لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۶

دوره هفتم شوراهای شهر و روستا در ایران سه ساله می‌شود


به دنبال کشته شدن رئیس جمهوری ایران در سانحه سقوط هلی‌کوپتر و انتخابات پیش از موعد ریاست جمهوری در کشور، مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه به طرح سه ساله شدن دوره بعدی شوراهای اسلامی شهر و روستا در ایران رای داد.

طبق این طرح که برای اجرایی شدن باید به تایید شورای نگهبان نیز برسد، انتخابات دوره هفتم شوراهای شهر و روستا در سال ۱۴۰۴ برگزار می‌شود و این دوره بر خلاف همه ادوار سه ساله خواهد بود تا انتخابات بعدی آن بار دیگر همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.

طبق ماده ۲۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری ایران، دو انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات شواهای اسلامی شهر و روستا باید به صورت هم‌زمان برگزار ‌شود. اما کشته شدن ابراهیم رئیسی و برگزاری انتخابات زودرس پرسش‌هایی را درباره چگونگی اجرای ماده ۲۲ این قانون به وجود آورده است.

انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است روز ۸ تیر ماه برگزار شود، اما از آنجا که فرصت چندانی برای ثبت‌نام و تبلیغات ده‌ها هزار نامزد انتخابات شوراهای شهر و روستا وجود ندارد، مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفته که دوره کنونی شوراها چهار ساله باقی بماند. منتها شوراهای هفتم سه ساله خواهد بود تا در سال ۱۴۰۷ بار دیگر هر دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها همزمان برگزار شود.

XS
SM
MD
LG