لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۳

حمله روسیه با ده‌ها موشک به چند شهر اوکراین؛ ناتو مهمات جدید به کی‌یف می‌دهد


کمک به یک مجروح حمله موشکی روز سه‌شنبه روسیه در شهر خارکیف
کمک به یک مجروح حمله موشکی روز سه‌شنبه روسیه در شهر خارکیف

روسیه در جدیدترین حمله موشکی خود به چند شهر اوکراین باعث کشته شدن چند تن و مجروح شدن حدود ۵۰ نفر دیگر شد. در همین حال، کی‌یف می‌گوید حدود نیمی از موشک‌های شلیک‌شده را سرنگون کرده است.

به گزارش رویترز، حملات موشکی روسیه در اولین ساعت‌های روز سه‌شنبه، سوم بهمن‌ماه، بیشتر بر دو شهر بزرگ اوکراین شامل کی‌یف، پایتخت، و خارکیف در شرق کشور متمرکز بودند.

به گفته پلیس و فرماندار خارکیف، بر اثر اصابت موشک به ۳۰ ساختمان مسکونی دست‌کم دو نفر کشته و ۳۵ تن زخمی شدند، هرچند گزارش‌ها از تلفات این حمله متفاوت است و آسوشیتدپرس از کشته شدن شش تن خبر داده است.

شهردار خارکیف به تلویزیون محلی گفت نیروهای امداد همچنان در حال جست‌وجو برای یافتن چهار نفر زیر آوار هستند.

از سوی دیگر، مقام‌های کی‌یف می‌گویند در حمله موشکی روسیه به سه منطقه این شهر حدود ۲۰ تن ازجمله یک پسر ۱۳ ساله زخمی شدند.

شاهدان عینی به رویترز گفتند که صدای شنیدن چندین موج انفجار را داخل و اطراف پایتخت شنیدند و قطعات آتشینی را دیدند که از آسمان سقوط کرد.

نیروی هوایی اوکراین سه‌شنبه اعلام کرد ۴۱ موشک به سمت این کشور در روز سه‌شنبه شلیک شد که پدافند هوایی ۲۱ موشک را رهگیری و ساقط کرد.

در گزارش نیروی هوایی در کانال تلگرامش آمده که روسیه ترکیبی از موشک‌ها بالیستیک، کروز و هدایت‌شونده ضد هواپیما را به سمت شهرهای اوکراین شلیک کرد.

گزارش‌ها همچنین حاکی از کشته شدن یک نفر در شهر پاولوهراد در جنوب شرقی اوکراین بر اثر حملات موشکی روسیه است.

آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس‌جمهور اوکراین در واکنش به این حملات گفت: «جهان باید درک کند که این حملات تروریستی فقط با زور متوقف خواهد شد.»

مقام‌های منطقه سومی در شمال اوکراین نیز اعلام کردند یک تاسیسات زیرساختی حساس در شهر شوستکا بر اثر برخورد موشک آسیب دید.

روسیه که هنوز درباره گزارش‌های این حملات موشکی اظهارنظر نکرده است، به شکل مداوم به شهرها و زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین که دور از خط مقدم جنگ هستند، حمله می‌کند.

مسکو روز یک‌شنبه کی‌یف را متهم کرد با حملات توپخانه‌ای به شهر دونتسک در شرق اوکراین که در اشغال روسیه است، ۲۷ نفر را کشت. اوکراین در پاسخ گفت که روسیه باید مسئولیت این حمله را بپذیرد.

در همین حال، دبیرکل ناتو روز سه‌شنبه اعلام کرد که این نهاد قراردادی به ارز ۱.۱ میلیارد یورو برای تأمین مهمات توپخانه ۱۵۵ میلی‌متری امضا کرده که بخشی از آن به اوکراین داده خواهد شد.

کی‌یف گلایه کرده بود که کمبود مهمات تلاش‌های نظامی‌اش در برابر روسیه را در آستانه دومین سالگرد تهاجم نظامی مسکو به این کشور مختل کرده است.

رئیس‌جمهور اوکراین روز ۲۶ دی از غرب خواست در برابر رئیس‌جمهور روسیه، اتحاد و یکپارچگی نشان دهد و برای تضمین شکست مسکو در تهاجم نظامی کمک به کی‌یف را افزایش دهد.

یِنس استولتِنبرگ، دبیرکل ناتو، بعد از امضای این قرارداد در بروکسل گفت که جنگ اوکراین به «نبرد مهمات» تبدیل شده است.

او همچنین اعلام کرد در حال حاضر «تهدید آنی» از طرف روسیه متوجه هیچ یک از اعضای ناتو نیست.

دبیرکل ناتو در عین حال گفت: «ما هرکاری می‌کنیم تا از آرایش نیروهای خود اطمینان داشته باشیم تا امکانی برای محاسبه غلط یا سوءتفاهم مسکو درباره آمادگی ما برای حفاظت از همه نقاط قلمروی ناتو پیش نیاید.»

XS
SM
MD
LG