لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۲

«گسترده‌ترین اختلال جی‌پی‌اس» و مشکل مکان‌یابی در چند شهر ایران


گزارش رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی حاکی از اختلال گسترده و چند ساعته جی‌پی‌اس در شهرهای ایران است که فعالیت برنامه‌های مسیریاب و تاکسی‌های اینترنتی را دچار مشکل کرد.

روابط عمومی مسیریاب ایرانی «نشان» روز یکشنبه ۱۳ خرداد ماه اعلام کرد که این مشکل، «گسترده‌ترین اختلال جی‌پی‌اس» تا به امروز بوده و موجب شده که روز یکشنبه موقعیت برخی کاربران تهرانی به موقعیت‌هایی جعلی در فرودگاه مهرآباد، میدان آزادی، و نقاطی در شهر قم و اصفهان تغییر کند.

به گفته بهزاد کاظمی، مهندس ارشد تیم مسیریابی «نشان»، تیم فنی این شرکت «با بررسی ماژولی که برای تشخیص و اطلاع‌رسانی جعل جی‌پی‌استوسعه داده‌» متوجه اختلال جی‌پی‌اسدر مناطق مختلفی از ایران بخصوص «چندین کلان‌شهر» شده‌اند.

بر اساس اطلاعیه روابط عمومی «نشان»، شمار زیادی از کاربران در ساعاتی از روز یکشنبه با پشتیبانی نقشه و مسیریاب «نشان» تماس گرفته‌ و از اختلال جی‌پی‌اس شکایت کرده و گفته‌اند در حالی که موقعیت مکانی آنها تهران است، نقشه، موقعیت آنها را در شهر دیگری نشان می‌دهد.

چند کاربر در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشته‌اند اگر چه در حال حاضر در تهران مستقرند اما «نشان» و سایر مسیریاب‌ها، آن‌ها را در یک آدرس مشابه در اصفهان نشان می‌دهد.

کاربر دیگری هم که مشکل مشابهی داشته تاکید کرده که این اختلال موجب شده روز یکشنبه، در حالی که تا مقصدش پنج دقیقه مانده بوده، مسیریاب فاصله او را تا مقصد هشت ساعت نشان دهد و مسیر را اشتباه برود.

روابط عمومی مسیریاب «نشان» هم این موضوع را تایید کرده‌ و با اشاره به نامشخص بودن دلیل این اختلال «مانند گذشته»، اعلام کرده که اختلال اخیر موجب شده کاربران بسیاری، به ویژه راننده‌های تاکسی‌های اینترنتی با مشکلات جدی مسیریابی روبه‌رو شوند.

از زمان فیلتر شدن اپلیکیشن مسیریاب «ویز» و قانون منع استفاده از آن در ایران، برخی رانندگان و شهروندان از مسیریاب‌های داخلی «نشان» و «بلد» استفاده می‌کنند.

اما اختلالات پیچیده و گسترده اینترنت در داخل ایران موجب شده آنطور که رسانه‌ها از جمله دنیای اقتصاد پیشتر نوشته‌اند این مشکل دامن پلتفرم‌‌‌های داخلی را نیز بگیرد و سرویس‌‌‌های نقشه و مسیریاب داخلی را عملا «بی‌فایده» کند.

از سوی دیگر،‌ ایجاد اختلال در تشخیص مکان که با اختلال در جی‌پی‌اس ایجاد می‌شود، گمانه‌هایی مبنی بر دست داشتن نهادهای حکومتی را تقویت کرده است، اما در این زمینه پاسخ شفافی ارائه نشده است.

XS
SM
MD
LG