لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۷

بنی گانتس، عضو کابینه جنگ اسرائیل خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد


همزمان با تشدید فشارهای داخلی و خارجی بر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بر سر تداوم جنگ در غزه، بنی گانتس، عضو کابینه جنگی این کشور، روز چهارشنبه ۱۵ فروردین خواستار برگزاری انتخابات زود هنگام در ماه سپتامبر شد.

آقای گانتس در یک نشست خبری گفت: «ما باید بر سر تعیین تاریخ برگزاری انتخابات در ماه سپتامبر ، یعنی قبل از یک ساله شدن جنگ (غزه)، به توافق برسیم. تعیین چنین تاریخی به ما این امکان را می‌دهد که به تلاش‌های نظامی ادامه دهیم و در عین حال به شهروندان اسرائیلی این پیام را بدهیم که به زودی اعتماد آنها را دوباره جلب خواهیم کرد.»

در روزهای اخیر هزاران نفر از شهروندان اسرائیلی با حضور در خیابان‌ها خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام شدند.

در حالی آقای گانتس خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام در اسرائیل شده است که چند روز پیش بنیامین نتانیاهو برگزاری انتخابات در چنین شرایطی را خطری برای «امنیت ملی» دانست و این درخواست را رد کرد.

حزب لیکود، حزب حاکم اسرائیل که رهبری آن در دست بنیامین نتانیاهو است، نیز چهارشنبه شب این موضع نخست وزیر اسرائیل را تکرار و با برگزاری انتخابات زودهنگام مخالفت کرد.

انتخابات زود هنگام و «مشروعیت» بین‌المللی اسرائیل

بنی گانتس در گفت‌وگو با خبرنگاران در کنست تصریح کرد که در هفته‌های اخیر با بنیامین نتانیاهو درباره موضوع برگزاری انتخابات زودهنگام صحبت کرده است.

او اضافه کرد که برگزاری انتخابات زود هنگام باعث افزایش مشروعیت دولت اسرائیل در عرصه بین‌المللی خواهد شد.

این عضو کابنیه جنگی اسرائیل در ادامه تاکید کرد: «من معتقدم قرارداد بین مردم اسرائیل و رهبری کشور می‌بایست تجدید و تمدید شود و فکر می‌کنم تنها راه انجام این مهم و همچنان حفظ تلاش ملی در جنگ علیه حماس... و سایر چالش‌های امنیتی، داشتن یک تاریخ توافق شده برای انتخابات است.»

بنی گانتس خواستار موافقت متحدان و رقبای خود در پارلمان این کشور برای برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

او گفت: «من امیدوارم که شرکای سیاسی و دوستانم و شاید برخی از رقبای من با این (پیشنهاد) موافقت کنند زیرا فکر می‌کنم که به طور همزمان به همه کشور و همه بخش‌های آن خدمت خواهد کرد.»

حزب لیکود چهارشنبه در بیانیه‌ای به شدت از این پیشنهاد آقای گانتس انتقاد و اعلام کرد برگزاری انتخابات زودهنگام به «فلج شدن» کشور، «تفرقه»، «صدمه به جنگ در رفح و آسیب مرگبار به احتمال معامله برای آزادی گروگان‌ها منجر خواهد شد.»

این بیانیه تصریح کرده است که دولت بنیامین نتانیاهو «تا رسیدن به تمام اهداف جنگ، به کار خود ادامه خواهد داد.»

در همین زمینه، چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنای آمریکا٬ روز چهارشنبه از در خواست بنی گانتس برای برگزاری انتخابات زود هنگام در اسرائیل استقبال کرد.

رهبر اکثریت سنای آمریکا در توییتی نوشت: «وقتی یکی از اعضای برجسته کابینه جنگی اسرائیل خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام می‌شود و بیش از ۷۰ درصد از جمعیت اسرائیل بر اساس یک نظرسنجی بزرگ موافق آن هستند، می‌دانید که چنین اقدامی کار درستی است.»

آقای شومر، بلندپایه‌ترین سیاستمدار یهودی آمریکا، اسفند ماه گذاشته خواستار برگزاری انتخابات زود هنگام در اسرائیل شد. او بنیامین نتانیاهو را مانعی برای دستیابی به صلح خواند و گفت که نخست‌وزیر اسرائیل نیازهای کشورش را برآورده نمی‌کند.

با استفاده از رویترز و تایمز اسرائیل
XS
SM
MD
LG