لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

نتانیاهو ایران را «مسئول اتفاقات اخیر در کرانه باختری» معرفی کرد


بنیامین نتانیاهو در سازمان ملل
بنیامین نتانیاهو در سازمان ملل

در پی زخمی شدن پنج عضو نیروهای امنیتی اسرائیل در عملیاتی در شهر فلسطینی طولکرم در نزدیکی مرکز اسرائیل، بنیامین نتانیاهو گفت «ایران مسئول اتفاقاتی است که در کرانه باختری رخ می‌دهد».

نخست ‌وزیر اسرائیل شامگاه پنج‌شنبه، ۱۳ مهر، در بیانیه مطبوعاتی خود گفت ایران را «عامل مستقیم پشت موج تروریسم» در کرانه باختری می‌داند که کشتار علیه شهروندان اسرائیل را«تشویق و تأمین مالی می‌کند».

آقای نتانیاهو افزود ارتش اسرائیل با «شجاعت و قاطعیت» به وظیفه خود در «پاک‌سازی لانه‌های تروریستی» در کرانه باختری ادامه داده و از شهروندان اسرائیل محافظت خواهد کرد.

اعضای شباک، سازمان امنیت داخلی اسرائیل و نیروهای مرزبانی در یگان ویژه‌ «مستعربین»، که خود را به شکل اعراب فلسطینی درمی‌آورند، شامگاه چهارشنبه، ۱۲ مهر، برای عملیات علیه نیروهای مسلح فلسطینی به شهر طولکرم رفته و در کمین‌گیری شبه‌نظامیان زخمی شدند. حال سه تن از مجروحان امنیتی اسرائیلی «وخیم» توصیف شد.

بنیامین نتانیاهو به دنبال کشته شدن یک اسرائیلی در یک رویداد دیگر در روز ۳۰ مرداد در شهرک حواره در کرانه باختری گفته بود کشورش در بحبوحه حملات تروریستی قرار گرفته که «توسط ایران و گروه‌های نیابتی آن تشویريال هدایت و تأمین مالی می‌شود».

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل نیز در هفته‌های گذشته با اوج‌گیری خشونت‌های کرانه باختری اظهار داشت که ایران «به دنبال هر راهی برای آسیب رساندن به شهروندان اسرائیلی است و مهم‌ترین تغییر میدانی، از افزایش تأمین مالی و قطعیت بیشتر ایران ناشی می‌شود».

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۹۳ تأکید کرده بود که «کرانه باختری باید مثل نوار غزه مسلح شود» و «هر کسی که علاقه‌مند به سرنوشت فلسطینیان است... باید مردم را در آن‌جا مسلح کند».

زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، که گروهش در مظان اتهام داشتن روابط نزدیک با ایران است، در میانه تابستان امسال گفت درخواست رهبر انقلاب ایران برای مسلح کردن کرانه باختری در حال تحقق است.

گروه خاصی مسئولیت حملات اخیر فلسطینیان علیه اسرائیلی‌ها را برعهده نگرفته اما مجموعه سازمان‌های مسلح فلسطینی از جمله جهاد اسلامی فلسطین این گونه عملیات را «قهرمانانه» و کشته‌های فلسطینی در رویداد طولکرم را «شهید راه مقاومت» نامیدند.

در کمین‌گیری طولکرم دو عضو باندهای مسلح فلسطینی کشته شده بودند. ساعاتی پس از آن نیز در ۱۳ مهر در دو رویداد جداگانه دو فلسطینی دیگر از پای درآمدند.

به گزارش رادیوی ارتش اسرائیل، بنیامین نتانیاهو پنج‌شنبه شب در یک نشست فوری ارزیابی امنیتی در پی تشدید خشونت‌های کرانه باختری، دستور داد که جاده جدیدی که تنها برای عبور اسرائیلی‌ها از کنار شهرک فلسطینی حواره ساخته شده، زودتر راه‌اندازی شود.

رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند که آقای نتانیاهو روز ۱۶ مهر نیز یک نشست امنیتی دیگر برای بررسی تحولات کرانه باختری برگزار خواهد کرد.

بر اساس گزارشی که تور ونسلند، نماینده سازمان ملل در امور خاورمیانه در روز ۳۰ مرداد به شورای امنیت ارائه کرد، از آغاز سال جاری میلادی تا میانه اوت (هفت ماه و نیم) بیش از ۲۰۰ فلسطینی کشته شدند.

تشکیلات خودگردان فلسطینی افزایش شمار کشته‌ها را به وجود ائتلاف راست افراطی و حامیان شهرک‌نشین‌ها در دولت بنیامین نتانیاهو نسبت داده است.

ارتش اسرائیل نیز اعلام کرده در هشت ماه گذشته ۳۶ اسرائیلی در حملات فلسطینیان جان داده‌اند.

منابع: ایکس (توییتر پیشین)، شبکه کان، رادیوی ارتش اسرائیل، یدیعوت آحرونوت، ایرنا/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG