لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۴

یک کشتی باری آمریکایی از حمله موشکی به خود در سواحل یمن خبر داد


افراد حوثی
افراد حوثی

شرکت امنیت دریایی بریتانیایی آمبری، روز دوشنبه سی‌ام بهمن اعلام کرد که یک کشتی باری تحت مالکیت ایالات متحده با پرچم یونان از یک حمله موشکی به خود در خلیج عدن خبر داده و درخواست کمک نظامی کرده است.

این کشتی افزوده است که خدمه در این حادثه که در ۹۳ مایل دریایی شرق عدن یمن رخ داد، آسیبی ندیده‌اند.

به‌طور جداگانه، سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا نیز اعلام کرد که گزارشی از یک حادثه در همین منطقه دریافت کرده و مقامات در حال بررسی آن هستند.

حمله به کشتی باری بریتانیایی

یک روز پس از اعلام خبر انفجار در نزدیکی یک کشتی باری دیگر در آب‌های نزدیک به یمن، یحیی سریع، سخنگوی نظامی حوثی‌های یمن، روز دوشنبه ۳۰ بهمن در بیانیه‌ای اعلام کرد، حوثی‌های یمن کشتی تجاری روبی‌مار را در خلیج عدن هدف قرار داده‌اند و این کشتی اکنون در خطر غرق شدن است.

او گفت این کشتی بریتانیایی است و خدمه آن سالم هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یحیی سریع اضافه کرد که حوثی‌ها همچنین یک پهپاد آمریکایی «ریپر ام‌کیوآر» را در حدیده ساقط کرده‌اند. ارتش آمریکا هنوز به این ادعا واکنشی نداشته است.

شرکت بریتانیایی امنیت دریایی امبری خبر داده است که یک کشتی فله‌بر با پرچم بلیز، ثبت‌شده در بریتانیا و تحت عملیات لبنانی‌ها روز یکشنبه در تنگه باب‌المندب در سواحل یمن مورد حمله قرار گرفت و به‌شدت آسیب دیده است.

شرکت امبری در یادداشت دیگری گفت که این کشتی از بندر خور فکان در امارات متحده عربی عازم وارنا در بلغارستان بود که هدف حمله قرار گرفت.

این شرکت در یادداشت خود افزود: «کشتی نیمه بارگیری‌شده سرعت خود را از ده گره دریایی به شش گره دریایی کاهش داد و مسیر خود را منحرف کرد و با نیروی دریایی جیبوتی تماس گرفت. پس از آن به مسیر و سرعت اولیه خود بازگشت.»

سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا نیز گزارش داد که این انفجار در در ۳۵ مایل دریایی جنوب بندر المخا در یمن رخ داده و خدمه پس از وقوع انفجار، کشتی را در سواحل یمن ترک کرده‌اند.

شورشیان حوثی در یمن از اواسط نوامبر با ادعای حمایت از فلسطینی‌ها در جنگ غزه، بارها کشتی‌های تجاری بین‌المللی را در دریای سرخ و تنگه باب المندب هدف حملات پهپادی و موشکی خود قرار داده‌اند.

ایالات متحده در این حال با حمله به مواضع حوثی‌ها تلاش کرده تا امنیت کشتی‌رانی بین‌المللی در منطقه را برقرار سازد. ارتش آمریکا روز یکشنبه برای اولین بار از خنثی کردن حمله یک «زیردریایی بدون سرنشین» حوثی‌ها در دریای سرخ خبر داد.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، اعلام کرد در پنج حمله‌ای که در این روز انجام داده، سه موشک کروز ضدکشتی متحرک، به همراه دو شناور هدایت‌پذیر از دور (شهپاد) را که یکی زیردریایی و دیگری شناور سطحی بود منهدم کرده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن و پ.پ
XS
SM
MD
LG