لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۶

آیت‌الله سیستانی از جهانیان خواست مانع اقدامات اسرائیل علیه مردم غزه شوند


حملات اسرائیل به غزه
حملات اسرائیل به غزه

آیت‌الله علی سیستانی، از بانفوذترین مراجع تقلید شیعیان، روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای از جهانیان خواست که مانع اقدامات اسرائیل علیه مردم غزه بشوند.

بیانیه آیت‌الله سیستانی با اشاره به بمباران‌های شدید غزه شروع شده است و می‌گوید، این حملات «به کشته و مجروح شدن بیش از بیش از شش هزار غیرنظامی بی‌گناه و آواره شدن تعداد زیادی از مردم منجر شده» و تا جایی ادامه یافته است که «دیگر مکان امنی برای پناه گرفتن مردم وجود ندارد».

ارتش اسرائیل در واکنش به حمله بی سابقه و غافلگیرکننده حماس به شهرک‌های اسرائیلی که بیش از هزار و ۲۰۰ کشته بر جای گذاشته است، نوار غزه را هدف بمباران‌های گسترده قرار داده و تاکید کرده که حماس را «از روی زمین محو خواهد کرد».

کارزار اسرائیل همچنین شامل محاصره غزه و قطع کردن آب و برق ساکنان آن نیز می‌شود که آیت‌الله سیستانی در بیانیه خود به این موضوع پرداخته و گفته است که این اقدامات «بیشترین آسیب را به مردم درمانده وارد می‌کند، گویی که می‌خواهند از آنها انتقام بگیرند».

وی می‌افزاید: «این اتفاق مقابل چشم تمام دنیا رخ می‌دهد، اما هیچ کس نه تنها مانع نمی‌شود بلکه کسانی هستند که از این اعمال مجرمانه حمایت می‌کنند و به بهانه دفاع از خود آن را توجیه می‌نمایند.»

واشینگتن و متحدان غربی آن از آغاز این جنگ تاکید کرده‌اند که از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت می‌کنند. این کشورها حماس را گروهی «تروریستی» می‌نامند و با متهم کردن حماس به اقداماتی نظیر «سر بریدن کودکان» در جریان حمله اخیر نسبت به آن ابراز انزجار کرده‌اند.

بیانیه آیت‌الله سیستانی اما اشاره‌ای به حماس ندارد و صرفا از لفظ «مردم مظلوم فلسطین» استفاده می‌کند.

این بیانیه از ارتش اسرائیل به عنوان «نیروهای اشغالگر» یاد کرده و از تمام جهان خواسته که «از آسیب بیشتر به مردم مظلوم فلسطین جلوگیری کنند».

آیت‌الله سیستانی در خاتمه بیانیه خود راه‌حل این بحران را «اعطای حقوق مشروع» فلسطینی‌ها و «رفع اشغال از سرزمین‌های غصب‌شده» دانسته است.

آخرین گزارش‌ها حاکی است که دست‌کم هزار و ۱۲۸ قلسطینی در این جنگ کشته شده‌اند. از سویی در میان کشته‌شدگان حملات حماس ده‌ها شهروند غربی، از جمله شهروندان آمریکا هستند. حماس همچنین بیش از یکصد نفر را گروگان گرفته است که در میان آنان زنان و کودکان نیز وجود دارند.

XS
SM
MD
LG