لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

سوناک: اولین پرواز مهاجران به رواندا پس از انتخابات بریتانیا انجام می‌شود


دولت بریتانیا می‌گوید این طرح موج مهاجرت به این کشور با قایق را متوقف خواهد کرد
دولت بریتانیا می‌گوید این طرح موج مهاجرت به این کشور با قایق را متوقف خواهد کرد

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، روز پنج‌شنبه سوم خرداد در مصاحبه‌ای خبر داد که اولین پرواز برای انتقال مهاجران «غیرقانونی» به کشور آفریقایی رواندا پس از انتخابات این کشور انجام خواهد شد.

نخست‌وزیر بریتانیا یک روز پیشتر در سخنان کوتاهی خطاب به مردم این کشور اعلام کرده بود که انتخابات سراسری در این کشور روز چهارم ژوئیه (۱۴ تیر) برگزار خواهد شد.

آقای سوناک در مصاحبه روز پنج‌شنبه خود با رادیو ال‌بی‌سی ضمن تأکید بر انجام این پرواز پس از چهارم ژوئیه، گفت که کارهای تدارکاتی برای اجرای این سیاست ضد مهاجرتی از هم‌اکنون آغاز شده است.

دولت بریتانیا در میانه اردیبهشت‌ماه اولین پناهجوی «داوطلب» را، در چارچوب این طرح بحث‌برانگیز، از خاک خود به کشور رواندا در آفریقا فرستاد، و همان زمان اعلام کرد که انتظار می‌رود امسال ۵۷۰۰ مهاجر را در قالب این طرح به رواندا منتقل کند.

ده‌ها هزار مهاجر که بسیاری از آن‌ها از جنگ در آفریقا، خاورمیانه و آسیا فرار کرده‌اند، در سال‌های اخیر با استفاده از قایق‌های کوچکی که قاچاقچیان انسان تدارک می‌بینند از طریق کانال مانش خود را به سواحل بریتانیا رسانده‌اند.

متوقف کردن این موج مهاجرت از همان ابتدا از اولویت‌های دولت ریشی سوناک بوده است.

با این حال منتقدان می‌گویند طرح انتقال پناهجویان به رواندا به جای رسیدگی به درخواست پناهندگی آن‌ها در بریتانیا «غیرانسانی» است.

سوناک در مصاحبه خود ادعا کرده که «تنها رهبری» است که سیاست انتقال مهاجران را اجرا خواهد کرد و از حزب کارگر نباید انتظار اجرای آن را داشت. او همچنین ادعا کرده که ۱۵ کشور اروپایی دیگر هم با این رویکرد دولت او موافق هستند.

این در حالی است که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، چند روز پس از تصویب قانون اعزام مهاجران غیرقانونی به رواندا در پارلمان بریتانیا، از این اقدام انتقاد کرده و آن را «خیانت به ارزش‌های اروپایی» دانسته بود.

XS
SM
MD
LG