لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

رئیس سی‌آی‌ای برای مذاکره درباره آزادی گروگان‌ها به قاهره سفر می‌کند


ویلیام برنز
ویلیام برنز

دو مقام آمریکایی و اسرائیلی گفته‌اند٬ انتظار می‌رود ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سی‌آی‌ای،، هفته آینده برای مذاکره درباره توافق جدید تازه آزادی گروگان‌ها در غزه، به قاهره سفر کند.

وب‌سایت آمریکایی اکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی نوشته است، کاخ سفید اذعان دارد که توافق بر سر آزادی گروگان٬ تنها راه برای دستیابی به آتش‌بس در غزه است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز پنجشنبه گفت که به شدت برای دستیابی به توافقی در این زمینه در حال تلاش است.

اکسیوس می نویسد، ویلیام برنز نقش اساسی در تلاش‌های جو بایدن برای تضمین توافقی برای آزادی گروگان‌ها و توقف در جنگ غزه ایفا می‌کند و فرستادن رئیس سی‌آی‌ای به قاهره، باعث خواهد شد که میانجی‌های قطری و مصری تحت فشار قرار گیرند تا حماس را به دستیابی به یک «توافق معقول» ترغیب کنند.

طبق این گزارش، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا روز سه‌شنبه عازم قاهره خواهد شد.

اسرائیل روز پنجشنبه ضمن رد پیشنهاد تازه گروه افراطی حماس برای آتش‌بس، به میانجی‌های مصری و قطری گفت که آماده است مذاکرات را بر اساس پیشنهاد اولیه دو هفته پیش آمریکا و اسرائیل آغاز کند.

در همین زمینه، مقامات مصری و فلسطینی گفته‌اند، یک هیئت از گروه حماس روز پنجشنبه در قاهره با مقامات ارشد اطلاعاتی مصر در مورد توافق برای آزادی گروگان‌ها گفت‌وگو کرد.

تاکنون فقط یک بار به مدت یک هفته در پایان ماه نوامبر آتش‌بسی میان طرفین درگیر برقرار شد که در جریان آن ده‌ها گروگان با تعدادی از فلسطینیان زندانی در اسرائیل مبادله شدند.

اسرائیل پیش از این گفته بود تا زمانی که حماس نابود نشود، نیروهای خود را از غزه خارج نخواهد کرد یا به جنگ پایان نخواهد داد.

XS
SM
MD
LG