لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

نگرانی درباره وضعیت عباس واحدیان به دلیل «محرومیت» از مراقبت‌های پزشکی در زندان‌


عباس واحدیان شاهرودی
عباس واحدیان شاهرودی

عفو بین‌الملل روز جمعه چهارم اسفند ماه نسبت به وضعیت سلامت عباس واحدیان شاهرودی، فعال سیاسی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد ، ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی «فوری و بدون قید و شرط» او شد.

عفو بین الملل همچنین خواستار دسترسی این زندانی سیاسی مراقبت‌های پزشکی تحت نظر متخصص در خارج از زندان شده است.

این نهاد بین‌المللی مدافع حقوق بشر در بیانیه خود تصریح کرد که عباس واحدیان صرفاً به خاطر استفاده حق طبیعی و حقوق بشری خود برای اعتراض «مسالمت‌آمیز» بازداشت شده است و اکنون به همین دلیل در زندان با محرومیت عمدی از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی کافی مواجه است که باعث «درد و رنج شدید» برای او شده است.

عفو بین‌الملل اضافه کرد٬ وضعیت سلامتی عباس واحدیان از ژوئیه ۲۰۲۳ به دنبال ابتلا به بیماری پسوریازیس، یک بیماری پوستی خود ایمنی٬ به شدت رو به وخامت گذاشت.

طبق این گزارش، یک متخصص پوست در «بیمارستان امام رضا مشهد» در اکتبر سال ۲۰۲۳ برای معالجه عباس واحدیان٬ خواستار نمونه برداری از پوست این زندانی سیاسی شد.

عفو بین‌الملل تاکید کرده است تا به امروز عباس واحدیان هیچ‌یک از مراقبت‌های بهداشتی و درمانی تخصصی توصیه شده توسط پزشک متخصص را دریافت نکرده است و مسئولان زندان از ارائه جواب آزمایش نمونه پوستی او خودداری کرده‌اند.

این نهاد بین‌المللی مدافع حقوق بشر در ادامه گفته است٬ مقامات حکومت ایران عباس واحدیان را به دلیل مطرح کردن محرومیت از دسترسی به درمان با همسرش ، مورد تهدید قرار داده و علاوه بر ده روز انفرادی، او را به مدت یکماه از تماس تلفنی و ملاقات محروم کردند.

عباس واحدیان شاهرودی معلم و نویسنده و یکی از ۱۴ فعال مدنی و سیاسی داخل ایران است که ۲۱ خرداد سال ۹۸ با انتشار نامه‌ای سرگشاده خواستار استعفای علی خامنه‌ای از رهبری حکومت ایران و تغییر بنیادین قانون اساسی شدند.

آقای واحدیان شاهرودی که سال ۹۷ نیز به‌دلیل فعالیت‌های مدنی و سیاسی خود بازداشت و محکوم شده بود، پس از انتشار این نامه نیز در دادگاه انقلاب مشهد محاکمه شد.

آقای واحدیان برای اتهاماتی چون «اقدام علیه امنیت ملی» و «همکاری با گروه‌های مخالف نظام» در مجموع به ۲۱ سال حبس تعزیری (قطعی) محکوم شده است.

XS
SM
MD
LG