لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۸

روز ۶۱ از جنگ غزه؛ سکوت دولت و ارتش اسرائیل درباره طرح آب بستن به تونل‌های حماس


خانواده‌های گروگان‌ها با بنیامین نتانیاهو نشستی «پرتنش» داشته‌اند
خانواده‌های گروگان‌ها با بنیامین نتانیاهو نشستی «پرتنش» داشته‌اند

جنگ در حالی وارد روز شصت و یکم خود شده که ارتش اسرائیل عملیات نظامی را بر چند بخش از باریکه غزه، به‌ویژه در بخش جنوبی خان یونس، متمرکز کرده است.

پس از حملات غافلگیرانه گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل، ارتش اسرائیل از زمین و هوا، عملیاتی را برای ریشه‌کن کردن این گروه که آمریکا و اتحادیه اروپا آن را تروریستی می‌دانند، آغاز کرد، روز چهارشنبه، ۱۵ آذر، روز شصت و یکم از جنگ میان این گروه و ارتش اسرائیل است.

پس از بمباران‌های سنگین نیروی هوایی اسرائیل در شرق و غرب خان یونس برای «روان کردن راه ورود زمینی» و «کاستن از مخاطرات» احتمالی بر سر راه، هزاران نظامی اسرائیلی از میانه این هفته در این دومین شهر بزرگ در باریکه غزه مستقر شده و موضع گرفته‌اند.

همزمان رسانه‌های اسرائیل از نبرد سنگین «تن به تن» در مناطق دیگر باریکه غزه، از جمله بخش‌های شمالی آن خبر داده و می‌گویند که دلیل افزایش شمار کشته‌های نظامی این کشور در روزهای گذشته، سهمگین بودن این نبردها است.

روز دوشنبه پنج نظامی و روز سه‌شنبه، ۱۴ آذر، چهار نظامی دیگر کشته شدند و شمار کلی تلفات از روز حمله حماس تا بامداد ۱۵ آذر به ۴۱۰ تن افزایش یافت. بیش از سه چهارم کشته‌های نظامی و نیروهای امنیتی اسرائیلی، تلفات روز ۱۵ مهر بود و بقیه، از آغاز ورود زمینی نیروها به غزه کشته شده‌اند.

با گسترش عملیات جنگی و افزایش شمار تلفات غیرنظامی در میان فلسطینیان، سران نهادهای جهانی و سازمان ملل متحد در خصوص شرایط زندگی فلسطینیان رانده شده به بخش جنوبی این باریکه، ابراز نگرانی عمیق می‌کنند.

در این میان، پنج عضو کابینه جنگ اسرائیل، که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر در صدر آن قرار دارد، شامگاه ۱۴ آذر نشستی با شماری از خانواده‌های اسرائیلی‌های ربوده شده برگزار کردند، که رسانه‌های اسرائیل بخشی از صدای آن را پخش کرده و فضای گفت‌وگوها را پرتنش توصیف کردند.

در این نشست، شماری از زنانی نیز که هفته گذشته از اسارت حماس آزاد شدند، شرکت کرده و «شرایط هولناک» اسارت را برای نخست‌وزیر و وزیران کابینه جنگ توضیح داده و خواهان سرعت در دستیابی به معامله با حماس برای آزادی بقیه اسرائیلی‌های باقی مانده در دست حماس شدند.

بنیامین نتانیاهو بر این‌که حماس ادامه معامله هفته گذشته را نقض کرده، تأکید داشت و به خانواده‌ها گفت کوشش برای رهایی عزیزان آن‌ها «در صدر اهداف جنگ» است.

دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، شامگاه ۱۴ آذر اعلام کرد از روی مستندات به دست آمده، اکنون شمار ربوده‌شدگانی که هنوز در دست حماس هستند ۱۳۸ نفر است، زیرا مستندات اسارت یک نفر دیگر که در فهرست ناپدیدشدگان بود و معلوم شده که زنده اسیر شده، قطعیت یافته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، یوآو گالانت وزیر دفاع و بنی گانتس وزیر ارشد عضو کابینه جنگ در آخرین ساعات سه‌شنبه شب در یک نشست خبری مشترک به مردم اسرائیل درباره جنگ، زندگی صدها هزار اسرائیلی تخلیه شده از شهرهای جنوبی و شمالی اسرائیل و آینده غزه بعد از جنگ، توضیحاتی دادند.

این سه مقام بر عزم قاطع خود و ارتش بر ادامه جنگ تأکید کردند، اما تاریخ احتمالی برای پایان عملیات نظامی ارائه نکردند.

در این میان، هنوز معلوم نیست نظامیان اسرائیلی تا چه حد به سران اصلی حماس در غزه که از انظار پنهان شده‌اند، مانند یحیی سنوار، محمد ضیف و مروان عیسی که پنهان شده‌اند، نزدیک شده‌ باشند.

بنیامین نتانیاهو و سخنگوی ارتش در نشست‌های خبری جداگانه حاضر نشدند در مورد گزارش‌های مربوط به احتمال به آب بستن شبکه تونل‌های زیرزمینی حماس در غزه سخنی بگویند.

XS
SM
MD
LG