لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

توافق برای تشکیل دولت ائتلافی در پاکستان به نخست وزیری شهباز شریف


مریم اورنگ‌زیب، شهباز شریف، نواز شریف و مریم نواز شریف
مریم اورنگ‌زیب، شهباز شریف، نواز شریف و مریم نواز شریف

احزاب سیاسی پاکستان روز سه‌شنبه اعلام کردند که با تشکیل یک دولت ائتلافی، شهباز شریف را به عنوان کاندیدای نخست وزیری آن کشور معرفی می‌کنند.

حزب مردم پاکستان نیز می‌گوید برای پایان دادن به بن بست سیاسی پس از انتخابات اخیر، از شهباز شریف برای تصدی کرسی نخست وزیری حمایت خواهد کرد.

مریم اورنگ‌زیب، سخنگوی حزب مسلم لیگ نواز، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس، اعلام کرد که نواز شریف رهبر این حزب برادرش شهباز را برای پست نخست وزیری نامزد کرده است.

به گزارش رویترز، در انتخابات اخیر حزب مسلم لیگ نواز ۸۰ کرسی کسب کرده و حزب مردم پاکستان نیز ۵۴ کرسی به دست آورده است. این دو حزب به تنهایی قادرند که دولت آینده را تشکیل دهند چرا که بیش از نیمی از آرای مورد نیاز در پارلمان پاکستان با ۲۶۴ کرسی را کسب کرده‌اند.

آصف علی زرداری، رئیس‌جمهور پیشین و از رهبران حزب مردم پاکستان، در یک کنفرانس مطبوعاتی به همراه شهباز شریف و رهبران دیگر احزاب سیاسی گفت: «ما تصمیم گرفته‌ایم که با همکاری خود، دولت تشکیل دهیم تا پاکستان را از بحران خارج کنیم.»

بِلاوَل بوتو، پسر آصف علی زرداری و از رهبران حزب مردم پاکستان٬ پیشتر شروطی را برای حمایت از ائتلاف به رهبری شریف مطرح کرده و گفته بود که حزب مردم پاکستان از آنها در انتخاب نخست وزیر حمایت خواهد کرد، اما به دولت نخواهد پیوست.

نامزدهای مستقل که از پشتیبانی عمران خان، نخست‌وزیر سابق زندانی برخوردار هستند، توانسته‌اند که درانتخابات اخیر ۹۳ کرسی را کسب کنند.

در همین زمینه، عمران خان در پیامی مخالفت خود را با پیوستن طرفدارانش به ائتلاف با احزاب مسلم لیگ نواز و حزب مردم اعلام کرده است.

انتخابات ایالتی و ملی در کشور پاکستان با جمعیتی بالغ بر ۲۴۱ میلیون نفر روز پنجشنبه گذشته برگزار شد.

XS
SM
MD
LG