لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۴

وعده علی‌اف درباره تبدیل قره‌باغ به «بهشت»؛ ارمنی‌ها نسبت به سیاست «پاکسازی قومی» باکو هشدار دادند


ویرانی‌های برجای مانده از حملات جمهوری آذربایجان به قره‌باغ
ویرانی‌های برجای مانده از حملات جمهوری آذربایجان به قره‌باغ

جمهوری آذربایجان ادعا کرد که بر کل قره‌باغ تسلط یافته و رئیس‌جمهور این کشور وعده داد این منطقه را به «بهشت» تبدیل کند. همزمان تظاهراتی ضددولتی در ایروان برگزار شد و ارمنی‌ها باکو را به «پاکسازی قومی» در قره‌باغ متهم کردند.

معترضان ارمنی شامگاه چهارشنبه ۲۹ شهریور ساعاتی پس از اعلام توقف حملات جمهوری آذربایجان علیه قره‌باغ در برابر خلع سلاح نیروهای ارمنی این منطقه، به سوی پلیس ارمنستان که مقابل مقر دولت در ایروان حضور داشتند، بطری و سنگ پرتاب کردند و تعدادی از آنان دستگیر شدند.

این اعتراضات برای دومین روز پیاپی صورت گرفت و معترضان دولت ارمنستان را به عدم دفاع از ارمنی‌های قره‌باغ و نخست‌وزیر ارمنستان را به انفعال در زمینه مناقشه قره‌باغ متهم کرده‌اند.

تظاهرات ضددولتی در ایروان
تظاهرات ضددولتی در ایروان

پلیس ایروان برای متفرق کردن معترضان از نارنجک‌های صوتی استفاده کرد و هشدار داد که در صورت عدم برقراری دوباره نظم، «اقدامات ویژه» اتخاذ خواهد کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، برخی از شیشه‌های مقر دولت ارمنستان در این درگیری‌ها شکسته شده است.

پذیرش پیشنهاد خلع سلاح از سوی نیروهای محلی ارمنی در منطقه قره‌باغ در روز چهارشنبه، پس از کمتر از یک شبانه‌روز حملات نیروهای جمهوری آذربایجان، یک «پیروزی بزرگ» برای دولت باکو ارزیابی شده است.

کمتر از سه سال پیش نیز جمهوری آذربایجان توانسته بود در جنگی شش هفته‌ای که صدها کشته برجای گذاشت، مناطقی از قره‌باغ را به تصرف خود درآورد.

در آن زمان نیز چندین تظاهرات گسترده در ارمنستان علیه دولت نیکول پاشینیان نخست‌وزیر این کشور برگزار شد و معترضان او را به بی‌عملی در برابر باکو متهم کردند.

پلیس ایروان از مقر دولت ارمنستان در برابر حمله معترضان محافظت می‌کنند
پلیس ایروان از مقر دولت ارمنستان در برابر حمله معترضان محافظت می‌کنند

در حالی که منطقه ارمنی‌نشین و جدایی‌طلب قره‌باغ کوهستانی از همان ابتدای استقلال جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان از شوروی سابق مورد مناقشه باکو و ایروان بوده، بخشی از افکار عمومی ارمنستان به طور سنتی به این منطقه دلبسته هستند.

با این حال، جمهوری آذربایجان توانسته در بیش از سه دهه گذشته، به دلیل درآمدهای نفتی و گازی، نیروهای مسلح خود را نسبت به ارمنستان مجهزتر کند.

همچنین پاشینیان در ماه‌های اخیر به طور فزاینده از نقش مسکو در این مناقشه انتقاد کرده و برای تضمین امنیتش به غرب روی آورده است.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، روز چهارشنبه پس از پایان «عملیات نظامی» این کشور علیه قره‌باغ، نسبت به چشم‌انداز «همکاری، آشتی و توسعه» در روابط باکو با ارمنی‌های ساکن قره‌باغ ابراز امیدواری کرد.

آقای علی‌اف در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که جمهوری آذربایجان حاکمیت کامل بر قره‌باغ را به دست آورده و اکنون می‌خواهد با ادغام جمعیت این منطقه در جمهوری آذربایجان، آن را به یک «بهشت» تبدیل کند.

سخنرانی الهام علی‌اف پس از توافق آتش بس قره باغ
سخنرانی الهام علی‌اف پس از توافق آتش بس قره باغ

رئیس‌ جمهوری آذربایجان مدعی شد که باکو نسبت به گروه‌های قومی ارمنی قره‌باغ هیچ‌گونه خصومتی ندارد و آنها را «شهروندان» خود می‌داند، اما فقط می‌خواهد رهبران جدایی‌طلب «جنایتکار» را از آنجا بیرون کند.

این در حالی است که ارمنستان آنچه را تمایل باکو به انجام یک «پاکسازی قومی» خوانده، محکوم کرده است.

بر اساس گزارش جدیدی که روز چهارشنبه توسط جدایی‌طلبان ارمنی قره‌باغ منتشر شد، دست‌کم ۲۰۰ نفر از جمله ده غیرنظامی در حملات نظامی آذربایجان در قره‌باغ کشته و بیش از ۴۰۰ نفر زخمی شدند.

بر اساس گزارش مدافعان حقوق بشر ارمنی، در میان غیرنظامیان پنج کودک نیز کشته و ۱۳ کودک دیگر زخمی شدند.

آناهید ماناسیان، یک مقام حقوق بشر ارمنی، گفت که سیستم بهداشتی در این منطقه «فلج» شده و ساکنان را از دریافت «کمک‌های اولیه» بازمانده‌اند.

او با متهم کردن جمهوری آذربایجان به درپیش گرفتن «سیاست نسل‌کشی» افزود: «حقوق اساسی مردم به طور گسترده نقض می‌شود».

یک سخنگوی دولت آمریکا روز چهارشنبه گفت: «بدیهی است که وخامت اوضاع انسانی در قره‌باغ کوهستانی را از بسیار بسیار نزدیک دنبال می‌کنیم.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید پس از توافق اخیر قره‌باغ افزود که وخامت این اوضاع «با حملات جمهوری آذربایجان تشدید شده است».

آقای کربی ادامه داد که آمریکا خواستار آن است «تعلیق عملیات نظامی به دلیل هرج‌ومرجی که این عملیات برای مردم غیرنظامی ایجاد می‌کند، برقرار و پایدار باشد.»

با وجود آتش‌بس، ارمنستان نیروهای جمهوری آذربایجان را متهم کرد که علیه مواضع نیروهای ارمنی در مرز دو کشور تیراندازی کرده‌اند. این اتهام بلافاصله از سوی باکو رد شد.

قرار است روز پنجشنبه اولین گفت‌وگوها میان باکو و نیروهای ارمنی قره‌باغ در یکی از شهرهای جمهوری آذربایجان برگزار شود. همزمان قرار است نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در این زمینه نیز که از سوی فرانسه درخواست شده، برگزار شود.

بر اساس گزارش‌های رویترز، خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ م.خ/ب.ب
XS
SM
MD
LG