۴۰۲

به‌دلیل دستکاری در لایحه برنامه هفتم، نمایندگان خواستار توقف بررسی این لایحه شدند

شماری از نمایندگان مجلس با برشمردن دستکاری هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق در مصوبات این کمیسیون، خواستار توقف بررسی لایحه برنامه هفتم شدند.

علی بابایی کارنامی، عضو فراکسیون انقلاب مجلس، با اشاره به نامه نمایندگان به محمدباقر قالیباف در این باره، اظهار داشت که «گزارش کمیسیون تلفیق نمی‌تواند نیازهای و مشکلات مردم در حوزه مسائل معیشتی، مسائل اجتماعی، بهداشت و درمان، مسکن، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را رفع کند.»

به گزارش ایرنا در این نامه همچنین آمده است: «باید روند رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق دربارهٔ لایحه برنامه هفتم توسعه در صحن مجلس متوقف و گزارش برای رسیدگی بیشتر به این کمیسیون ارجاع شود.»

۱۵:۴۰ ۲۶.۶.۱۴۰۲

آزادی برخی از بازداشت‌شدگان اخیر استان گیلان با «وثیقه چندصد میلیون تومانی»

اطلاعات رسیده به رادیو فردا حاکی است که چهار فعال حقوق زن بازداشت‌شده در گیلان، به قید «وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی» آزاد شدند.

بر اساس این اطلاعات، اسامی افراد بازداشت شده، جلوه جواهری، زهره دادرس، آزاده چاووشیان و هومن طاهری است.

همزمان زهرا طاهرخانی مادر هومن طاهری در اینستاگرام آزادی موقت پسرش را تأیید کرد.

منبعی به رادیوفردا گفت که بقیه بازداشت‌شدگان نیز طی روزهای یکشنبه و دوشنبه با قید وثیقه آزاد می‌شوند.

درست یک ماه پیش از سالگرد جان باختن مهسا امینی، مأموران امنیتی جمهوری اسلامی روز ۲۵ مرداد ۱۲ تن از کنشگران حقوق زنان و فعالان مدنی ساکن استان گیلان شامل متین یزدانی، فروغ سمیع‌نیا، آزاده چاوشیان، یاسمین حشدری، جلوه جواهری، زهرا دادرس، زهره دادرس، نگین رضایی، شیوا شاه‌سیاه، واحده خوش‌سیرت، سارا جهانی و هومن طاهری را در شهرهای رشت،‌ فومن، انزلی و لاهیجان بازداشت کردند.

۱۷:۳۶ ۲۶.۶.۱۴۰۲

ابراز نگرانی «شدید» اتحادیه اروپا از لغو مجوز بازرسان آژانس در ایران

اتحادیه اروپا از تصمیم روز شنبۀ جمهوری اسلامی مبنی‌بر لغو مجوز فعالیت شماری از بازرسان «باتجربۀ» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران «به‌شدت» ابراز نگرانی کرد.

پیتر استانو، سخنگوی دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز یکشنبه ۲۶ شهریور با صدور بیانیه‌ای از تهران خواست تا «بی‌درنگ در تصمیم خود تجدید نظر کند».

در این بیانیه تأکید شده است که لغو مجوز بازرسان آژانس، تأثیر «مستقیم و شدید» بر توانایی این نهاد ناظر بین‌المللی برای پیشبرد فعالیت‌های مرتبط با راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران، از جمله نظارت بر برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، خواهد داشت.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز شنبه ۲۵ شهریور خبر داد که جمهوری اسلامی مجوز فعالیت شماری از «بازرسان مجرب» این نهاد بین‌المللی برای راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران را «لغو کرده است».

ساعتی پس از اعلام این خبر، سخنگوی وزارت خارجه ایران با تأیید لغو مجوز فعالیت بازرسان آژانس، آن را واکنشی به تلاش اتحادیه اروپا و آمریکا برای تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان کرد.

طی روزهای اخیر آمریکا به‌همراه اعضای اروپایی توافق هسته‌ای برجام و همچنین اتحادیه اروپا از عدم همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کرده و اعلام کردند در صورت ادامۀ عدم همکاری جمهوری اسلامی، شورای حکام آژانس قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب خواهد کرد.

