لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۹

آمریکا بزرگترین تولیدکننده ریز‌تراشه چین را از خرید قطعات و فناوری آمریکایی محروم کرد


میت ۶۰ پرو در تابستان امسال به بازار عرضه شده بود
میت ۶۰ پرو در تابستان امسال به بازار عرضه شده بود

دولت آمریکا با تشدید فشار بر بزرگترین تولیدکننده ریز‌تراشه در چین، پیشرفته‌ترین کارخانه آن را از خرید تعداد بیشتری از محصولات آمریکایی محروم کرد.

این تصمیم واکنشی به کاربرد یک ریز‌تراشه پیشرفته محصول این شرکت در تلفن‌های همراه مدل «میت ۶۰ پرو» محصول شرکت چینی هواوی است.

دو منبع مطلع، که حاضر نشدند نامشان در گزارش قید شود، به خبرگزاری رویترز گفتند سال گذشته وزارت تجارت آمریکا با ارسال نامه به شرکت‌های آمریکایی که محصولات خود را به شرکت چینی «گروه بین‌المللی تولید ریزتراشه» (اس‌ام‌آی‌سی) می‌فروختند، جواز فروش قطعات و فناوری‌های پیشرفته به این شرکت چینی را تعلیق کرده است.

یکی از منابع افزود که بسیاری از شرکت‌های آمریکایی از قبل فروش محصولات خود به این شرکت چینی را متوقف کرده بودند، ولی ارسال این نامه باعث شد فروش میلیون‌ها دلار مواد اولیه و قطعات مربوط به تولید ریز‌تراشه از سوی شرکت آمریکایی «انتگریس» نیز متوقف شود.

رویتزر می‌نویسد که هیچ نشانه‌ای از نقض قوانین و مقررات آمریکا توسط شرکت «انتگریس» وجود ندارد، و این شرکت می‌گوید تمامی صادرات این شرکت براساس جواز صادرات قانونی انجام شده بود و پس از دریافت نامه وزارت تجارت آمریکا فروش محصولات خود به شرکت چینی «اس‌ام‌آی‌اس» را متوقف کرده است.

شرکت «انتگریس» که مرکز آن در ایالت ماساچوست است و مواد اولیه ساخت ریز‌تراشه را تولید می‌کند گفته است: «الزامات قانونی به سرعت در حال تغییر مربوط به تجارت بین‌المللی ریز‌تراشه را با دقت دنبال کرده و از آنها تبعیت می‌کند.»

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که شرکت‌های چینی «هواوی» و «اس‌ام‌آی‌سی»، و کاخ سفید و وزارت تجارت آمریکا حاضر نشده‌اند دراین مورد اظهار‌نظر کنند.

در مقابل یک سخنگوی سفارت چین در واشینگتن گفته است: «این قلدری اقتصادی عریان است و مسلماً نتیجه معکوس خواهد داد. ما از آمریکا می‌خواهیم که موضوع امنیت ملی را بیش از حد تسری ندهد و از قدرت حکومت برای اعمال فشار به شرکت‌های چینی استفاده نکند.»

رویترز می‌نویسد تعلیق جواز صادرات محصولات مربوط به تولید ریزتراشه نشان می‌دهد که تصميم دولت بایدن تحت فشار گروهی از جمهوریخواهان که در قبال چین موضع تندی دارند و با هدف تضعیف توانایی شرکت چینی «اس‌ام‌آی‌سی» در زمینه تولید ریزتراشه‌های پیشرفته اتخاذ شده است.

از ماه اوت که شرکت چینی «هواوی» که هدف تحریم‌های آمریکاست مدل پیشرفته تلفن‌های همراه «میت ۶۰ پرو» را به بازار عرضه کرد، فشار بر دولت بایدن برای تشدید تحریم شرکت‌های چینی در صنعت ریزتراشه افزایش یافت.

مدل جدید تلفن‌های همراه شرکت «هواوی» که یک ریزتراشه پیشرفته محصول شرکت چینی «اس‌ام‌آی‌سی» در آن به کار برده شده، نشانه‌ای از پیشرفت صنعت ریزتراشه چین به رغم فشارهای واشینگتن تلقی می‌شود.

منتقدان دولت بایدن، به خصوص جمهوریخواهانی که علیه چین موضع تندی دارند، معتقدند که محدودیت‌ها و مقرراتی که وزارت تجارت آمریکا در زمینه صادرات در صنعت ریز‌تراشه وضع کرده، کافی نیست.

مایکل مک کال، رئیس جمهوریخواه کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا معتقد است که وزارت تجارت آمریکا باید زودتر اقدام می‌کرد.

او افزود: «این نشان‌دهنده سهل‌انگاری (وزارت تجارت) است و در توانایی آن برای انجام وظایف امنیتی ملی ایجاد تردید می‌کند.»

دولت آمریکا در چهار سال گذشته اعمال محدودیت در صادرات قطعات و فناوری‌های پیشرفته به خصوص در زمینه ارتباطات و صنعت ریز‌تراشه به چين را به مرور تشدید کرده است.

دولت ترامپ سال ۲۰۱۹ شرکت «هواوی» را به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا در مورد ایران و در سال ۲۰۲۰ نیز شرکت «اس‌ام‌آی‌سی» را به اتهام ارتباط با نیروهای مسلح چین به فهرست محدودیت تجاری افزود. با این همه، این دو شرکت هنوز مجاز بودند برخی از کالاهای آمریکایی را بخرند.

دولت جو بایدن نيز در اکتبر ۲۰۲۲ با وضع مقررات جدیدی فروش مواد اولیه و قطعات تولید ریز‌تراشه به شرکت‌های چینی از جمله «اس‌ام‌آی‌سی» را ممنوع کرد. ولی به شرکت‌هایی که قبل از اعلام این قانون با طرف‌های چینی قرارداد بسته بودند اجازه داده شد معاملات خود را تا چهار سال ادامه دهند.

کارشناسان صنعت ریز‌تراشه معتقدند که شرکت‌های بزرگ چینی از جمله «اس‌ام‌آی‌سی» برای جبران محرومیت از معامله با آمریکا می‌توانند بخش قابل توجهی از مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خود را از شرکت‌های چينی و يا کشورهای دیگر نظیر تایوان، ژاپن و کره جنوبی تهیه کنند.

XS
SM
MD
LG