لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۶

اتحادیه اروپا وزیر دفاع و ۸ شخص و نهاد دیگر جمهوری اسلامی را تحریم می‌کند


محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع ایران،
محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع ایران،

دیپلمات‌ها روز جمعه، چهارم خرداد، اعلام کردند که کشورهای عضو اتحادیه اروپا با تحریم ٩ فرد و نهاد جمهوری اسلامی از جمله محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع، به خاطر حمایت نظامی وپهپادی تهران از روسیه در جنگ اوکراین موافقت کردند.

به گزارش رویترز٬ سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز جمعه در بروکسل بر سر این تحریم‌ها توافق کردند و قرار است پس از تایید آنها در نشست وزرای خارجه این اتحادیه در روز دوشنبه هفتم خرداد، به اجرا گذاشته شوند.

یک دیپلمات اروپایی به رویترز گفته است٬ این ۹ نفر در ارتباط برنامه پهپادهای ایران تحریم می‌شوند.

این دیپلمات اضافه کرد: همچنان برخی جزئیات فنی در ارتباط با این تحریم‌ها در حال بررسی است، اما جوزپ بورل٬ مسئول سیاست خارجی اروپا پس از تایید آنها در دوشنبه آن را اعلام خواهد کرد.

یک دیپلمات دیگر نیز در گفتگو با رویترز تایید کرد که بر سر تحریم محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی توافق شده است.

جوزپ بورل سوم ردیبهشت اعلام کرده بود که اتحادیه اروپا به دنبال حملات موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل، به طور اصولی با گسترش تحریم‌ها علیه تهران موافقت کرده است.

او گفت که تحریم‌ها فراتر از عرضه آن به روسیه خواهد بود و شامل تأمین پهپاد و موشک برای گروه‌های نیابتی (وابسته به تهران) در منطقه نیز خواهد شد.

او اشاره‌ای به قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی نکرد و وزیر خارجه بلژیک نیز گفته بود هنوز بر سر این‌که کدام مبنای قانونی می‌تواند اساس افزودن سپاه پاسداران به تحریم‌های اتحادیه به عنوان یک گروه تروریستی باشد، توافقی حاصل نشده است.

نیروهای نیابتی ایران در سوریه، لبنان و عراق از زمان آغاز جنگ غزه در نیمه مهرماه پارسال حملاتی به نیروهای آمریکایی و خاک اسرائیل داشته و شورشیان حوثی نیز کشتی‌ها در دریای سرخ و باب‌المندب را بارها مورد هدف قرار داده‌اند.

XS
SM
MD
LG