لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۲

استفاده از یک گروه تبهکار سابقه‌دار در توطئه «قتل مسیح علی‌نژاد»


تحقیقات بخش جمهوری آذربایجان در رادیوآزادی نشان می‌دهد جمهوری اسلامی یک گروه تبهکار سابقه‌دار را برای توطئه ربودن و قتل مسیح علی‌نژاد اجیر کرده بود.

بر اساس این تحقیقات، متهمانی که توطئه ربودن این فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی را دنبال می‌کردند، با یک شبکه تبهکاری موسوم به «لوتو قولو» یا «دزدان قانون» مرتبط بوده‌اند.

نادر سالیف‌اف، رهبر این گروه، در تابستان ۱۳۹۹ به شیوه‌ای مافیایی در رستورانی در ترکیه به قتل رسید، و برادرش نقش مهمی در رهبری این گروه به عهده گرفت.

تحقیقات رادیوآزادی حاکی است که عوامل توطئه ربودن و قتل مسیح علی‌نژاد با برادران سالیف‌اف در ارتباط بوده و در سلسله مراتب درونی این گروه نقش بالایی داشته‌اند.

یکی از این افراد، رأفت امیراف از اتباع جمهوری آذربایجان و روسیه و ساکن ایران بوده که مأمور هدایت این طرح را به عهده داشته و در ویدئویی در کنار نادر سالیف‌اف دیده می‌شود.

تصاویر دیگری از او در کنار نامیک سالیف‌اف وجود دارد، و در یک تصویر دیگر در کنار چند عضو این گروه در کربلا دیده می‌شود.

امیراف در حالی در ازبکستان بازداشت شد که پولاد عمراف دیگر عضو ارشد این گروه تبهکاری، در ژانویه ۲۰۲۳ در جمهوری چک بازداشت شد. هر دو چندی بعد از بازداشت به آمریکا مسترد شدند.

چندین عکس از پولاد عمراف در کنار برادران سالیف‌اف دیده شده است و یک ستاره خالکوبی‌شده بر شانه‌هایش نشان می‌دهد که او عضو گروه «لوتو قولو» است.

دادستانی آمریکا در اعلام جرم می‌گوید که پولاد عمر‌اف و رأفت امیر‌اف انتقال ۳۰ هزار دلار پول نقد به خالد مهدی‌اف را برنامه‌ریزی کرده و انجام داده‌اند. مهدی‌اف که خانه مسیح علی‌نژاد را زیر نظر داشت، با استفاده از این پول برای قتل او یک قبضه کلاشنيکف خریده بود.

خالد مهدی­‌اف در ژوئیه ۲۰۲۲ با یک تفنگ کلاشینکوف در برابر منزل خانم علی‌نژاد بازداشت شد. وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده که او قصد داشت مسیح علی‌نژاد را به بیرون از منزل بکشاند و ترور کند.

پولاد عمروف، رأفت امیروف و خالد مهدی­‌اف به اقدام به قتل، توطئه و پولشویی متهم شده­‌اند که در صورت اثبات اتهام روی هم رفته مجازات آن حدود ۴۰ سال زندان است.

محاکمه این گروه قرار است در ماه مارس ۲۰۲۵ آغاز شود.

XS
SM
MD
LG