لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۹

مایکل کوهن، وکیل سابق دونالد ترامپ، علیه او در دادگاه پرداخت «حق‌السکوت» شهادت داد


طرح بازسازی شهادت مایکل کوهن در دادگاه در حضور دونالد ترامپ
طرح بازسازی شهادت مایکل کوهن در دادگاه در حضور دونالد ترامپ

مایکل کوهن، وکیل و کارچاق‌کن سابق دونالد ترامپ، در جلسه دادرسی رسیذدگی به اتهام پرداخت حق‌السکوت توسط رئیس جمهور پیشین آمریکا گفت که شخصا پرداخت پنهانی مبالغی به نشریات عامه‌پسند را مدیریت کرده تا از انتشار خبرهایی که می‌توانست به کارزار انتخاباتی آقای ترامپ در سال ۲۰۱۶ لطمه بزند، جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای کوهن که زمانی یکی از مورد اعتمادترین دستیاران دونالد ترمپ بود، روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت در پنجمین هفته از جلسات دادرسی در دادگاه جزایی شعبه منهتن در نیویورک، در حالی که آقای ترامپ در جلسه حاضر بود، در شهادت خود این موضوع را مطرح کرد.

پرداخت ۱۳۰ هزار دلار حق‌السکوت توسط مایکل کوهن به استورمی دنیلز، بازیگر سابق فیلم‌های پورن، از محل منابع مالی کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ و با هدف جلوگیری از افشای رابطه جنسی آقای ترامپ با این بازیگر موضوع اصلی این محاکمه است.

آقای کوهن که شاهد اصلی دادستانی در این پرونده است، گفت دونالد ترامپ و دیوید پکر، ناشر نشریه عامه‌پسند «نشنال اینکوایر»، توافق کرده بودند که این نشریه علاوه بر تقویت کارزار آقای ترامپ، انتشار هرگونه خبری را که برای کارزار او منفی است، مسدود کنند.

او افزود که در ژوئن ۲۰۱۶ و حدود یک ماه قبل از برگزاری کنگره سراسری حزب جمهوری‌خواه، از طریق آقای پکر خبردار شد که استورمی دنیلز، که نام اصلی او کارن مک دوگال است، به دنبال فروش ماجرای رابطه یک ساله خود با آقای ترامپ است.

آقای کوهن گفت که در آن زمان دونالد ترامپ به او گفته است: «مطمئن شو که این خبر منتشر نشود.»

سپس بخشی از مکالمه تلفنی بین دو نفر برای هیئت منصفه پخش شد که در آن آقای ترامپ می‌گوید: «برای این چقدر باید بپردازیم؟»

مایکل کوهن گفت اشاره آقای ترامپ در این مکالمه به مبلغ ۱۵۰ هزار دلاری است که دیوید پکر، ناشر «نشنال اینکوایر» برای حق انحصاری داستان استورمی دنیلز به این ستاره سابق پورن پرداخته بود.

در بخش دیگری از این مکالمه تلفنی آقای ترامپ می گوید «پول نقد بپرداز» که به گفته مایکل کوهن دلیل آن پرهیز از هرگونه قرارداد یا مدرک کاغذی بود.

دیوید پکر در شهادت خود در این دادرسی ادعا کرد که فقط به این دلیل داستان استورمی دنیلز را خرید که مطمئن شود این ماجرا هیچ‌گاه منتشر نخواهد شد.

دادستانی می‌گوید پرداخت حق‌السکوت به استورمی دنیلز بخشی از توطئه ترامپ، کوهن و پکر برای پیدا کردن هر خبر زیان‌بار برای کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ و سر به نیست کردن این اخبار بوده است.

علاوه بر این، پول از محل منابع مالی کارزار انتخاباتی پرداخت شده براساس قوانین فدرال جرم تلقی می‌شود.

آقای ترامپ متهم شده که با یک قرارداد جعلی تحت عنوان خدمات حقوقی، این پول را به مایکل کوهن پرداخت کرده و این قبض در حسابرسی شرکت تجاری ترامپ منظور شده است.

دادستانی استدلال می‌کند که این دو مورد نقض قانون، یکی در مورد منابع مالی کارزار انتخاباتی و دیگری جعل در حسابرسی مالیاتی شرکت اقتصادی، روی هم رفته مصداق ۳۴ جرم و مجازات آن زندان است.

آقای ترامپ این اتهامات را رد و هرگونه رابطه جنسی با استورمی دنیلز را تکذیب کرده است.

اوهمچون پرونده‌های دیگری که در آنها درگیر است، این محاکمه را نیز اقدامی با انگیزه سیاسی و با هدف ضربه زدن به حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری امسال توصیف کرده است.

مایکل کوهن ۵۷ ساله مدتی به عنوان وکیل و مدیر در شرکت تجاری دونالد ترامپ کار می‌کرد و قبل از افشای تخلفات و محاکمه خودش گفته بود حاضر است برای دونالد ترامپ «حتی در برابر گلوله بایستد».

او در بخش دیگری از شهادتش در روز دوشنبه گفت کلمه «کارچاق‌کن» برای توصیف خدماتی که برای دونالد ترامپ می‌کرد، درست است و او هر کاری که آقای ترامپ می‌خواست برایش انجام می‌داد.

برخلاف روش مرسوم کار وکلا، آقای کوهن زیر نظر مدیریت شرکت اقتصادی دونالد ترامپ فعالیت نمی‌کرد و به شکل مستقیم با او در تماس بود.

آقای کوهن گفت یکی از وظایف او تهدید به شکایت از افراد و گنجاندن پوشش خبری مثبت از دونالد ترامپ در رسانه‌ها بود.

XS
SM
MD
LG