لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۲

افزایش قربانیان سیلِ خراسان رضوی به ۱۲ نفر؛ دادستانی وعده برخورد با مقصران را داد


مشهد، پس از سیل
مشهد، پس از سیل

همزمان با اعلام افزایش شمار قربانیان سیل در استان خراسان رضوی به ۱۲ نفر، دادستان عمومی و انقلاب مرکز این استان وعده داد با «مقصران» این حادثه «بدون تبعیض» برخورد خواهد کرد.

اطلاعیه دادستانی عمومی و انقلاب مشهد پس از آن منتشر می‌شود که یک مقام اداره کل مدیریت بحران خراسان رضوی اعلام کرد با پیدا شدن دو نفر از سه مفقودی سیلاب در این استان، و نیز پیکر چهار عضو یک خانواده در روستای بزجانی، آمار جان‌باختگان سیل به ۱۲ نفر رسید.

به‌ دنبال بارش شدید باران در استان خراسان رضوی که از روز سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شد، چند منطقه در شهر مشهد و برخی دیگر از شهرهای این استان دچار سیل‌ شدند، که علاوه بر تلفات جانی، خسارات مالی گسترده نیز بر جا گذاشت.

در اطلاعیه دادستانی وعده داده شده که «با مقصران اعم از نهاد‌های عمومی یا غیر عمومی و اشخاص حقوقی و حقیقی احتمالی بدون تبعیض برخورد خواهد شد.»

در این اطلاعیه همچنین به لزوم تخریب «پل‌ها و دیوار‌های ناایمن» اشاره شده که «مانع عبور سیلاب» شدند.

در روزهای اخیر برخی شهروندان و کارشناسان که ویدئوهای اظهارات شماری از آنها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، گفته‌اند تخریب‌های بی‌ضابطه و غیراصولی محیط زیست برای ساخت‌و‌ساز و نیز «سوء مدیریت» مسئولان شهری در سال‌های گذشته، علت اصلی ویرانگری سیلاب در مشهد بوده است.

از جمله یک شاهد عینی در محله سیدی، در جنوب شرق شهر مشهد، که بیشترین خسارت را از سیلاب دید در ویدئویی که خبرگزاری‌های رسمی نیز منتشر کردند، گفته بود مسئولان شهری با پر کردن یک دره در جوار این منطقه و ساخت دیواری مقابل آن مقصر بودند. در جریان سیل اخیر این دیوار مثل یک سد شکست و موجب جاری‌ شدن سیلاب در محل شد.

حال در شبکه‌های اجتماعی از جمله شبکه ایکس ویدئویی منتشر شده که تخریب شبانه این دیوار توسط شهرداری را نشان می‌دهد. بارش شدید در دو استان خراسان شمالی و خراسان رضوی قرار است در دو روز آینده ادامه یابد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، حدود ۲۰۰ واحد مسکونی در محله سیدی مشهد خسارت دیدند و یک زن و چهار کودک در همین محله جان باختند.

پیش از این شماری از فعالان محیط زیست از تخریب کوه‌ها در مشهد انتقاد کرده و نسبت به عواقب آن هشدار داده بود.

مشهد یکی از فرسوده‌ترین بافت‌های فرسوده شهری در ایران را دارد و بر اساس اعلام مقام‌های رسمی، درصد قابل‌ توجهی از بناهای ناپایدار شهری در استان خراسان رضوی قرار دارد.

XS
SM
MD
LG