لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

حزب‌الله دوربین‌های نظارتی در مرز اسرائیل را مورد هدف قرار داد؛ هشدار فرانسه نسبت به گسترش درگیری‌ها


سرباز اسرائیلی در مرز لبنان و پرچم حزب‌الله که در گوشه تصویر دیده می‌شود
سرباز اسرائیلی در مرز لبنان و پرچم حزب‌الله که در گوشه تصویر دیده می‌شود

گروه شبه‌نظامی حزب‌الله از هدف‌گیری و انهدام دوربین‌های نظارتی اسرائیل در مرز با لبنان خبر داد. همزمان فرانسه وضعیت در مرزهای لبنان و اسرائیل را «هشدارآمیز و خطرناک» توصیف کرد.

پایگاه خبری حزب‌الله روز دوشنبه ۲۴ مهرماه ویدیویی از شلیک تک‌تیراندازهای اعضای حزب‌الله به دوربین‌های نظارتی اسرائیل در پنج نقطه مرزی با لبنان در شهر «متولا» و از کار انداختن آنها منتشر کرد.

آسوشیتدپرس می‌نویسد به نظر می‌رسد حزب‌الله که تحت حمایت ایران قرار دارد، با هدف قرار دادن دوربین‌های نظارتی اسرائیل در صدد پنهان نگاه داشتن تحرکات نظامی خود در مرز با اسرائیل است.

طی روزهای گذشته و با شدت گرفتن درگیری حماس و اسرائیل، حزب‌الله نیز درگیری‌های جسته گریخته‌ای با اسرائیل داشته است. این درگیری‌ها منجر به کشته شدن هفت نفر، از جمله چهار نیروی حزب‌الله در داخل خاک لبنان شده است.

اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد جمهوری اسلامی دستور حمله حزب‌الله به مواضع اسرائیل را صادر کرده است.

طی چند روز گذشته حسین امیرعبداللهیان سفرهایی به عراق، سوریه و لبنان داشته و با حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله دیدار کرده است.

او شامگاه شنبه ۲۲ مهر در سفر به دوحه قطر با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ جنگی خونین و یک ماهه با حزب‌الله داشت. اسرائیل می‌گوید این گروه با داشتن ۱۵۰ هزار راکت و موشک، جدی‌ترین تهدید علیه کشور است.

پیشتر آمریکا با اعزام ناوهای هواپیمابر به آب‌های نزدیک اسرائیل به گروه حزب‌الله و ایران هشدار داده بود که وارد جنگ اسرائیل با حماس نشوند؛ موضوعی که حسن نصرالله آن را رد کرده و جمهوری اسلامی نیز از احتمال گشوده شدن جبهه‌های جدید به جنگ اسرائیل و حماس خبر داده است.

وزیر خارجه فرانسه نیز روز دوشنبه بعد از دیدار با نخست‌وزیر، رئیس‌پارلمان و فرمانده ارتش لبنان اعلام کرد وضعیت در مرزهای لبنان و اسرائیل «هشدارآمیزتر و خطرناک‌تر» می‌شود.

کاترین کولونا در ادامه گفت ورود هر جناح یا گروهی به جنگ غزه غیرقابل قبول است.

همچنین دفتر نخست‌وزیری لبنان بعد از دیدار نجیب میقاتی با خانم کولونا طی بیانیه‌ای اعلام کرد فرانسه از پیشنهاد مصر برای دیدار رهبران کشورهای عربی و پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل به منظور یافتن راه‌حلی در راستای پایان دادن به جنگ غزه حمایت کرده است.

خانم کولونا بعد از پایان سفرش به لبنان با انتشار پیامی در شبکه ایکس، توییتر سابق، گفت: «من منطقه را ترک می‌کنم و بر این نظر هستم که می‌توان با اقدامی مشارکتی و مصمم از افتادن به گردابی که همه را تهدید می‌کند، اجتناب کرد.»

آقای میقاتی نیز با اشاره به بحران اقتصادی کشور گفته است لبنان تلاش می‌کند از جنگ اجتناب کند. او همچنین از تماس با رهبران آمریکا، بریتانیا، فرانسه، ترکیه، قطر و چند کشور دیگر خبر داد.

ارتش اسرائیل روز جاری به مردم ساکن ۲۸ منطقه در دو کیلومتری مرز لبنان دستور تخلیه داد.

سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه اعلام کرد که دو محموله تجهیزات پزشکی را به منظور آمادگی برای تشدید احتمالی در امتداد مرز لبنان و اسرائیل به بیروت ارسال کرده است.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس، رادیو فردا؛ د.خ؛ س.ن

XS
SM
MD
LG