لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

حوثی‌های یمن شماری از کارکنان سازمان ملل و امدادگران را بازداشت کردند


شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران (عکس از آرشیو)
شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران (عکس از آرشیو)

سخنگوی سازمان ملل روز جمعه ۱۸ خرداد گفت، نیروهای حوثی در سه روز گذشته ۱۱ پرسنل امدادی این نهاد را در یمن بازداشت کرده‌اند.

استفان دوجاریک تصریح کرد، سازمان به دنبال آزادی امن و بدون قید و شرط این نیروهای امدادی در سریع ترین زمان ممکن است.

او اضافه کرد که سازمان ملل متحد بسیار نگران این اتفاق است و به دنبال شفاف‌سازی از جانب حوثی‌ها در مورد علت بازداشت کارکنان یمنی این نهاد بین‌المللی است.

طبق این گزارش، این ۱۱ نفر شامل دو زن و ۹ مرد هستند که برای پنج آژانس مختلف سازمان ملل و نماینده سازمان ملل در امور یمن کار می‌کنند.

استفان دوجاریک همچنین گفت: «ما همه کانال‌های موجود استفاده می‌کنیم تا آزادی امن و بدون قید و شرط همه این نیروها را در سریع‌ترین زمان ممکن تضمین کنیم.»

او تاکید کرد که سازمان ملل همچنین خواستار دسترسی به این کارکنان بازداشتی در یمن است.

مقامات دولت یمن به رویترز گفته‌اند در جریان یورش نیروهای امنیتی شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران، ۹ کارمند سازمان ملل، سه کارمند گروه دموکراسی خواه ملی (ان‌دی‌آی) و سه کارمند یک گروه حقوق بشر محلی بازداشت شده‌اند.

طبق این گزارش، نیروهای امنیتی شبه نظامیان حوثی ، با یورش به منازل و دفاتر این افراد، گوشی‌ها و کامپیوتر آنها را ضبط و کرده و با خود بردند.

شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت ایران که کنترل پایتخت یمن و بیشتر مناطق پرجمعیت این کشور را در دست دارند، چند ماه است با ادعای آنچه پشتیبانی از مردم فلسطین در برابر حملات اسرائیل می‌خوانند، حمله به کشتی‌های مرتبط به اسرائیل در دریای سرخ را آغاز کرده‌اند. دامنه این حملات سپس به سایر کشتی‌ها نیز گسترش یافت.

XS
SM
MD
LG