لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۸

دستگاه قضایی فرانسه تحقیقات درباره توهین یهودی‌ستیزانه در متروی پاریس را از سرگرفت


دادستان‌های دستگاه قضایی فرانسه روند تحقیقات را در مورد توهین‌های یهودی‌ستیزانه که به‌تازگی در متروی پاریس رخ داد، آغاز کردند.

در ویدئویی که طی روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، دیده می‌شود که افرادی در متروی پاریس شعارهایی را علیه یهودیان سرمی‌دهند.

در این ویدئو شماری از جوان‌ها در حالی که پشت‌شان به دوربین است، به یهودی‌ها دشنام خانوادگی رکیک می‌دهند. آن‌ها ضمن سردادن شعار به نفع فلسطین، خود را جزو نازی‌ها برمی‌شمارند و می‌گویند که به آن مفتخرند.

شماری از مقامات دولتی و قضایی فرانسه گفتند که با شنیدن توهین‌های موجود در این ویدئو و همچنین از «نفرت‌پراکنی توسط این جوانان» شگفت‌زده شدند.

نازی‌ها در دوران قدرت گرفتن آدولف هیتلر در آلمان، میلیون‌ها یهودی را در اروپا کشتند. این کشتار گسترده، هولوکاست نام گرفت.

یکی از روش‌هایی که نازی‌ها در دهه ۱۹۳۰ میلادی و جنگ جهانی دوم برای شناساندن یهودیان در چند کشور اروپایی به کار گرفتند، علامت‌گذاری بر خانه آن‌ها بود.

این روند، شناسایی و تبعید میلیون‌ها تن از یهودیان را به اردوگاه‌های مخوف و کشته‌شدن بسیاری‌شان را در پی داشت.

در هفته پیشین، نشان ستاره‌ آبی داوود که نماد مذهبی یهودیان است، توسط افرادی که هویتشان هنوز نامشخص است، روی دیوار شماری از ساختمان‌ها در پاریس و شهرهایی دیگر در فرانسه ترسیم شد.

به‌گفته دادستان‌ها، «مشخص نیست که این ستاره‌ها در پشتیبانی یا بر ‌ضد یهودی‌ها ترسیم شده است». اما شهردار منطقه چهاردهم پاریس تایید کرد که این اقدام یک عمل نژادپرستانه و یهودی‌ستیزانه و یادآور روش نازی‌ها در دهه‌های پیشین است.

ستاره‌های ترسیم شده بر ساختمان‌ها، بسیاری از شهروندان یهودی‌تبار فرانسه را هراسان کرد.

فرانسه در بین کشورهای اروپایی، از بیشترین جمعیت شهروندان یهودی‌تبار برخوردار است. همچنین شمار جمعیت مسلمان در فرانسه، از تعداد مسلمانان در همه کشورهای واقع در غرب اروپا فراتر است.

در پی حمله نیروهای حماس به اسرائیل و واکنش این کشور از طریق بمباران مداوم غزه، موارد یهودی‌ستیزی در شماری از کشورهای دنیا از جمله در قاره اروپا شدت گرفته و همچنان رو به افزایش است.

وزیر کشور فرانسه در سه‌شنبه پیشین خبر داد که از پانزدهم مهرماه، دستکم ۸۵۷ اقدام یهودی‌ستیزانه در فرانسه گزارش شده و به ثبت رسیده است.

این تعداد، تقریبا دو برابر شمار رویدادهایی این چنینی است که در کل سال ۲۰۲۲ میلادی به ثبت رسیده بود.

در هفته‌های اخیر در فرانسه، بریتانیا، هلند، بلژیک، آلمان و همچنین شماری دیگر از کشورها در اروپا و سایر قاره‌ها، تجمعاتی در پشتیبانی از اسرائیل و همچنین فلسطینیان برگزار شد.

بالا گرفتن «تنش، یهودی ستیزی و اسلام‌هراسی» میان شهروندان در اروپا، بسیاری از رهبران اروپایی را در مورد افزایش نفرت‌پراکنی و همچنین رخ‌دادن حمله‌های تروریستی، نگران کرده است.

به گزارش وزارت امور خارجه فرانسه، شمار کشته‌شدگان این کشور در پی حملات حماس در اسرائیل، تا روز شنبه ۱۳ آبان‌ماه به ۳۹ نفر رسید. در این گزارش افزوده شد که ۹ شهروند فرانسوی، همچنان ناپدید هستند.

حمله حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه که کشته‌شدن دستکم ۱۴۰۰ شهروند را در پی داشت، با پاسخ و بمباران باریکه غزه از سوی اسرائیل مواجه شد. به گفته مقامات غزه، شمار کشته‌شدگان این منطقه تا روز شنبه به ۹۴۸۸ نفر رسیده است.

XS
SM
MD
LG