لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۶

تاکید وانگ بر نیاز به دیالوگ با آمریکا برای «کاهش سوءتفاهم‌ها و تثبیت مناسبات»


آنتونی بلینکن (راست) میزبان همتای چینی خود در واشینگتن است
آنتونی بلینکن (راست) میزبان همتای چینی خود در واشینگتن است

وانگ یی، وزیر خارجه چین، روز پنج‌شنبه، چهارم آبان، در آغاز سفر خود به واشینگتن بر نیاز به «دیالوگ عمقی و جامع» با دولت آمریکا برای کاستن از «سوء تفاهم‌ها» و ایجاد ثبات در مناسبات دو کشور تاکید کرد.

آقای وانگ که نخستین مقام عالی‌رتبه چین است که پس از مدت‌ها رسما از پایتخت آمریکا دیدن می‌کند مهمان همتای آمریکایی خود آنتونی بلینکن است که در نشست خبری مشترک بر نظر وانگ یی صحه گذاشت.

این سفر مقدمه‌ای است بر دیداری که انتظار می‌رود شی جین‌پینگ ماه آینده با جو بایدن، همتای آمریکایی خود، در اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا پاسیفیک در سان‌فرانسیسکو داشته باشد. بایدن رسما از همتای چینی خود برای شرکت در این اجلاس دعوت کرده است.

تنش در روابط دو کشور از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ سال به سال افزایش یافته و در دوران ریاست جمهوری جو بایدن نیز ادامه یافته است.

در آستانه سفر رسمی وزیر خارجه چین به واشینگتن، شی جین‌پینگ، رئیس جمهور این کشور، در نامه‌ای خطاب به یک گردهم‌آیی به همکاری «برد - برد و مسالمت‌آمیز» با ایالات متحده ابراز تمایل کرده بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این نامه که در ضیافت رسمی سالانه کمیته ملی روابط چین و آمریکا در نیویورک قرائت شد آقای شی تاکید کرده بود که رسیدن دو کشور به راه «درست» همکاری دوجانبه برای جهان «حیاتی» است.

طبق تاکید رئیس جمهور چین، این همکاری باید بر اصول «احترام متقابل، و همزیستی مسالمت‌آمیز و برد - برد» بنا شود.

این تاکید بر نیاز به همکاری دو کشور روز پنج‌شنبه در سخنان وانگ یی نیز بازتاب داشت که در کنار آنتونی بلینکن گفت چین و آمریکا «منافع مشترک فراوان و چالش‌های مشترکی» دارند که باید با همکاری دو طرف حل و فصل شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گفت‌وگوهای بلینکن و وانگ قرار است روز جمعه نیز ادامه یابد و وزیر خارجه چین سپس در همین روز با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، در کاخ سفید دیدار خواهد کرد.

به نوشته رویترز، علاوه بر مشکلات سیاسی و اقتصادی که ماه‌هاست بر روابط دو کشور سایه انداخته، جنگ اسرائیل و گروه حماس نیز بر بار این مشکلات اضافه شده، و احتمالا واشینگتن امیدوار است که پکن بتواند با استفاده از نفوذ خود بر جمهوری اسلامی «از تشدید تنش و گسترش جنگ» در منطقه جلوگیری کند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تکذیب کرده است که ایران در حمله حماس در روز ۱۵ مهرماه به خاک اسرائیل نقش مستقیم داشته، اما کمک مالی فراوان ایران به این گروه که در آمریکا و اروپا «تروریستی» شناخته می‌شود بر کسی پوشیده نیست.

از دیگر مسائل مهم میان دو کشور چین و‌آمریکا می‌توان به اختلافات آنها بر سر تایوان، دریای چین جنوبی و همین طور حوزه تجارت اشاره کرد.

منابع: رویترز، آسوشیتدپرس، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG