لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۹

انتقاد چین از افزایش شدید تعرفه واردات خودروهای برقی این کشور به آمریکا


تصویر آرشیوی از خودروهای برقی چینی در نمایشگاه خودرو پکن
تصویر آرشیوی از خودروهای برقی چینی در نمایشگاه خودرو پکن

در پی افزایش شدید تعرفه واردات برخی محصولات چینی به آمریکا، وزارت خارجه دولت پکن از این اقدام کاخ سفید انتقاد کرد.

وانگ ونبین سخن‌گوی وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت به خبرنگاران گفت چین همیشه مخالف افزایش یک‌جانبه تعرفه‌های گمرکی بوده است.

او در ادامه گفت اقدام آمریکا نقض قوانین سازمان تجارت جهانی است و چین همه تدابیر لازم برای محافظت از حقوق قانونی و منافع خود را اتخاذ خواهد کرد.

به غیر از دو برابر شدن تعرفه واردات خودروهای چینی، آمریکا روز سه‌شنبه تعرفه واردات برخی محصولات مانند تراشه‌ها، نیمه‌هادی‌ها، پانل های خورشیدی، فولاد، آلومینیوم، جرثقیل و لوازم پزشکی از چین را نیز افزایش داد.

در مجموع، براساس برآورد کاخ سفید، اقدام جدید بر ۱۸ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین تاثیر می‌گذارد.

پیشتر تعرفه خودروهای برقی وارداتی از چین به آمریکا حدود ۲۷.۵ درصد بود، اما اکنون به ۱۰۰ درصد رسیده است؛ اهرمی که برای به چالش کشیدن رویه پکن برای دامپینگ (ارائه کالا به قیمت پایین و غیررقابتی در بازارهای جهانی) و اعمال تعرفه ۴۰ درصدی بر واردات خودروهای آمریکایی اعمال شده است.

چین از طرف اتحادیه اروپا و آمریکا متهم است که با دامپینگ و یارانه‌های دولتی عملا امکان رقابت سالم محصولات غربی با چینی را در بازارهای جهانی از بین می‌برد.

اما اقای وانگ در پاسخ به سوالی درباره این موضوع مدعی شد رشد صنعت انرژی چین -از جمله خودروهای برقی، باتری‌های لیتیومی و محصولات تولید برق خورشیدی- مبتنی بر «نوآوری‌های فنی مدام، تامین زنجیره‌های کامل صنعت و رقابت کامل در بازار است، نه یارانه‌ها و حمایت‌های دولتی».

چین در سایه سیاست‌های تجاری که مورد انتقاد غرب است، پارسال ۸۲۴ میلیارد دلار مازاد تجارت خارجی داشت.

آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد پارسال ۵۰۱ میلیارد دلار صادرات به اتحادیه اروپا داشته و تنها ۲۸۲ میلیارد دلار واردات از ۲۷ عضو این اتحادیه انجام داده است.

از سوی دیگر، چین در حالی که ۵۰۰ میلیارد دلار صادرات به ایالات متحده آمریکا انجام داده، وارداتش از این کشور تنها ۱۶۴ میلیارد دلار بوده است.

همزمان وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه از برنامه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه برای سفر به پکن در هفته جاری خبر داد.

کرملین در بیانیه‌ای این سفر را تایید کرد و گفت ولادیمر پوتین به دعوت همتای چینی خود، شی جین پینگ، راهی پکن می‌شود.

این اولین سفر خارجی پوتین بعد از سوگند دور جدید ریاست‌جمهوری روسیه در ۱۸ اردیبهشت است.

تجارت چین و روسیه در سال ۲۰۲۳ افزایش چشمگیری داشته است.

چین پارسال ۱۱۱ میلیارد دلار صادرات به روسیه داشت که جهشی ۴۶ درصدی نسبت به سال قبل آن نشان می‌دهد و وارداتش از روسیه نیز با رشدی ۲۶ درصدی به ۱۲۹ میلیارد دلار رسید.

XS
SM
MD
LG