لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۳

گوگل با انتقاد از تولیدکنندگان «جاسوس افزار» خواستار مقررات سختگیرانه‌تر شد


شرکت گوگل روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن ضمن انتقاد از تولید کنندگان جاسوس افزارها که به گفته این شرکت زمینه استفاده از ابزارهای خطرناک برای هک کردن و جاسوسی از کاربران را فراهم می‌کنند از دولت آمریکا و متحدان این کشور خواست برای مهار و کنترل صنعت جاسوس افزارها اقدامات بیشتر انجام دهند.

تولید کنندگان جاسوس افزارها همواره ادعا کردند که محصولات آنها برای استفاده دولت‌ها در زمینه امنیت ملی تولید می‌شود. ولی در دهه اخیر شواهد فراوانی جمع آوری شده که نشان می‌دهد از این ابزارهای جاسوسی علیه فعالان سیاسی و مدنی، روزنامه نگاران و سیاستمداران مخالف استفاده شده است.

در پی برملا شدن استفاده وسیع از جاسوس افزار پگاسوس، محصول شرکت اسرائیلی «ان‌اس‌او» برای جاسوسی از تلفن همراه تعداد کثیری از فعالان حقوق بشر، سیاستمداران مخالف دولت‌ها و حتی تعدادی از رهبران کشورهای جهان در سال‌های اخیر صنعت تولید جاسوس افزار مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

کارشناسان شرکت گوگل در گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر شد گفتند هر چند «ان‌اس‌او» در سال‌های اخیر مشهور شده است ولی ده‌ها شرکت کوچک تر در زمینه توسعه و تولید فناوری جاسوسی با کاربرد مخرب فعال هستند.

یافته‌های گوگل بسیار مهم است چون این شرکت به دلیل گسترده حضور در عرصه اینترنت و خدمات اینترنتی در سطح جهان قاعدتا از رواج روش‌های مخرب نظیر هک کردن و ابزارهای آن اطلاعات خوبی دارد.

کارشناسان بخش مقابله با تهدیدهای اینترنتی گوگل در بخشی از گزارش خود می‌گویند:«تقاضای حکومت‌ها برای خرید این ابزارها رو به افزایش است و یافته‌های ما نشان می‌دهد که تولید جاسوس افزار و قابلیت آنها در به خطر انداختن امنیت اینترنت تا چه حد افزایش یافته است. بخش خصوصی اکنون تولید کننده بخش اعظم ابزارهای جاسوسی پیشرفته‌ای است که ما شناسایی کرده‌ایم.»

در پی برملا شدن هک و یا جاسوسی از تلفن‌های همراه دست کم ۵۰ کارمند دولت آمریکا در ۱۰ کشور مختلف، آمریکا و تعدادی از متحدان این کشور سال گذشته در توافقی تعهد دادند با صنعت ابزارهای جاسوسی مقابله کنند.

کارشناسان گوگل در گزارش خود نام تعدادی از شرکت‌های تولید جاسوس افزار را قید کرده اند که به گفته آنها محصولاتشان به حدی پیشرفت کرده که می‌توانند از لایه‌های حفاظتی سیستم‌ عامل اندروید گوگل، و سیستم‌ عامل آی او اس اپل در تلفن‌های همراه عبور کنند.

برخی از شرکت‌ها که نام آنها در این گزارش قید شده است سه شرکت ایتالیایی Cy۴Gate، رکسلبس و گروه Negg، شرکت یونانی اینتللخا و شرکت اسپانیایی وریستن هستند.

گروه ایتالیایی نگگ در وبسایت خود می‌گوید فعالیت آن امنیت سایبری است ولی کارشناسان گوگل می‌گویند استفاده از محصولات این شرکت برای جاسوسی از مردم در ایتالیا، مالزی و قزاقستان را شناسایی کرده است.

کارشناسان گوگل گفتند شرکت اسپانیایی وریستن نیز نرم افزارهایی تولید می‌کند که می‌تواند از طریق مرورگر کروم گوگل، مرورگر وب آزاد «موزیلا فایرفاکس» و یا نرم افزارهای سیستم عامل آی او اس تلفن همراه را آلوده کند.

به گفته کارشناسان گوگل شرکت دیگری به نام «پروتکت‌ای ئی» نيز از همین روش استفاده می‌کند.

هیچ یک از پنج شرکتی که گوگل در گزارش خود از آنها نام برده است تاکنون واکنشی نشان نداده‌اند.

یک روز قبل از انتشار گزارش گوگل دولت آمریکا اعلام کرد که صدور ویزا برای افرادی را که مظنون به مشارکت در سوءاستفاده از جاسوس افزارهای تجاری هستند محدود خواهد کرد. براساس این تصمیم ورود افرادی که به استفاده و یا تسهیل و بهره برداری از کاربرد این ابزارها مظنون هستند ممنوع می شود.

شرکت گوگل در بیانیه‌ای گفت:«محدود کردن فعالیت تولید کنندگان و فروشندگان جاسوس افزار در آمریکا به تغییر ساختار سودآوری که موجب رشد این شرکت‌ها شده است کمک خواهد کرد.»

XS
SM
MD
LG