لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۲

عفو بین‌الملل خواستار لغو حکم اعدام توماج صالحی و آزادی «بدون قید و شرط» او شد


عفو بین‌الملل روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت، در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، خواستار لغو حکم اعدام توماج صالحی شد.

این سازمان حقوق بشری با اشاره به اینکه این رپر ایرانی تنها به دلیل مشارکت در جنبش«‌زن، زندگی، آزادی» و انتشار پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی در انتقاد از مقامات جمهوری اسلامی به اعدام محکوم شده، تاکید می‌کند که محاکمه این خواننده معترض به شدت«ناعادلانه» بوده‌است.

این نامه تصریح می‌کند که توماج صالحی در حین بازداشت، شکنجه شد و به طور مداوم مورد ضرب و شتم قرار گرفت که منجر به شکستگی دست او شد.

عفو بین‌الملل، با اشاره به موارد متعدد نقض حقوق این زندانی سیاسی از «محسنی اژه‌ای» خواسته‌است تا توماج صالحی را بدون قید شرط آزاد کرده و به صورت موثر و بی‌طرفانه به اتهامات مربوط به شکنجه این خواننده رسیدگی کند.

این نهاد حقوق بشری در انتهای این نامه خواستار دسترسی ناظران مستقل به روند دادرسی‌ پرونده‌هایی است که در آن مجازات اعدام صادر می‌شود.

امیر رئیسیان، یکی از دو وکیل پرونده توماج صالحی، روز پنجشنبه خبرداد که درخواست «فرجام‌خواهی حکم اعدام» موکلش در دیوان عالی کشور به ثبت رسیده است.

آقای رئیسیان، با بیان این‌که «براساس قانون، پرونده باید ظرف روزهای آتی به دیوان ارسال شود»، به سایت «مدارا»‌ گفت: «امیدواریم این نهاد نیز با اتکا به قوانین، حکم صادره علیه آقای صالحی را نقض کند.»

پس از انتشار خبر درخواست فرجام‌خواهی از سوی وکیل توماج صالحی،«یی‌وان ری»، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی توماج صالحی، در صفحه خود در شبکه اجتماعی «ایکس»، تشدید فشارها بر او را « ظالمانه» خواند.

کفیل سیاسی توماج صالحی با اشاره به اینکه او اجازه تماس با «وکیل خود» را ندارد، تماس‌های تلفنی‌اش قطع شده وملاقاتش با خانواده هم به «فیلمبرداری» مشروط شده، تاکید می‌کند که «آنها تلاش می‌کنند توماج را ضعیف جلوه دهند.»

انتشار خبر صدور حکم اعدام برای این خواننده معترض توسط دادگاه انقلاب اعتراض، موج گسترده جهانی از اعتراض به این رأی را در پی داشته که همچنان ادامه دارد.

در همین زمینه بیش از صد چهره فرهنگی، مدنی و هنری بین‌المللی از جمله استینگ، مارگرت اتوود، و گروه کُلدپلی، هفته گذشته در نامه‌ای خواستار آزادی بی‌درنگ توماج صالحی، خواننده معترض و رپر ایرانی، شدند.

XS
SM
MD
LG