لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۵

بنی گانتس از کابینه جنگ اسرائیل «کناره‌گیری می‌کند»


اکسیوس به نقل از منابع مطلع گزارش داد که بنی گانتز، عضو کابینه جنگ اسرائیل، روز شنبه ۱۹ خرداد در یک سخنرانی خروج حزبش را از این کابینه اعلام خواهد کرد.

بنی گانتس، رئیس حزب وحدت ملی، چند روز پس از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه سال گذشته، حزب میانه رو خود را وارد کابینه جنگی اضطراری کرد.

خروج بنی گانتس از کابینه جنگ اسرائیل باعث سقوط کابینه ائتلافی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نخواهد شد، چرا که این ائتلاف همچنان ۶۴ کرسی در پارلمان اسرائیل را در اختیار خواهد داشت.

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، کشورهای غربی و عرب منطقه بنی گانتس را یک سیاستمدار میانه‌رو در دولت اسرائیل می‌دانند. خروج او احتمالاً فشار ایالات متحده و جامعه بین‌المللی بر بنیامین نتانیاهو را افزایش می دهد.

بنی گانتس اواسط اردیبشهت گذشته به دولت بنیامین نتانیاهو یک هفته مهلت داد تا راهبرد استراتژیک جدید در جنگ غزه را ارایه کند، در غیر این صورت او از این کابینه کناره‌گیری خواهد کرد.

کناره‌گیری رئیس حزب وحدت ملی باعث خواهد شد بنیامین نتانیاهو بیش از پیش به متحدان ائتلاف راست افراطی خود، از جمله ایتامار بن‌گویر وزیر امنیت ملی، و بتسال‌ئل اسموتریچ، وزیر دارایی، رهبران دو حزب راستگرای متکی شود، که اگر او خواسته‌های آنها را برآورده نکند، راحت‌تر می‌توانند دولت آقای نتانیاهو را سرنگون کنند.

وزرای راستگرا خواهان اشغال دوباره غزه٬ «کوچ داوطلبانه» فلسطینی‌ها٬ و ساخت دوباره شهرک‌های یهودی نشین در این منطقه هستند.

XS
SM
MD
LG