لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۹

رادیو اروپای آزاد طرح اتهام‌های جدید علیه آلسو کورماشوا در روسیه را محکوم کرد


آلسو کورماشوا
آلسو کورماشوا

رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، روز چهارشنبه ۲۲ آذر در بیانیه‌ای طرح اتهام‌های جدید علیه آلسو کورماشوا، روزنامه‌نگار آمریکایی در روسیه را محکوم کرد.

بازپرس‌های روسیه در روز چهارشنبه پرونده جنایی جدیدی علیه این روزنامه‌نگار که با سرویس تاتار‌-باشقیر رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی همکاری می‌کرد، تشکیل دادند.

این روزنامه‌نگار از روز ۱۸ اکتبر در شهر کازان روسیه به‌طور غیرقانونی تحت بازداشت به سر می‌برد.

کورماشوا که پیش از این با اتهام دروغین «لابی‌‌گر بیگانگان» مواجه شده بود، هم‌اکنون به تخلف از ماده ۲۰۷/۳ قانون جنایی روسیه متهم شده است که به موجب آن، گزارش‌گری درباره جنگ روسیه با اوکراین عملا جرم محسوب می‌شود.

اگر این روزنامه‌نگار در مورد هر دو اتهام مجرم شناخته شود، امکان دارد که تا حداکثر ۱۵ سال از عمر خود را در زندان سپری کند.

دکتر جفری گدمین، رئیس موقت و عضو هیئت مدیره رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، در این باره گفت: «ما تصمیم آشکار متصدیان امور در روسیه را که اتهامات جدیدی را متوجه آلسو کرده‌اند، محکوم می‌کنیم.»

او افزود: «روزنامه‌نگاری جرم نیست. زمان آن رسیده است که نقطه پایانی بر این ستم بی‌رحمانه‌ گذاشته شود. آلسو همین حالا نیز هشت هفته را تحت بازداشت غیرعادلانه و دور از خانواده‌اش به سر برده است.»

کورماشوا با همسر و دو دو دختر کوچکش در پراگ، پایتخت جمهوری چک زندگی می‌کرد. او در ماه مه امسال برای دیدار با مادر سالمند و بیمارش به روسیه سفر کرد. در اوایل ماه ژوئن، زمانی که قصد بازگشت به پراگ را داشت، متصدیان امور در روسیه پاسپورت او را ضبط کردند و مانع خروج او از آن کشور شدند.

از همان تاریخ، بازپرسان روسیه سه پرونده جنایی مجزا علیه این روزنامه‌نگار تشکیل داده‌اند.

با استفاده از بیانیه رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG