لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

بلینکن: تسلیحات آمریکایی به اوکراین در ثبات خط مقدم جنگ کمک می‌کند


 آنتونی بلینکن
آنتونی بلینکن

همزمان با اعلام خبر انهدام ۱۳ پهپاد روسی به دست نیروهای دفاعی اوکراین، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که تسلیحات آمریکایی ارسال شده به کی‌یف به «تثبیت خط مقدم» در اوکراین در بحبوحه تشدید حملات روسیه کمک می‌کند و واشینگتن حمایت خود را با شرایط [جنگ]،«تطبیق و تعدیل خواهد کرد».

وزیر خارجه آمریکا که به کیشینو پایتخت مولداوی سفر کرد‌ه‌است در دیدار با «مایا ساندو»، رئیس جمهور این کشور، بر تقویت حمایت از کی‌یف از سوی متحدان ناتو و کشورهای همسایه تاکید کرد.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه هفتم خرداد ماه هشدار داد که اعضای ناتو در اروپا با اجازه‌ای که به اوکراین برای حمله به خاک روسیه با استفاده از تسلیحات غربی داده‌اند در حقیقت با آتش بازی می‌کنند و این امر می‌تواند به «درگیری جهانی» منجر شود.

ایالات متحده تاکید کرده‌است که اوکراین را به استفاده از تسلیحات آمریکایی برای «حملات مستقیم» به روسیه تشویق نمی‌کند، اما آقای بلینکن در کنفرانس مطبوعاتی در مولداوی در مورد موضع فعلی واشینگتن در مورد این موضوع گفت:« ماهیت میدان جنگ در دو سال گذشته تغییر کرده‌است. با تغییر مکان‌ها و وسایلی که روسیه در این جنگ استفاده می‌کند،سیاست آمریکا تطبیق داده می‌شود و تنظیم خواهد شد.»

ایالات متحده که مهمترین تامین کننده تسلیحات اوکراین است، در پنجم اردیبهشت ماه بسته کمک ۶۱ میلیارد دلاری را پس از ماه‌ها تاخیر تصویب کرد.

به گفته آنتونی بلینکن تدارکات تسلیحات ایالات متحده اکنون «اثر واقعی» دارد و پوتین نتوانسته‌است به اهداف خود در منطقه خارکیف در شمال شرقی اوکراین دست یابد.

در سومین سال مرگبارترین جنگ در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم به بعد و در شرایطی که کشورهای غربی در حال بررسی راه‌های ممانعت از پیشروی ارتش روسیه در اوکراین هستند، پوتین مرتب نسبت به وقوع یک جنگ جهانی دیگر هشدار می‌دهد، اما کشورهای غربی این احتمال را ناچیز می‌دانند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، به تازگی در مصاحبه‌ای با نشریه اکونومیست گفت که کشورهای عضو این پیمان نظامی باید به اوکراین اجازه دهند که با تسلیحات غربی به عمق خاک روسیه حمله کند، دیدگاهی که برخی کشورهای اروپایی عضو ناتو از آن حمایت می‌کنند، اما ایالات متحده با آن موافق نیست.

XS
SM
MD
LG