لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۰

ارتش اسرائیل از عملیات «محدود و دقیق» در بیمارستان اصلی خان یونس خبر داد


بیمارستان ناصر در خان یونس
بیمارستان ناصر در خان یونس

سازمان ملل متحد باردیگر نسبت به تبعات انسانی انجام عملیات نظامی زمینی اسرائیل در شهر مرزی رفح هشدار داد.

بیش از یک میلیون فلسطینی در رفح در جنوب نوار غزه در مرز با مصر پناه گرفته‌اند. بسیاری از آنها پس از فرار از بمباران‌های اسرائیل در نقاط دیگر غزه، در اردوگاه‌های چادری و پناهگاه‌های موقت زندگی می‌کنند.

همزمان، به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیروهای اسرائیلی روز پنجشنبه به بیمارستان اصلی خان‌یونس در جنوب نوار غزه یورش بردند.

ارتش اسرائیل گفت که این یک عملیات محدود برای جستجوی بقایای شهروندان اسرائیلی است که توسط حماس گروگان گرفته شده بودند.

وضعیت در رفح

ارتش اسرائیل می‌گوید که می‌خواهد اعضای گروه افراطی حماس را از مخفیگاه‌های رفح رانده و گروگان‌هایی که پس از حمله این گروه در اسرائیل در هفتم اکتبر، احتمالاً در آنجا نگهداری می‌شوند آزاد کند، اما جزئیاتی از طرح پیشنهادی برای تخلیه غیرنظامیان ارائه نکرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که با فشارهای بین‌المللی فزاینده برای توقف حمله برنامه‌ریزی‌شده زمینی به رفح مواجه است، هیچ اشاره‌ای به زمان وقوع این حمله نکرده است.

مارتین گریفیث، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه، ۲۶ بهمن گفت که «احتمال عملیات نظامی در رفح، با احتمال بسته شدن مرز مصر و احتمال هجوم هزاران آواره فلسطینی به این منطقه، کابوسی است که مقابل چشمان‌مان اتفاق می‌افتد.»

او خطاب به دیپلمات‌ها در ژنو افزود این تصور که مردم غزه می‌توانند به مکان امنی منتقل شوند، «توهمی» بیش نیست.

گریفیث ابراز امیدواری کرد که دوستان اسرائیل و کسانی که به امنیت این کشور اهمیت می‌دهند، «در این لحظه به آنها مشاوره خوبی بدهند».

سازمان ملل متحد پیش از این نیز اعلام کرده که حمله اسرائیل به رفح می تواند به «کشتار» منجر شود.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز هشدار داده است که در صورت حمله اسرائیل به رفح، «رنج هر دو طرفِ درگیری... به عمق غیرقابل تصوری خواهد رسید».

وضعیت در خان‌یونس

همزمان با این هشدارها، ارتش اسرائیل گزارش‌ها مبنی بر ورود به بیمارستان اصلی خان‌یونس در جنوب غزه که پیش از این محاصره شده بود را تأیید کرد.

ارتش اسرائیل می‌گوید برای پیداکردن شماری از گروگان‌های اسرائیلی اسیر در دست حماس یا اجساد آنها، عملیات «محدود و دقیقی» را در این بیمارستان آغاز کرده است.

گروه افراطی حماس از سوی اسرائیل، اتحادیه اروپا و آمریکا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.

ارتش اسرائیل می‌گوید «اطلاعات معتبری در اختیار دارد که حماس تعدادی از گروگان‌ها را در بیمارستان ناصر نگه داشته است و ممکن است اجساد آنها همچنان در آنجا باشد.»

نیروهای اسرائیلی پیش از این به هزاران فلسطینی آواره که در این بیمارستان پناه گرفته بودند، دستور تخلیه داده بودند.

خالد السر، یکی از جراحان باقی‌مانده در بیمارستان ناصر، به آسوشیتدپرس گفت که بر اثر تیراندازی به این بیمارستان در روز چهارشنبه، یک بیمار جان خود را از دست داد و هفت نفر زخمی شدند.

اسرائیل حماس را به استفاده از بیمارستان‌ها و دیگر ابنیه غیرنظامی برای پناه‌گرفتن نیروهای خود متهم می‌کند.

وضعیت در جنوب لبنان

مقامات امنیتی و بیمارستانی لبنان روز پنج‌شنبه اعلام کردند که شمار کشته‌‌شدگان حمله اسرائیل به شهر نبطیه در جنوب لبنان به ۱۰ نفر افزایش یافته است، امری که نگرانی‌ها از آغاز جنگ تمام‌عیار بین اسرائیل و گروه شبه نظامی حزب‌الله را افزایش می‌دهد.

یکی از منابع بیمارستانی در جنوب لبنان به خبرگزاری آلمان گفت که در میان کشته‌شدگان حمله شب چهارشنبه، هفت غیرنظامی از جمله کودکان بودند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که یکی از فرماندهان رده بالای یگان ویژه «رضوان» حزب‌الله را در حمله‌ای که یک ساختمان پنج طبقه را هدف قرار داد، کشته است.

معاون او و یکی دیگر از اعضای این شبه‌نظامیان شیعه طرفدار ایران نیز کشته شدند.

این حملات پس از حمله موشکی انجام شد که منجر به کشته شدن یک سرباز اسرائیلی شده بود.

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد که پس از شلیک راکت از لبنان به شهر صفد در شمال اسرائیل که منجر به کشته شدن یک سرباز ۲۰ ساله شد، موج «گسترده‌ای» از حملات به خاک لبنان را آغاز کرده است.

این مرگبارترین تبادل آتش روزانه در امتداد مرز اسرائیل و لبنان از زمان آغاز جنگ در هفتم اکتبر بود.

به گفته وزارت بهداشت غزه، تعداد فلسطینی‌هایی که در جریان جنگ غزه کشته شده‌اند از مرز ۲۸ هزار نفر گذشته و یک چهارم ساکنان غزه نیز گرسنه هستند.

در حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر، حدود ۱۲۰۰ نفر که بیشتر آنها غیرنظامی بودند کشته و حدود ۲۵۰ نفر ربوده شدند.

با استفاده از آسوشیتدپرس و رویترز؛ ب.ب و پ.پ
XS
SM
MD
LG