لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۶

پوتین می‌گوید حضور نیروهای فرانسه در اوکراین «گام دیگری به سوی درگیری جهانی» است


ولادیمیر پوتین
ولادیمیر پوتین

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز سه شنبه هشتم خردادماه گفت حضور نیروهای فرانسوی برای «مدت طولانی» در اوکراین و مشاهده این نیروها در ارتش اوکراین گام دیگری به سوی یک «درگیری جهانی» است.

مسکو پیشتر نیز بارها با هشدار درباره دخالت کشورهای اروپایی و نیروهای ناتو در جنگ با اوکراین تاکید کرده بود که حضور این نیروها به منزله یک درگیری جهانی خواهد بود.

این سخنان در حالی از سوی رئیس جمهور روسیه مطرح می‌شود که الکساندر سیرسکی فرمانده ارشد اوکراین روز دوشنبه هفتم خرداد ماه گفت که اسنادی را امضا کرده است که به مربیان نظامی فرانسوی اجازه می‌دهد به زودی از مراکز نظامی اوکراین بازدید کنند.

آقای سیرسکی بدون ارائه جزئیات بیشتری درباره این همکاری نظامی گفت که معتقد است «عزم فرانسه» سایر شرکا را تشویق کند که به این پرو‌ژه «جاه‌طلبانه»‌بپیوندند.

وزارت دفاع اوکراین نیز روز دوشنبه دربیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که ‌کی‌یف از فوریه گذشته برای جذب « کادرآموزش نظامی» ابراز «تمایل»‌کرده‌است.

این بیانیه از مذاکرات میان اوکراین، فرانسه و سایر کشورها در این زمینه خبر داده‌است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه بارها از زمان آغاز تهاجم روسیه به خاک اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ از امکان اعزام نیروی زمینی به اوکراین سخن‌ گفته‌است که این موضوع با انتقادهای تندی از سوی برخی از کشورهای اروپایی روبرو شده‌است.

XS
SM
MD
LG