لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۶

آمریکا شرط کمک مالی دوباره به اونروا را ایجاد «تغییرات اساسی» در آن عنوان کرد


کامیون اونروا در مرز نصر و غزه
کامیون اونروا در مرز نصر و غزه

ایالات متحده تاکید کرد که آژانس امداد سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی، اونروا، باید «تغییراتی اساسی» در خود ایجاد کند تا واشینگتن کمک‌های مالی به آن را از سربگیرد.

در پی اتهام اسرائیل به اونروا مبنی بر همدستی شماری از کارکنان این نهاد با گروه افراطی حماس در حمله هفتم اکتبر به جنوب اسرائیل که به کشته شدن حدود هزار و ۲۰۰ نفر انجامید، بسیاری از کشورهای غربی کمک‌های خود به اونروا را متوقف کردند.

ایالات متحده و بسیاری از دیگر کشورهای غربی، حماس را گروهی تروریستی می‌دانند.

لیندا توماس، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، از تصمیم سازمان ملل مبنی بر انجام تحقیقات از کارکنان آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک پیرامون این اتهامات استقبال کرد. وی همچنین گفت که ایالات متحده از اسرائیل خواسته است که جزییات بیشتری درباره این ادعاها ارائه کند.

او «تغییرات اساسی» مورد نظر ایالات متحده را این‌گونه توصیف کرد: «باید بررسی کنیم که فعالیت این سازمان چگونه است، چگونه کارکنان خود را مدیریت می‌کنند و اطمینان یابیم کسانی که مرتکب اقدامات جنایی شده‌اند، نظیر آن ۱۲ نفر، بلافاصله پاسخ‌گو خواهند شد تا اونروا بتواند به ماموریت اصلی خودش ادامه بدهد.»

این اتهامات زمانی علنی شد که اونروا اعلام کرد پس از دریافت اطلاعاتی از اسرائیل، شماری از کارکنان خود را اخراج کرده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان متحد، روز یکشنبه گفت که از ۱۲ فرد مظنونی که در این حمله نقش داشته‌اند، ۹ نفرشان اخراج شده‌اند، یکی از آنها مرده و هویت دو نفر دیگر هنوز مشخص نیست.

ایالات متحده که بزرگترین حامی مالی اونروا محسوب می‌شود به همراه بسیاری از کشورهای دیگر کمک‌های مالی خود به این نهاد را متوقف کرده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت که واشینگتن سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار به اونروا کمک می‌کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG