لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۵

حمله موشکی به یک کشتی با پرچم پاناما در نزدیکی سواحل یمن


شرکت امنیت دریایی بریتانیاییِ آمبری، می‌گوید یک نفتکش حامل نفت خام در سواحل شهر «المخا» در جنوب غربی یمن مشرف بر تنگه استراتژیک باب المندب مورد اصابت موشک قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش که روز شنبه، ۲۹ اردیبهشت منتشر شده، این کشتی که با پرچم پاناما در حال حرکت بوده، در حدود ۱۰ مایلی جنوب غربی بندر المخا مورد حمله قرار گرفته است.

اطلاعات آمبری نشان می‌دهد که «کشتی مورد اصابت موشک قرار گرفته و آتش‌سوزی در تخت اتاق فرمان آن رخ داده است».

این شرکت همچنین اضافه کرده که اطلاعاتی دریافت کرده که نشان می دهد نفتکش یادشده بعدتر موفق به دریافت کمک شده است.

آژانس امنیت دریایی نیروی دریایی بریتانیا پیشتر اعلام کرده بود که گزارشی مبنی بر آسیب جزئی یک کشتی پس از اصابت یک شی ناشناس دریافت کرده است.

این آژانس همچنین گفته که کشتی و خدمه در امنیت هستند و راه خود به بندر بعدی را ادامه می دهند.

آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا گفته بود تحقیقات در خصوص این حمله آغاز شده است.

شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت ایران که کنترل پایتخت یمن و بیشتر مناطق پرجمعیت این کشور را در دست دارند، چند ماه است با ادعای آنچه حمایت از مردم فلسطین در برابر حملات اسرائیل می‌خوانند، حمله به کشتی‌های مرتبط به اسرائیل در دریای سرخ را آغاز کرده‌اند.

حملات آنها به مسیر کشتی‌رانی بین‌المللی در دریای سرخ باعث شده که حمل و نقل جهانی از طریق کانال سوئز دچار اختلال شود و شرکت‌های کشتی‌رانی را مجبور کرده که مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تری را در اطراف جنوب آفریقا انتخاب کنند.

در یکی از حملات مرگبار به کشتی‌رانی بین‌المللی در دریای سرخ در اسفندماه گذشته سه خدمه کشتی‌ باری «ترو کانفیدنس»، شامل دو فیلیپینی و یک ویتنامی کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند.

این نخستین‌بار بود که حملات شبه نظامیان مورد حمایت ایران به کشتی‌ها در یکی از شلوغ‌ترین مسیرهای دریایی جهان کشته بر جا گذاشت.

XS
SM
MD
LG