لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۳

ادعای شرکت «صدهزار» تن از اتباع افغانستان در مراسم تدفین ابراهیم رئیسی در مشهد


رئیس اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استان خراسان رضوی مدعی شده است که «بیش از ۱۰۰ هزار نفر» از شهروندان افغانستان در مراسم «تشییع و تدفین» ابراهیم رئیسی در شهر مشهد شرکت کردند.

حسین شرافتی‌راد روز جمعه ۴ خرداد در مراسمی با حضور اتباع افغانستان در «حسینیه هراتی‌ها» در مشهد این آمار را اعلام کرده است، اما مشخص نکرده این عدد چگونه به دست آمده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، او تشکیل «سازمان ملی مهاجرت» را از «اقدامات مهم و یادگاری‌های» ابراهیم رئیسی دانست، در حالی که موافقت با تشکیل این سازمان در دولت حسن روحانی در سال ۹۷ انجام شده و لایحه تاسیس آن نیز در سال ۹۹ به مجلس شورای اسلامی ارسال شده بود.

دو هفته پیش از سانحه منجر به کشته شدن ابراهیم رئیسی و همراهانش، وزیر کشور کابینه او اعلام کرد یک میلیون و ۳۰۰ هزار اتباع خارجی از کشور طی یک سال گذشته «اخراج» شده‌اند.

احمد وحیدی روز ۱۶ اردیبهشت گفت: «برای اینکه مانع ورود اتباع غیرمجاز به ایران شویم لازم است که قوانین مربوط به این حوزه در مجلس اصلاح شود.»

در ادبیات مقامات جمهوری اسلامی «اتباع» معمولا اشاره به پناهجویان اهل افغانستان دارد و این مقام‌ها طی یک سال گذشته کارزار اخراج این افراد که مجوز اقامت در ایران را ندارند، تشدید کرده‌اند؛ موضوعی که به انتقادهای حقوق بشری دامن زده است.

اواخرفروردین ماه نیز مقامات محلی افغانستان اعلام کردند که «بیش از ۲۰ هزار کودک افغان» از ایران در سال گذشته اخراج شدند.

محمد هارون واحدی مسئول امور مهاجران ولایت نیمروز به «طلوع نیوز» گفت: «روزانه تقریبا سی تا چهل کودک بدون سرپرست از ایران به نیمروز برگشت داده می‌شوند.»

مقامات محلی افغانستان همچنین گفتند که این کودکان به تنهایی‌ به کشور بازگردانده شده‌اند.

ایرنا به نقل از اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی نوشته است که نزدیک به ۴۰۰ هزار تبعه خارجی دارای مدارک شناسایی و اقامت به شکل «قانونی» در مشهد اقامت دارند و و حدود ۳۰۰ هزار تبعه خارجی «غیرمجاز» نیز شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۱۰۰ هزار تن به کشورشان بازگردانده شده‌اند.

بر اساس گزارش به روزرسانی شده آژانس پناهندگان سازمان ملل برای سال ۲۰۲۴، ایران میزبان ۳.۴ میلیون پناهنده خارجی است که بخش عمده آنها را پناهندگان افغانستانی تشکیل می‌دهد.

XS
SM
MD
LG