لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

آنتونی بلینکن:‌ حماس خواستار شرکت در مذاکرات با اسرائیل بر سر گروگان‌هاست


آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه ۲۰ دی‌ماه گفت بر این اعتقاد است که گروه افراطی حماس، حتی پس از حمله اسرائیل به یک مقام ارشد حماس در بیروت در هفته گذشته٬ «می‌تواند و می‌خواهد» در مذاکرات مربوط به گروگان‌گیری شرکت کند.

در حمله پهپادی در روز ۱۲ دی به جنوب بیروت، صالح العاروری ، معاون دفتر سیاسی گروه افراطی حماس که ایالات متحده و اتحادیه اروپا آن را سازمانی تروریستی می‌دانند، کشته شد. این در حالی است که اسرائیل مسئولیت این حمله پهپادی را به طور رسمی بر عهده نگرفته است .

آقای بلینکن در جمع خبرنگاران در بحرین و در پاسخ به سوالی گفت: «ما قبلاً در بحبوحه این درگیری موفق شدیم بیش از صد گروگان را آزاد کنیم .»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایالات متحده در ادامه افزود« اعتقاد من این است که آنها می‌توانند و خواستار مشارکت در این زمینه‌اند و این چیزی است که ما به شدت روی آن با قطر و مصر متمرکز شده‌ایم »

آقای بلینکن با اشاره به تلاش کشورش برای آزادی گروگان‌ها گفت :« در سفر خود به اسرائیل بار دیگر با خانواده‌های گروگان ملاقات کرده است.»

به گفته او «این سه ماه ،هر روز، هر ساعت، هر دقیقه برای آنها مانند یک ابدیت بوده‌است.»

به‌دنبال حمله گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل در روز ۱۵ مهرماه، بیش از ۲۴۰ نفر به گروگان گرفته شدند، که در یک مرحله آتش بس موقت، حدود ۱۰۰ نفر از این گروگان‌ها با زندانیان فلسطینی مبادله شدند.

دیدار با پادشاه بحرین

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه همچنین با حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، در منامه دیدار کرد.

وزیر خارجه آمریکا و پادشاه درباره حملات بی پروا و خطرناک حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ گفتگو کردند و بر تعهد مشترک خود به قوانین بین المللی و آزادی دریانوردی از طریق عملیات نگهبان رفاه تاکید کردند. آقای بلینکن از نقش توافقنامه یکپارچگی و رفاه امنیت جامع (C-SIPA) در گسترش مشارکت استراتژیک پایدار بین ایالات متحده و بحرین تمجید کرد.

آنتونی بلینکن همچنین بر لزوم رسیدگی فوری به وضعیت بشردوستانه در غزه تاکید کرد و از تلاش‌ها برای حفاظت از جان غیرنظامیان، آزادی گروگان‌ها، افزایش کمک‌های بشردوستانه و جلوگیری از گسترش بیشتر درگیری استقبال کرد. وزیر خارجه و پادشاه بر تعهد مشترک خود برای ارتقای منطقه‌ای امن‌تر، مرفه و یکپارچه‌تر، از جمله از طریق ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی، برای حفظ صلح پایدار، تاکید کردند.

وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید تداوم حملات حوثی‌های یمن به خطوط کشتیرانی تجاری عواقب خواهد داشت، ایران به حملات این گروه کمک می‌کند و برای این کشور روشن کرده‌ایم که باید حمایتش از آن‌ها را متوقف کند.

آنتونی بلینکن چهارشنبه ۲۰ دی‌ماه که به بحرین سفر کرده بود، به خبرنگاران گفت: «ما بارها تلاش کرده‌ایم برای ایران روشن کنیم، همان‌طور که دیگر کشورها چنین کرده‌اند، که حمایت آن از حوثی‌ها، از جمله به خاطر این اقدامات، باید متوقف شود.»

او تصریح کرد: «ایران با فناوری، تجهیزات، خبر دادن و اطلاعات به این حملات کمک می‌کند و همدست است، و حملات یاد شده بر زندگی واقعی مردم تاثیر می‌گذارد»

حوثی‌ها اعلام کرده‌اند که در حمایت از فلسطینی‌ها، کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را در دریای سرخ و باب‌المندب با پهپاد و موشک هدف قرار می‌دهند. با این حال بسیاری از کشتی‌هایی که طی این مدت هدف حمله قرار گرفته‌اند ادعای ارتباط با اسرائیل را رد کرده‌اند.

عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی

وزیر خارجه آمریکا در ادامه سفر خود به خاورمیانه در دیدار با کابینه جنگ اسرائیل در روز سه‌شنبه گفت:« عربستان سعودی خواهان عادی‌سازی روابط با اسرائیل پس از پایان جنگ غزه است، اما اگر دولت اسرائیل به اصل تشکیل دو کشور متعهد نباشد به گفته وی ریاض با هیچ توافقی موافقت نخواهد کرد.»

به گفته وب سایت آمریکایی اکسیوس آقای بلینکن به مقامات اسرائیلی گفته‌است که عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی در راه حل‌های آینده برای غزه که عمدتا بر روی بازسازی آن متمرکزخواهد بود « بدون وجود چشم‌انداز مسیری برای تشکیل کشور فلسطین دخالت نخواهند کرد.»

مقامات دولت بایدن از اوایل جنگ غزه گفته اند که عربستان سعودی همچنان علاقه مند به پیشبرد عادی سازی روابط با اسرائیل است.

اکسیوس تاکید می‌کند که به گفته مقامات آمریکایی ،مقامات سعودی این موضوع را بار دیگر در دیدارهای اخیر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با آنتونی بلینکن و در دو دیدار جداگانه دیگر با سناتور لیندسی گراهام و اعضای کمیته اطلاعات سنا به وضوح بیان کردند.

دولت جو بایدن در ماه‌های اخیر تلاش‌های خود را برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان تشدید کرده بود که با حمله روز ۱۵ مهرماه گروه افراطی حماس به اسرائیل، این تلاش‌ها تا کنون بدون نتیجه باقی مانده‌است.

XS
SM
MD
LG