۱۷:۴۸ ۲۶.۶.۱۴۰۲

رونمایی از لوح کیان پیرفلک در شهر کلگری کانادا

هم‌زمان با سالگرد جان باختن مهسا امینی در روز شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ از لوح نصب‌شده در کنار درخت کیان پیرفلک در کلگری کانادا رونمایی شد. این درخت به یاد کیان پیرفلک و تمام جان باختگان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» کاشته شده است.

در بحبوحۀ اعتراضات سراسری پارسال و در جریان شلیک نیروهای حکومتی به مردم و معترضان شهر ایذه در شامگاه ۲۵ آبان ۱۴۰۱، کیان پیرفلک ۹ ساله و چند تن دیگر از مردم ایذه ازجمله سپهر مقصودی ۱۴ ساله، آرتین رحمانی پیانی ۱۶ ساله و میلاد سعیدیان‌جو کشته شدند.

در پی این تیراندازی‌ها، میثم پیرفلک، پدر کیان، به‌شدت مجروح شد؛ به‌طوری که به مدت دو ماه در بیمارستان بستری بود و تا هفته‌ها از کشته شدن پسرش خبر نداشت.

مقام‌های جمهوری اسلامی کشتار ۲۵ آبان ایذه را اقدامی «تروریستی» خواندند و آن را به مخالفان حکومتی نسبت دادند، اما زینب مولایی راد، مادر کیان پیرفلک، در مراسم خاکسپاری پسرش تأکید کرد که ادعای حکومت در مورد حملۀ «تروریستی» دروغ است و نیروهای حکومتی خودروی شخصی این خانواده را «به رگبار گلوله بستند».

۱۷:۵۴ ۲۶.۶.۱۴۰۲

حملۀ مأموران به خانواده‌های بازداشت‌شدگان در تهران

مأموران حکومتی روز یکشنبه ۲۶ شهریورماه خانواده‌‌هایی را که برای پیگیری بازداشت نزدیکان خود به محل یگان امداد تهران در افسریه مراجعه کرده بودند، هدف ضرب‌وجرح قرار دادند.

هم‌زمان با سالگرد جان باختن مهسا امینی، ده‌ها تن از معترضان طی روز شنبه در تجمع‌های اعتراضی در شهرهای مختلف از جمله تهران، کرج، قرچک، اصفهان، تبریز، سنندج، سقز، دیواندره، بانه و مریوان، دهدشت و دیگر شهرهای ایران بازداشت شدند.

۱۸:۰۳ ۲۶.۶.۱۴۰۲

گزارش روزنامۀ هم‌میهن از افزایش مصرف «داروهای اعصاب و روان» در یک سال اخیر

روزنامه هم‌میهن، چاپ تهران، در شماره روز یکشنبه ۲۶ شهریور به نقل از داروسازان و داروخانه‌داران در ایران نوشته که میزان مصرف داروهای «اعصاب و روان» در کشور طی یک سال اخیر افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، مسئول فنی یک داروخانه‌ دولتی گفته است که از هر پنج نسخه، یکی مربوط به داروهای اعصاب و روان است و چند داروخانه‌دار دیگر هم تأیید کرده‌اند که در میان زنان و جوانان، داروهای «ضدافسردگی، ضد استرس و خواب‌آور» بیشترین تقاضا را دارد.

یک داروساز هم در گفت‌وگو با هم‌میهن تصریح کرده که میزان مصرف داروهای اعصاب و روان در میان افراد مبتلا به «بیماری‌های خاص» زیاد است و یادآوری کرده به‌رغم آن که آمار دقیقی از مصرف داروهای روان در ایران موجود نیست، اما «میزان مصرف این داروها در میان تحصیلکرده‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی‌ هم بسیار بالاست».

در این گزارش همچنین آمده است که مصرف داروهای ضدافسردگی و نیز داروهایی مثل «کلونازپام، لورازپام، کلردیازپوکساید و آلپرازولام» در ایران بسیار شایع شده است.

افزایش مصرف این قبیل دارو در شرایطی است که فروردین‌ماه امسال نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران خبر داده بود که در حوزه داروهای اعصاب، ضد افسردگی و برخی داروهای بیماران خاص کمبود وجود دارد.

