لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۷

بایدن: اگر حماس گروگان‌ها را آزاد کند،  آتش‌بس در غزه «فردا» امکان‌‌پذیر است


خروج ساکنان رفح از این منطقه
خروج ساکنان رفح از این منطقه

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز شنبه گفته است٬ در صورتی که گروه افراطی حماس گروگان‌ها اسرائیلی را آزاد کند، برقراری آتش‌بس در غزه همین «فردا» امکانپذیر است.

جو بایدن که در یک کارزار جمع‌آوری کمک مالی برای انتخابات خود در نزدیکی شهر سیاتل شرکت کرده بود، گفت: «اگر حماس گروگان‌ها را آزاد کند، همین فردا آتش‌بس برقرار خواهد شد.»

آقا بایدن که برای جمعیتی در حدود صد نفر صحبت می‌کرد٬ اظهار داشت: «اسرائیل گفته است که [ موضوع آتش‌بس] به حماس بستگی دارد، اگر آنها بخواهند٬ می‌توانیم فردا آن را تمام کنیم و آتش‌بس می‌تواند فردا شروع شود.»

رئیس جمهور آمریکا در حالی این اظهارات را مطرح کرده است که مذاکرات آتش‌بس غزه روز پنجشنبه گذشته بدون نتیجه در غزه به پایان رسید.

از سوی دیگر ارتش اسرائیل روز شنبه دستور تخلیه فوری چندین محله دیگر در رفح در جنوب غزه را صادر کرد. اسرائیل از ساکنان رفح خواسته است تا به سمت منطقه تعیین شده «المواسی» بروند.

رویترز می‌گوید شواهد حاکی است که ارتش اسرائیل همچنان برنامه خود برای حمله زمینی به رفح را ادامه می‌دهد.

ارتش اسرائیل همچنین خواستار تخلیه جبالیا در شمال غزه شده است و می‌گوید گروه افراطی حماس در حال بازسازی خود در این منطقه است.

گروه افراطی حماس که توسط آمریکا و اروپا تروریستی قلمداد می‌شود در ۱۵ مهرماه سال گذشته به خاک اسرائیل حمله کرد. در این حمله ۱۲۰۰ نفر کشته شدند و گروه‌های فلسطینی در این عملیات ۲۵۰ نفر را نیز از اسرائیل به عنوان گروگان به غزه منتقل کردند.

اسرائیل برای از بین بردن گروه افراطی حماس از آن زمان عملیات نظامی گسترده‌ای را در غزه آغاز کرده است. به گفته نهادهای بهداشتی فلسطینی در غزه، از زمان آغاز جنگ در غزه در ۱۵ مهرماه سال گذشته تاکنون دست کم ۳۵ هزار کشته شده‌اند.

«تخلیه گسترده ساکنان رفح غیرقابل قبول است»

در همین حال، شارل میشل، رئیس شورای اروپا، به اقدام اسرائیل برای تخلیه گسترده ساکنان رفح واکنش نشان داده است.

رئیس شورای اروپا روز شنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:« دستور اسرائیل برای تخلیه غیرنظامیان فلسطینی گرفتار شده در شهر رفح در جنوب غزه غیرقابل قبول است.»

شارل میشل نوشت: «ما از دولت اسرائیل می‌خواهیم که به قوانین بین المللی بشردوستانه احترام بگذارد و از انجام عملیات زمینی در رفح خودداری کند.»

رئیس شورای اروپا از اسرائیل خواست تا گذرگاه‌ها به غزه را به طور کامل باز کند و اجازه دهد کمک‌های بشردوستانه ضروری به دست ساکنان غزه برسد.

شارل میشل تصریح کرد که موضع اتحادیه اروپا بر راه حل برای تشکیل دو کشور است و تمامی «تلاش‌ها می‌بایست برای دستیابی به یک آتش‌بس پایدار ادامه یابد.»

در همین حال، روز شنبه رسانه دولتی مصر خبر داد مسئولان این کشور به دلیل آنچه «تشدید تنش غیرقابل قبول» اسرائیل خواندند، حاضر به هماهنگی با اسرائیل برای ورود کمک‌ها به غزه از طریق گذرگاه رفح نشدند.

یک مقام مصری گفته است این کشور اسرائیل را مسئول وخامت اوضاع در غزه می‌داند.

ارتش اسرائیل روز ۱۸ اردیبهشت با ارسال تانک‌ها و نیروهای پیاده خود، کنترل گذرگاه رفح در جنوب غزه را که با مصر هم‌مرز است،‌ به دست گرفت.

از سوی دیگر روز شنبه ارتش اسرائیل از شلیک موشک‌هایی در رفح در جنوب غزه به سمت گذرگاه کرم شالوم خبر داد؛ گذرگاهی که اوایل هفته گذشته به طور موقت بسته شده بود.

به گفته ارتش این حملات خسارات یا آسیبی به دنبال نداشته است.

XS
SM
MD
LG