لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۳

وزیر نفت تولید گاز ایران را «۴۲ درصد» بیشتر از میزان واقعی اعلام کرد


گفت‌وگوی وزیر نفت ایران با رسانه‌ها در الجزایر
گفت‌وگوی وزیر نفت ایران با رسانه‌ها در الجزایر

جواد اوجی، وزیر نفت ایران، در نشست مجمع کشورهای صادرکنندگان گاز در الجزایر مدعی شد تا پنج سال آینده با سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیارد دلاری، تولید روزانه گاز ایران از حدود یک میلیارد و ۷۰ میلیون متر مکعب کنونی به ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

اظهارات روز یکشنبه ۱۳ اسفند او درباره تولید بیش از ۱ میلیارد متر مکعبی گاز در حالی است که خود او روز گذشته مجموع تولید گاز کشور در کل سال ۱۴۰۱ را ۲۴۰ میلیارد متر مکعب عنوان کرده بود که معادل تولید روزانه ۶۷۵ میلیون متر مکعب است.

این رقم با آمارهای بین‌المللی و رسمی خود ایران نیز مطابقت دارد.

همچنین یک سند شرکت ملی گاز ایران که پاییز امسال به دست رادیو فردا رسید، نشان می‌داد کل گاز تحویل شده به شبکه گاز کشور در چهار ماه ابتدایی سال جاری حدود ۶۴۲ میلیون متر مکعب در روز بوده است.

بدین ترتیب، آقای اوجی سطح تولید گاز کشور را ۴۲ درصد بیشتر از ارقام واقعی اعلام کرده است.

خبرگزاری رویترز نیز با اشاره به ادعاهای آقای اوجی نوشته است انتظار می‌رود ایران در سال‌های پیش رو با ناترازی روزانه ۳۰۰ میلیون متر مکعبی گاز مواجه شود.

اکنون متوسط ناترازی روزانه گاز ایران حدود ۱۵۰ میلیون متر مکعب است، اما در زمستان این رقم دو برابر می‌شود.

ادعای آقای اوجی درباره سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیارد دلاری نیز در حالی است که طی سال‌های گذشته متوسط سرمایه‌گذاری سالانه ایران در کل میادین نفت و گاز کشور تنها ۳ میلیارد دلار بوده است.

همچنین آمارهای رسمی وزارت اقتصاد نشان می‌دهد بدهی انباشته شرکت ملی نفت ایران، متولی سرمایه‌گذاری در میادین نفت و گاز، تا سال ۱۴۰۰ به رقم نجومی ۱۶۸۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

پیش‌تر نیز گزارش‌هایی از اوج‌گیری بدهی شرکت ملی نفت ایران به بالای ۸۰ میلیارد دلار و ادامه رشد سریع بدهی‌های این شرکت دولتی منتشر شده بود که باعث شده شرکت ملی نفت ایران بدهکارترین نهاد دولت باشد.

ادعای رشد تولید وزیر نفت در حالی است که بخش ایرانی میدان گازی پارس جنوبی که سهمی ۷۰ درصدی در تولید گاز کشور دارد، از سال جاری وارد نیمه دوم عمر خود شده و فشار میدان هر سال ۷ اتمسفر افت خواهد کرد و تولید آن نیز هر سال ۱۰ میلیارد متر مکعب کاهش خواهد یافت.

ابتدای بهمن‌ماه امسال صندوق توسعه ملی در گزارشی اعلام کرد تقاضای داخلی گاز کشور تا سال ۱۴۲۰ تقریبا دو برابر خواهد شد و به بالای ۵۱۰ میلیارد متر مکعب در سال خواهد رسید؛ در حالی که تولید گاز کشور در همین دوره زمانی ۲۵ درصد افت خواهد کرد و به زیر ۱۸۰ میلیارد متر مکعب، معادل کمتر از ۴۵۰ میلیون متر مکعب در روز سقوط خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، سطح تولید گاز کشور در سال ۱۴۲۰ تنها قادر به تامین «یک سوم» از تقاضای داخلی خواهد بود.

آقای اوجی که همراه با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، برای شرکت در نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز به الجزایر سفر کرده، روز گذشته نیز مدعی شد طی سال‌های گذشته رشد سالانه تولید گاز ایران بالای ۵ درصد بوده است.

این در حالی است که آمارهای رسمی و بین‌المللی نشان می‌دهد رشد تولید گاز ایران در سال ۲۰۲۲ تنها یک درصد بوده و هنوز آمارهایی درباره وضعیت ۲۰۲۳ منتشر نشده است.

آقای رئیسی نیز روز گذشته در نشست این مجمع مدعی شد «ایران آمادگی تبدیل به قطب منطقه‌ای صادرات گاز را دارد».

با استفاده از گزارش‌های شانا، رویترز و رادیو فردا؛ د.خ/ ع.م
XS
SM
MD
LG