لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

ایران مذاکره غیرمستقیم با واشینگتن در عمان را تأیید کرد


یک روز پس از گزارش نشریه اکسیوس درباره مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا در عمان، نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد برگزاری این مذاکرات را تایید کرد.

نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد روز شنبه ۲۹ اردیبهشت در پاسخ به پرسش رسانه‌ها، مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا اعلام کرد: این مذاکرات یک «روند درحال انجام است».

نمایندگی جمهوری اسلامی در ادامه اضافه کرد: «این مذاکرات نه اولین بود و نه آخرین خواهد بود.»

دو منبع آگاه روز جمعه به نشریه اکسیوس گفتند که دو مقام ارشد دولت جو بایدن این هفته با مقامات ایرانی در عمان به طور غیر مستقیم درباره چگونگی جلوگیری از تشدید درگیری‌های منطقه‌ای گفتگو کردند.

اکسیوس به نقل از منابع مطلع از این گفتگوها نوشت که این مذاکرات با حضور برت مک‌گِرک، مشاور ارشد رئیس جمهور بایدن در خاورمیانه و ابرام پیلی، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، برگزار شد.

به گزارش اکسیوس، اولین دور این گفتگوها بین ایالات متحده و ایران در ژانویه سال جاری در عمان برگزار شد.

رسانه‌ها در اسفندماه پارسال گزارش داده بودند که برت مک‌گِرک به همراه ابرام پیلی با علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه و مسئول مذاکرات هسته‌ای ایران، مذاکره کرده‌اند.

گزارش‌ها در آن زمان حاکی بود که دور اول مذاکرات بین ایران و آمریکا نیز به شکل غیرمستقیم انجام شده و مقامات عمان حامل پیام‌های طرفین به همدیگر بوده‌اند.

به گزارش اکسیوس، برت مک‌گرک روز سه‌شنبه وارد مسقط شد و با مقامات عمانی دیدار کرد.

اکسیوس می‌گوید مشخص نیست که چه کسی از جانب ایران در این دور از مذاکرات حاضر بود.

این مذاکرات یک ماه پس از حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل انجام شده است.

دو منبع مطلع به اکسیوس گفتند این «مذاکرات بر شفاف سازی درباره عواقب اقدامات ایران و گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه و همچنین بحث درباره نگرانی‌های آمریکا در مورد وضعیت برنامه هسته‌ای ایران متمرکز بود.»

مقامات جمهوری اسلامی اخیرا تهدیدهایی در خصوص تغییر دکترین هسته‌ای ایران مطرح کرده‌اند. کمال خرازی، مشاور ارشد رهبر جمهوری اسلامی، هفته گذشته هشدار داد که «اگر موجودیت ایران به خطر بیفتد، ممکن است در دکترین هسته‌ای خود تجدید نظر کند».

در همین زمینه، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دوشنبه هفته گذشته تأکید کرد که دولت جو بایدن «راه‌هایی برای برقراری ارتباط با ایران در زمانی که در جهت منافع» این کشور باشد، دارد.

این سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده اضافه کرد، ‌آمریکا همچنان به ارزیابی خود درباره برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد و تهران در حال حاضر در حال انجام «فعالیت‌های کلیدی لازم برای تولید یک سلاح هسته‌ای قابل آزمایش» نیست.

آقای پاتل تصریح کرد که هنوز رهبری جمهوری اسلامی «تصمیمی برای از سرگیری برنامه تسلیحاتی که در پایان سال ۲۰۰۳ تعلیق یا متوقف شده است» اتخاذ نکرده است.

به نوشته اکسیوس، کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا از اظهار نظر درباره مذاکرات در عمان خودداری کردند.

XS
SM
MD
LG