لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۱

بازداشت «دست‌کم ۹ نفر» در گیلان به دلیل واکنش به مرگ رئیسی در فضای مجازی


بنابر خبرهای رسیده، تاکنون دست‌کم ۹ نفر در استان گیلان به دلیل اظهارنظر در ارتباط با سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی بازداشت شده‌اند.

یکی از این افراد، کامیار بامداد، کمدین اهل ماسال گیلان است که روز پنج خرداد بازداشت و به زندان ضیابر منتقل شد. او در اعتراضات پائیز ۱۴۰۱ نیز سابقه بازداشت دارد.

پیشتر نیز هفت نفر در فومن و یک نفر در لاهیجان به نام ارسلان نیک به دلیل اظهارنظر در ارتباط با سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی بازداشت شده بودند.

فرمانده انتظامی فومن در استان گیلان روز شنبه از شناسایی و دستگیری ۶ مرد و یک زن به دلیل انتشار مطالب «توهین‌آمیز» درباره سانحه کشته‌شدن ابراهیم رئیسی و همراهانش در فضای مجازی خبر داد.

حمیدرضا فیضی گفت که اتهام این افراد «انتشار محتوا، مطالب و تصاویر توهین‌آمیز» در مورد کشته‌شدگان سانحه بالگرد ابراهیم رئیسی» و «تشویش اذهان عمومی» است.

در همین روز، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات، فتا، اعلام کرد یک شهروند ساکن غرب تهران نیز به اتهامات مشابهی بازداشت شده است.

شاهین حسنوند با بیان اینکه صفحه اینستاگرامی این فرد «شش هزار دنبال‌‌کننده» دارد،‌ به خبرگزاری مهر گفت این فرد «پس از حذف محتوای مجرمانه، ابراز ندامت و استوری عذرخواهی از خانواده معظم شهدا، جهت سیر مراحل قانونی تحویل مرجع قضایی شد».

پیش از این رضا ببرنژاد، برادر دادخواهِ مهدی ببرنژاد، از کشته‌شدگان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، روز سه‌شنبه اول خرداد به دلیل واکنش به مرگ ابراهیم رئیسی بازداشت شده بود.

همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی دادگستری استان کرمان نیز سه روز پیش اعلام کرد که به «۲۵۴ نفر» به دلیل انتشار مطالب «توهین‌آمیز» با همکاری سازمان اطلاعات سپاه «تذکر و ارشاد تلفنی داده شده و در خصوص هشت نفر نیز احضار قضایی صورت گرفته است».

پس از انتشار خبر ناپدید شدن بالگرد حامل رئیس‌جمهور و وزیر خارجه سابق ایران و هیئت همراه او در روز ۳۰ اردیبهشت، شبکه‌های مجازی فارسی‌زبان، مملو از پیام‌هایی در قالب طنز بود که برای انتشار خبر مرگ آن‌ها دعا می‌کردند.

XS
SM
MD
LG