لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۹

قانون «عوامل خارجی»؛ پارلمان گرجستان وتوی رئیس جمهور این کشور را لغو کرد


تجمع مخالفان قانون جنجالی «عوامل خارجی» در مقابل پارلمان گرجستان
تجمع مخالفان قانون جنجالی «عوامل خارجی» در مقابل پارلمان گرجستان

رویارویی سیاسی بر سر قانون جنجالی «عوامل خارجی» در گرجستان ادامه دارد و پارلمان این کشور روز سه‌شنبه، هشتم خرداد ماه، به لغو «وتوی» سالومه زورابیشویلی، رئیس‌جمهور، علیه این لایحه رای داد.

حزب حاکم این کشور یعنی حزب «رؤیای گرجی» به همراه ائتلاف خود در پارلمان گرجستان ۸۴ کرسی از ۱۵۰ کرسی را در اختیار دارد و برای بی اثر کردن «وتوی» رئیس جمهوری نیاز به ۷۶ رای در پارلمان داشت.

در حالی طرح لغو وتوی رئیس جمهور تصویب شد که اتحادیه اروپا و چند کشور عضو این اتحادیه روزسه‌شنبه از حزب «رؤیای گرجی» خواستند دست به چنین اقدامی نزدند.

این قانون که به دلیل شباهت آن با قانونی که توسط کرملین برای ایجاد خفقان بیشتر برای مخالفان و علیه آزادی بیان وضع شده به «قانون روسیه» نیز معروف است، فعالیت رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری با تأمین مالی خارجی در این کشور را محدود می‌کند.

قانون جنجالی «عوامل خارجی» اکنون برای امضا به دفتر سالومه زورابیشویلی، رئیس‌جمهور گرجستان ارسال می‌شود و در صورت امتناع او ، رئیس پارلمان، که عضو حزب «رؤیای گرجی» است، آن را امضا خواهد کرد.

هفته‌ها اعتراض مردمی علیه این قانون، با سرکوب از سوی پلیس ضد شورش و گروه‌های اوباش به خشونت کشیده شده است.

این قانون همچنین توسط غرب محکوم شده است، زیرا با تلاش گرجستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا و بلوک غرب مغایرت دارد.

پس از ادامه‌دار شدن اعتراضات، سالومه زورابیشویلی، رئیس‌جمهور گرجستان، روز ۲۹ اردیبهشت قانون «عوامل خارجی» را وتو کرد.

اما پس از این اقدام، کمیته امور حقوقی پارلمان که در دست حزب «رؤیای گرجی» است، روز دوشنبه ۷ خرداد رأی به ارسال لایحه لغو این وتو به پارلمان داد و رهبران این حزب گفته‌اند که انتظار دارند رای‌گیری کامل در این هفته انجام شود.

لوان یوسلیانی، بازرس کل کشور، روز دوشنبه در یک نشست رسانه‌ای در تفلیس در مورد اثرات این قانون هشدار داد و گفت: «به نظر من، پذیرش این قانون در این شکل، تا همین‌جا هم آسیب قابل توجهی به روند [دموکراتیک] به‌طور کلی وارد کرده است.»
یوسلیانی افزود: «بنابراین، این امکان وجود دارد که پارلمان از لغو این وتو خودداری کند.»

مقامات ارشد حزب حاکم گرجستان که طی ماه‌های گذشته به شدت مواضع ضد غربی گرفته‌اند، اصرار دارند که هدف از این قانون ارتقای «شفافیت» و مهار «نفوذ مضر خارجی» است.

آمریکا نیز به این کشور هشدار داده دنباله‌رو روسیه نباشد وگرنه ادامه این روند باعث قطع کمک‌های مالی ایالات متحده به گرجستان خواهد شد.

XS
SM
MD
LG