لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

خامنه‌ای بدون اشاره به ردصلاحیت‌ها خواستار مشارکت گسترده مردم در انتخابات شد


سخنرانی علی خامنه‌ای، دوم دی ۱۴۰۲
سخنرانی علی خامنه‌ای، دوم دی ۱۴۰۲

رهبر جمهوری باردیگر از مردم ایران و مقامات خواست برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری که حدود دو ماه دیگر برگزار می‌شود، به «بهترین شکل» آماده باشند.

او در دیدار با شماری از اهالی خوزستان و کرمان، بدون اشاره به ردصلاحیت‌های مربوط به این انتخابات از سوی شورای نگهبان، چنین درخواستی را مطرح کرده است.

نگرانی‌ مقامات حکومتی از احتمال مشارکت اندک مردم در دو انتخابات پیش رو به ویژه انتخابات مجلس بعد از اعتراض‌های سراسری سال گذشته به حدی است که علی خامنه‌ای ۱۴ خرداد امسال نیز در یک سخنرانی، آن را «انتخابات بسیار مهم» خوانده بود.

او مدعی شده بود که «توپخانه‌های دشمن» از ۹ ماه پیش از برگزاری انتخابات مجلس مشغول «بمباران انتخاباتی» هستند.

رهبر جمهوری اسلامی باردیگر با تأکید بر ضرورت شرکت در انتخابات و برگزاری «با شکوه» این دو انتخابات، خطاب به همه کسانی که «مخاطبانی» دارند گفته که آنها «وظیفه‌ دارند مردم را به انتخابات دعوت کنند».

خامنه‌ای اما در اظهارات خود اشاره‌ای به وظایف حکومت در قبال شهروندان برای ترغیب آنها به مشارکت در انتخابات نکرده است.

او هشدار داده که در صورت ضعیف‌بودن مشارکت، به ویژه در انتخابات مجلس، «مجلس ضعیف خواهد شد، مجلس ضعیف توانایی کامل برای رفع مشکلات نخواهد داشت».

خامنه‌ای در ادامه گفت که «نبود انتخابات» موجب برقراری «دیکتاتوری» یا «هرج و مرج و ناامنی و اغتشاش» می‌شود.

او در شرایطی گفته که «میدان باید برای حضور جناح‌های سیاسی و گرایش‌های گوناگون» باز باشد که حکومت ایران سال‌هاست نامزدهای مستقل یا منتقد را ردصلاحیت می‌کند و عرصه را برای مشارکت در انتخابات تنگ‌تر کرده است.

علاوه بر این حکومت ایران هرگز در قبال نقض گسترده حقوق بشر علیه شهروندان و سرکوب خشونت‌بار شهروندان به ویژه در سال‌های اخیر از جمله اعتراضات آبان ۹، سرنگونی هواپیمای اوکراینی و سرکوب شدید اعتراضات پس از جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد پاسخگو نبوده است.

علی خامنه‌ای در حالی درخواست مشارکت گسترده در انتخابات را مطرح کرده که بعد از سرکوب اعتراضات ۱۴۰۱ در سخنرانی‌های خود، هیچ اشاره‌ای به اعتراضات و خشونت‌ها علیه شهروندان معترض نداشت و بعد هم از آن با ادبیات معمول حکومت نام برد و همه چیز را به «دشمن» نسبت داد.

او در سخنرانی روز شنبه، دوم دی خود بدون اشاره به انتقادهایی که از عملکرد مجلس خبرگان رهبری در زمینه انتخاب رهبر و نظارت بر کار او وجود دارد نیز درباره انتخابات خبرگان گفت:‌ «مجلس خبرگان رهبری اهمیتش در آنجاست که در موقع لازم می‌تواند رهبر مناسب را برای کشور انتخاب کند و در طول زمان هم می‌تواند و می‌باید مراقب حفظ شرایط حیاتی رهبری در شخص رهبر موجود باشد.»

این در حالی است که در طول دوران رهبری او هیچ گزارش انتقادی از سوی مجلس خبرگان رهبری درباره عملکرد خامنه‌ای منتشر نشده و اعضای این مجلس نیز در دیدارهای سالیانه خود تنها به تعریف و تمجید از رهبر جمهوری اسلامی پرداخته‌اند.

با استفاده از گزارش‌های وب‌سایت علی خامنه‌ای و رادیو فردا؛ ب.ب
XS
SM
MD
LG