۱۸:۰۹ ۲۶.۶.۱۴۰۲

موفقیت سحر طوسی، ورزشکار زن ایرانی، در رقابت آیرون‌من ایتالیا

سحر طوسی، دوچرخه سوار، جهانگرد و بلاگر ایرانی، روز شنبه ۲۵ شهریور در مسابقات «سه‌گانه کامل مردآهنین» ایتالیا به خط پایان رسید و مدال «تمام‌کنندۀ» این مسابقه را دریافت کرد.

خانم طوسی اولین ورزشکار زنی است که مستقیماً از ایران برای شرکت در این مسابقه حاضر و موفق شد به خط پایان برسد.

۱۸:۴۰ ۲۶.۶.۱۴۰۲

مذاکرات «بی‌پرده» وزیر خارجۀ چین با مشاور امنیت ملی آمریکا

مشاور امنیت ملی کاخ سفید با وزیر خارجه چین در راستای تثبیت روابط پرتنش میان دو کشور، دیدار کرد.

یک مقام ارشد آمریکایی روز یکشنبه ۲۶ شهریور به خبرگزاری رویترز گفت که دیدار دو روزۀ جیک سالیوان با وانگ یی در جزیره مالت، در جنوب اروپا، انجام شده است. این دو مقام ارشد پیشتر طی ماه مه در وین، پایتخت اتریش، نیز دیدار داشتند.

وزارت خارجۀ چین نیز روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای، مذاکرات انجام‌گرفته در دیدار اخیر بین مقام‌های ارشد دو کشور را «صریح و سازنده» خواند.

بر اساس این بیانیه، این دیدار با محوریت «گفت‌وگوهای راهبردی» و با هدف «تثبیت و بهبود روابط چین و آمریکا» انجام گرفت.

گفت‌وگوی جیک سالیوان و وانگ یی در پی چند دیدار میان مقامات بلندپایه دو کشور طی سال جاری میلادی و در آستانۀ دیدار جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و همتای چینی او، شی جین پینگ، انجام شده است.

قرار است رهبران دو کشور در حاشیه نشست ماه نوامبر سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا–پاسفیک در سان فرانسیسکو دیدار کنند.

وزرای خارجه، خزانه‌داری و بازرگانی آمریکا طی سال جاری میلادی با سفرهایی به چین در تلاش برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها بوده‌اند.

قرار بود نشست رهبران دو کشور در حاشیه اجلاس اخیر ۲۰ اقتصاد برتر جهان در هند انجام شود، اما شی جین پینگ در این اجلاس حضور نیافت و آقای بایدن نیز از به تعویق افتادن این دیدار تأسف خود را ابراز کرد.

۱۸:۵۳ ۲۶.۶.۱۴۰۲

عبدالله مؤمنی، فعال سیاسی، به دادسرای اوین احضار شد

برخی منابع حقوق بشری از جمله هرانا روز یکشنبه از احضار عبدالله مؤمنی، فعال سیاسی، به دادسرای زندان اوین خبر دادند.

او یکی از بیش از ۴۰۰ فعال مدنی و سیاسی است که اواخر فروردین امسال در بیانیه‌ای تنها راهکار «خشونت‌پرهیز و دموکراتیک» برای گذار از جمهوری اسلامی را «مراجعه به آراء ملت با برگزاری نوعی همه‌پرسیِ آزاد» دانسته بود.

آقای مؤمنی در هفتۀ نخست اردیبهشت‌ماه امسال با یورش مأموران امنیتی به منزل شخصی‌اش بازداشت و سپس به‌طور موقت آزاد شد.

این فعال سیاسی و سخنگوی پیشین سازمان «ادوار تحکیم وحدت» پس از انتخابات مناقشه‌انگیز سال ۱۳۸۸ بازداشت و مدت پنج سال را در زندان سپری کرده بود.

۱۸:۵۶ ۲۶.۶.۱۴۰۲

همدان؛ یک زن جوان در محاصرۀ نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی

یکی از مخاطبان رادیو فردا ویدئویی ارسال کرده که گفته می‌شود مربوط به اعتراضات شنبه ۲۵ شهریور در همدان است. این ویدئو یک شهروند را در محاصره نیروهای حکومتی نشان می‌دهد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG