لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۶

محمود عباس می‌گوید هدف اظهارات علی خامنه‌ای، قربانی کردن فلسطینی‌هاست


محمود عباس
محمود عباس

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از اظهارات علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، درباره حمله به اسرائیل در ۷ اکتبر(۱۵ مهرماه سال گذشته) به شدت انتقاد کرد.

دفتر محمود عباس در بیانیه‌ای در روز دوشنبه ۱۴ خرداد تاکید کرد ملت فلسطین به جنگ‌هایی نیاز ندارد که در راستای آرمان آزادی و استقلال آنها نباشد.

علی خامنه‌ای در همین روز ضمن ستایش از عملیات گروه افراطی حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی گفت این عملیات که «در ۱۵ مهر گذشته اتفاق افتاد، دقیقاً مورد نیاز منطقه بود.»

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه اضافه کرد، آمریکا، اسرائیل و «برخی دولت‌های منطقه، نقشه بزرگ و دقیقی برای تغییر مناسبات و معادلات منطقه طراحی کرده بودند تا با ایجاد ارتباطات مورد نظرشان» بین اسرائیل میان و دولت‌های منطقه‌، «زمینه‌های تسلط» اسرائیل بر «سیاست و اقتصاد غرب آسیا و همه دنیای اسلام فراهم شود.»

علی خامنه‌ای تاکید کرد که عملیات گروه افراطی حماس همه تلاش‌های «آنان را بر باد داد؛ به گونه‌ای که با حوادث ۸ ماه اخیر، امیدی به احیای دوباره آن نقشه وجود ندارد.»

شبه‌نظامیان گروه حماس که آمریکا و کشورهای اروپایی آن را یک گروه تروریستی می‌دانند، در ۱۵ مهرماه سال گذشته با حمله به اسرائیل حدود ۱۲۰۰ شهروند این کشور را کشتند و ۲۵۰ نفر را نیز به عنوان گروگان با خود به غزه بردند.

ارتش اسرائیل به دنبال این اقدام، حملات گسترده به نوار غزه را آغاز کرد که طی هشت ماه گذشته ادامه داشته است.

فلسطینی‌ها بهای جنگ غزه را می‌پردازند

دفتر محمود عباس در واکنش به اظهارات علی خامنه‌ای تأکید کرد، این فلسطینی‌ها هستند که بهای حمله اسرائیل به غزه را می‌پردازند.

در بیانیه دفتر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی آمده است: « آنها اولین کسانی بوده‌اند که در جنگ [غزه] خونشان ریخته شد، جنگی که منجر به کشته شدن بیش از ۳۶ هزار شهید و ۸۳ هزار مجروح شده همچنین زیرساخت‌ها مانند بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد، کلیساها تخریب شده اند و هزاران شهروند و خانواده آواره شده‌اند.»

در این بیانیه تصریح شده است، اظهاراتی مانند سخنان علی خامنه‌ای «به وضوح اعلام می‌کند که هدف آنها قربانی کردن فلسطینی‌ها و هزاران کودک، زن و سالمند و نابودی سرزمین فلسطین است.»

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی همچنین اضافه کرده است: سیاست‌هایی از این قبیل که رهبر جمهوری اسلامی بیان کرد، «در خدمت اهداف ملی فلسطین برای آزادی قدس نیست.»

این اولین بار نیست که محمود عباس و تشکیلات خودگردان فلسطین رقیب سیاسی اصلی حماس، علناً ایران را مورد انتقاد قرار می‌دهند.

جنبش فتح، اصلی‌ترین گروه فلسطینی در کرانه باختری، ۱۵ فروردین سال جاری جمهوری اسلامی ایران را به تلاش برای گسترش هرج و مرج در این منطقه متهم کرد.

فتح که کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین را در دست دارد، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اجازه نمی‌دهد «آرمان مقدس ما و خون مردم ما مورد بهره‌برداری قرار گیرد».

XS
SM
MD
LG