لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

واکنش‌ها به بازداشت توماج صالحی؛ «تازه می‌خواست دست‌ و‌ پایش را که کَج‌ جوش‌خورده‌ جراحی کند»


توماج صالحی
توماج صالحی

انتشار خبر بازداشت خشونت‌آمیز توماج صالحی، خواننده معترض رپ که به‌تازگی از زندان آزاد شده بود، به موجی از واکنش‌ در شبکه‌های مجازی دامن زده است.

حساب کاربری منتسب به این خواننده، روز پنج‌شنبه، نهم آذر، از بازداشت همراه با «ضرب‌و شتم» او در خیابانی در بابل، توسط مأموران مسلح لباس شخصی خبر داد.

این در حالی است که آقای صالحی تازه روز ۲۷ آبان‌ «پس از تحمل ۲۵۲ روز زندان انفرادی و مجموعاً یک سال و ۲۱ روز حبس» به قید وثیقه آزاد شده بود.

حساب توماج صالحی اندکی بعد اطلاعات تکمیلی منتشر کرد مبنی بر این که «ربایش توماج صالحی در خیابان و بدون ارائه هرگونه حکم قضایی، کارت شناسایی و با ضرب و شتم شدید همراه بوده» و اضافه کرد: ‌«بر اساس اطلاعات تأیید نشده مأموران لباس‌شخصی با قنداق تفنگ‌های کلاشینکف و کلت کمری توماج را ضرب و شتم کرده و به او آسیب زده‌اند‌.»

انتشار خبر ضرب‌ و‌ شتم توماج در شرایطی که خود او در ویدئویی گفته بود دست و پای «شکسته و بدجوش‌خورده‌اش» در زندان نیاز به جراحی دارد، خشم کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخته است.

یی‌وان ری، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی این خواننده رپ، در ویدئویی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد با انتقاد از «رُبایش» خشونت‌آمیز آقای صالحی گفته این اتفاق از آن رو روی داد که این خواننده معترض درباره وضعیت خود در زندان صحبت کرده بود.

نازنین بنیادی، از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی، نیز در شبکه ایکس، بازداشت خشونت‌آمیز این هنرمند کمتر از دو هفته پس از آزادی‌اش را محکوم کرد.

میان کاربران شبکه‌های اجتماعی غیروابسته به حکومت، این اتفاق نظر وجود دارد که علت بازداشت این هنرمند معترض، انتشار ویدئویی درباره میزان ضرب‌ و‌ شتم هنگام بازداشت و بازجویی بوده است.

توماج صالحی، خواننده معترض، در اولین ویدئویی که پس از آزادیش منتشر کرد، گفته بود در زمان بازداشت به گردنش آمپولی تزریق کرده‌اند که به احتمال زیاد «آدرنالین» بوده تا «در زمان شکنجه بیهوش نشوم و درد را تا اوج آن تحمل کنم».

آقای صالحی در این ویدئو که ششم آذر در کانال یوتیوب او منتشر شد، گفت: «در زمان بازداشت دست و پای من را شکستند و به صورت و سر من بسیار ضربه زدند. سعی کردم با دستانم جلوی ضربه‌ها را بگیرم که انگشتانم شکست.»

او افزوده بود که به همین دلیل شاید در هفته آینده دست یا پای خود را جراحی کند.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز از انتشار ویدئوی زودهنگام این خواننده درباره وضعیت خود در زندان انتقاد کرده و نوشته‌اند با آن که «افشاگری» او شجاعانه بود، اما افرادی او را «مجبور» کردند برای «اثبات شکنجه‌ شدن» در دوران بازداشت این ویدئو را منتشر کند.

کاربران دیگری نیز نوشته‌اند حکومت با هدف «تخریب چهره» توماج، او را آزاد کرد، اما او با انتشار این ویدئو مانع از تحقق خواسته‌های جمهوری اسلامی شد.

کاربران با هشتگ‌های مختلفی چون «توماج صالحی»، «توماج را آزاد کنید» و «من هم توماج هستم»، به واکنش نسبت به بازداشت دوباره او پرداخته‌اند.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، با تأیید بازداشت آقای صالحی در روز پنج‌شنبه خبر داد که او به خاطر «اظهارنظر‌های کذب و بدون سند که در فضای مجازی منتشر کرد به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» بازداشت شده است.

آقای صالحی در بخشی از ویدئوی شرح شکنجه‌ها در زمان بازداشت، گفته بود که علیه اداره کل اطلاعات اصفهان شکایت کرده است.

خبرگزاری میزان مدعی شده که بررسی پرونده قضایی اخیر او و استعلام از مراجع قضایی نشان می‌دهد نه این فرد و نه وکیلش تاکنون هیچ شکایتی از ضابط و یا قضات پرونده ثبت نکرده‌اند.

این در حالی است که امیر رئیسیان، وکیل صالحی، روز پنج‌شنبه با انتشار پیامی در شبکه ایکس، با رد ادعای خبرگزاری میزان گفت که شکایت از اداره کل اطلاعات استان اصفهان به‌ عنوان ضابط پرونده ثبت شده و در شعبه ١۴ بازپرسی دادسرای کارکنان دولت در حال رسیدگی است، «پس توماج کذبی نگفته است».

او همچنین افزود: «اگر اعلام خبر شکایت، موجب اتهام نشر اکاذیب و بازداشت توماج صالحی شده باشد، پیش از او باید من را هم به عنوان وکیل پرونده بازداشت کنند چرا که پیش از آقای توماج صالحی، من در گفت‌وگویی با شبکه شرق این خبر را اعلام کرده و گفته بودم.»

توماج صالحی که در سال‌های اخیر با ترانه‌هایش درباره مسائل اجتماعی به شهرت رسیده و یکی از سرشناس‌ترین حامیان اعتراض‌های سراسری ۱۴۰۱ بود، آبان پارسال پس از مدتی زندگی مخفی، در روستای گِردبیشه، از توابع استان چهارمحال و بختیاری، بازداشت شد.

بازداشت این خواننده با واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی مواجه شده و درخواست‌های جهانی متعددی برای آزادی او مطرح شده بود.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG