لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۳

ده‌ها هزار نفر در اعتراض به لایحه جنجالی در گرجستان به خیابان آمدند


تظاهرات عصر شنبه در تفلیس
تظاهرات عصر شنبه در تفلیس

اعتراضات علیه لایحه جنجالی «عوامل خارجی» در گرجستان ادامه دارد و عصر شنبه ۲۲ اردیبهشت ده‌ها هزار نفر از مردم این کشور در خیابان‌های تفلیس، پایتخت، دست به تظاهرات زدند.

همزمان با این تظاهرات جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «مردم گرجستان دیدگاه خود را اعلام می‌کنند. ده‌ها هزار معترض به رغم تاکتیک‌های ارعاب آمیز٬ به طور مسالمت‌آمیز امروز در تفلیس بارانی به خیابان‌ها آمدند و از [حزب حاکم] رؤیای گرجستان خواستند این لایحه را پس بگیرد.»

جیک سالیوان همچنین روز جمعه این لایحه جنجالی را عاملی برای «پسرفت دموکراسی» در گرجستان خواند و نسبت به آن ابراز نگرانی کرد.

به گزارش رویترز٬ تظاهرکنندگان در تفلیس پرچم‌های گرجستان اتحادیه اروپا و اوکراین را حمل می‌کردند.

حزب دموکراتیک رؤیای گرجستان که در پارلمان اکثریت را در اختیار دارد٬ قرار است روز دوشنبه بررسی نهایی لایحه «عوامل خارجی» را آغاز کند. مخالفان خواستار موج جدیدی از اعتراضات از روز شنبه شده بودند.

لایحهٔ پیشنهادی در گرجستان می‌گوید سازمان‌های غیردولتی که دست‌کم ۲۰ درصد از بودجهٔ آن‌ها از کشورهای خارجی تأمین می‌شود، باید خود را به‌عنوان «عامل خارجی» ثبت کنند. بنا بر گزارش‌ها صدها «ان‌جی‌او» که در حوزه‌های مختلف، رسانه، آزادی بیان، حقوق اقلیت‌ها، کشاورزی، آموزش و غیره فعالیت‌ می‌کنند، شامل چنین قانونی خواهند شد.

حزب حاکم رویای گرجستان مدعی است این قانون می‌تواند با ایجاد «شفافیت» از «نفوذ عوامل خارجی» جلوگیری کند.

مشابه قانونی که هم‌اکنون در پارلمان گرجستان در دست بررسی است، قبلاً در روسیه تصویب شده و در پی اجرای آن بسیاری از رسانه‌ها و نهادهای غیردولتی که بخشی از بودجهٔ آن‌ها یا کل آن از خارج از مرزهای روسیه تأمین می‌شد، مجبور به متوقف کردن فعالیت خود شده و در مواردی افرادی نیز با تمسک به این قانون زندانی شده‌اند.

مخالفان و بسیاری از چهره‌های مدنی علیه لایحه جنجالی «عوامل خارجی» حزب حاکم رویای گرجستان دست به اعتراض زده‌اند و تقریبا در یک ماه گذشته این کشور شاهد تظاهرات گسترده بوده است.

XS
SM
MD
LG