لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

محاکمه هانتر بایدن، پسر رئیس‌جمهور آمریکا، آغاز شد


هانتر بایدن و همسرش هنگام ورود به دادگاه
هانتر بایدن و همسرش هنگام ورود به دادگاه

محاکمه هانتر بایدن، پسر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در یکی از شعب دادگاه کیفری ایالت دلور آغاز شد. این اولین مورد از محاکمه فرزند یک رئیس جمهور وقت در تاریخ آمریکاست.

هانتر بایدن به ارتکاب سه جرم فدرال در ارتباط با خرید و نگهداری یک اسلحه کمری در سال ۲۰۱۸ متهم شده است. او این اتهامات را نپذیرفته است. پسر رئیس جمهور آمریکا در پرونده دیگری نیز که در ایالت کالیفرنیا در دست بررسی است، به کلاهبرداری مالیاتی متهم شده است.

جیل بایدن، بانوی اول آمریکا و همسر رئیس جمهور، ملیسا کوهن بایدن، همسر هانتر و اشلی بایدن خواهر ناتنی او روز دوشنبه ۱۴ خرداد در جلسه دادگاه حضور داشتند.

جو بایدن قبل از شروع محاکمه در بیانیه‌ای گفت: «جیل و من پسرمان را دوست داریم و به او به عنوان یک انسان افتخار می‌کنیم.»

رئیس جمهور آمریکا افزود خانواده‌های زیادی هستند که عضوی از آن‌ها بر اعتیاد به مواد مخدر غلبه کرده است.

محاکمه فرزند جو بایدن چهار روز پس از محکومیت دونالد ترامپ به ارتکاب ۳۴ مورد بزهکاری در دادگاه شعبه منهتن شهر نیویورک آغاز می‌شود.

رای قطعی دادگاه در مورد آقای ترامپ قرار است روز ۱۱ ژوئیه صادر شود. رئیس جمهور پیشین و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات امسال با سه پرونده جزایی دیگر روبرو است که هنوز تاریخ دقیق دادرسی آن‌ها اعلام نشده است.

محاکمه هانتر بایدن به جمهوری‌خواهان فرصت خواهد داد که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری توجه افکار عمومی آمریکا را از پرونده‌های متعدد دونالد ترامپ، نامزد این حزب، منحرف کنند.

دیوید وایس، بازرس ویژه وزارت دادگستری آمریکا که از منصوبان دونالد ترامپ است، در پایان تحقیقات خود در سپتامبر گذشته هانتر بایدن را به دروغ گویی در مورد اعتیاد خود هنگام خرید اسحله کمری و مالکیت آن به مدت ۱۱ روز در اکتبر ۲۰۱۸ متهم کرد.

او علاوه بر این پسر رئیس جمهور آمریکا را به کلاهبرداری مالیاتی نیز متهم کرده است.

در صورت محکومیت هانتر بایدن در پرونده مربوط به خرید و مالکیت اسلحه، او ممکن است به مجازاتی تا ۲۵ سال زندان محکوم شود هر چند به گفته وزارت دادگستری آمریکا مرتکبان چنین جرایمی معمولا به مجازات سبک‌تری محکوم می‌شوند.

روند دادرسی با گزینش ۱۲ عضو هیئت منصفه آغاز شد و قاضی با طرح سوال‌های صریحی در مورد الزام به بی‌طرفی سیاسی، عدم جانبداری در مورد جرایم مربوط به مواد مخدر و مالکیت اسلحه، به اعضای هیئت منصفه گوشزد کرد که به‌رغم شهرت متهم و حساسیت‌های سیاسی و پوشش خبری گسترده این پرونده آن‌ها باید از هرگونه جانبداری پرهیز کنند.

برای محکومیت هانتر بایدن تمامی ۱۲ عضو هیئت منصفه باید به این نتیجه برسند که بدون هیچ شک و شبه‌ای او مجرم است.

پیش بینی می‌شود که موضوع اصلی مباحث در این محاکمه اعتیاد طولانی هانتر بایدن به کوکائین باشد که خودش به طور علنی در مورد آن صحبت کرده و یکی از موضوعات اصلی کتاب زندگینامه اوست که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد.

هانتر بایدن در جلسه تفهیم اتهام مربوط به این پرونده که سال گذشته برگزار شد، به قاضی دادگاه گفت از اواسط سال ۲۰۱۹ اعتیاد به موارد مخدر را کاملا ترک کرده است.

دادستانی در روند دادرسی تلاش خواهد کرد ثابت کند که هانتر بایدن هنگام خرید اسلحه کمری آگاهانه در مورد اعتیاد خود دروغ گفته و در نتیجه قوانین فدرال در این زمینه را نقض کرده است.

از اسنادی که دادستانی به دادگاه ارائه کرده است، چنین برمی‌آید که آن‌ها در اثبات اتهام ممکن است از مدارک موجود در حافظه تلفن همراه و سایر وسایل ارتباطی هانتر بایدن، شامل عکس‌هایی از او هنگام کشیدن کوکائین و پیام‌هایی که بین او و فروشندگان مواد مخدر رد و بدل شده در دادرسی استفاده کنند.

دادستانی اعلام کرده که ممکن است کتلین بیول، همسر سابق هانتر بایدن، را نیز به عنوان شاهد احضار کند.

خانم بیول در پرونده طلاق از هانتر بایدن در سال ۲۰۱۷ او را به هدر دادن پول در خرید مواد مخدر، الکل و کارگران جنسی متهم کرده بود.

در مقابل وکلای هانتر بایدن احتمالا تلاش خواهند کرد به دادگاه ثابت کنند که موکل آن‌ها قبل از خرید اسلحه کمری یک دوره کامل ترک اعتیاد را گذرانده بود و پاسخ منفی او به سوال مربوط به اعتیاد به مواد مخدر در پرسشنامه خرید اسلحه حقیقت داشته است.

سال گذشته تصمیم گیری در مورد این پرونده بر مبنای توافقی بین متهم و دادستانی خارج از دادگاه به نتیجه نرسید. قاضی پرونده با میزان مصونیتی که برای هانتر بایدن در نظر گرفته شده بود موافق نبود.

وکلای پسر رئیس جمهور ادعا می‌کنند که فشارهای جمهوری‌خواهان باعث شکست توافق بین متهم و دادستانی شد.

XS
SM
MD
LG