لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

شش نامزد تأییدشده انتخابات ریاست‌جمهوری؛ لاریجانی و احمدی‌نژاد رد صلاحیت شدند


شورای نگهبان صلاحیت شش نامزد را تأیید کرد
شورای نگهبان صلاحیت شش نامزد را تأیید کرد

بر اساس تصمیم شورای نگهبان و با اعلام وزارت کشور ایران، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و مسعود پزشکیان افرادی معرفی شدند که برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ احراز صلاحیت شدند.

این در حالی است که علی لاریجانی، وحید حقانیان، محمود احمدی‌نژاد، مهرداد بذرپاش، صولت مرتضوی، اسحاق جهانگیری، عباس آخوندی، محمد شریعتمداری و عبدالناصر همتی از جمله افرادی هستند که احراز صلاحیت نشده‌اند.

ساعتی بعد، عباس آخوندی با انتشار نامه‌ای خطاب به شورای نگهبان، رد صلاحیت شدن را «طلم و جفا» به خود و احزابی دانست که او را کاندیدای مورد نظر معرفی کرده بودند و خواستار توضیح دلایل این شورا شد.

همچنین تمامی اعضای کابینه ابراهیم رئیسی که ثبت‌نام کرده بودند، ازجمله محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد، مهرداد بذرپاش، وزیر مسکن و شهرسازی و صولت مرتضوی، وزیر کار و تعاون، رد صلاحیت شدند. داوود منظور، معاون رئیسی و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز پیش‌تر انصراف داده بود.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد دولت ابراهیم رئیسی، نیز که نامه حمایتی برخی اعضای این دولت به شورای نگهبان درباره او خبرساز شده بود اما در نهایت رد صلاحیت شد، با انتشار بیانیه‌ای ثبت‌نام خود در انتخابات را «تکلیف شرعی» خواند و گفت به نظر اعضای شورای نگهبان «احترام» می‌گذارد.

ساعتی پیش از اعلام رسمی کاندیداهای تأیید شده، سخنگوی شورای نگهبان روز یکشنبه ۲۰ خرداد اعلام کرد که بررسی صلاحیت‌ها در شورا به پایان رسیده و اسامی نیز به وزارت کشور ارسال شده است.

صلاحیت اسحاق جهانگیری، عباس آخوندی و مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ توسط شورای نگهبان رد شده بود.

شورای نگهبان در آن سال صلاحیت علی لاریجانی را نیز رد کرد و او امکان شرکت در انتخابات را پیدا نکرد.

اکنون وحید حقانیان به عنوان یکی از چهره‌های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی نیز رد صلاحیت شده است.

محمود احمدی‌نژاد، از رؤسای جمهور پیشین ایران که اکنون در انتخابات پیش رو ردصلاحیت شده، اعلا کرده بود که «مهم‌ترین انگیزه‌اش» از نامزدی در انتخابات «تمرکز بر حل مشکلات اقتصادی» از راه «تعامل سازنده با جهان» است.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که کارنامه اقتصادی دولت پیشین او مورد انتقاد فراوان است و سیاست‌های کلان کشور، اعم از داخلی و خارجی، نیز در دست رهبر جمهوری اسلامی است و او همواره بر «دشمنی»‌ با کشورهای متعدد در سطح جهان تأکید کرده و سیاست‌هایی مبنی بر «همزیستی مسالمت‌آمیز و تعامل سازنده با جهان» ارائه نداده است.

این رد صلاحیت‌های گسترده نامزدها درحالی روی می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران در دوره‌های پیش هم یکی از غیررقابتی‌ترین انتخابات را در میان کشورهای جهان برگزار کرده است. همچنین نارضایتی‌های گسترده در سال‌های اخیر موجب شده اقبال مردم به صندوق‌های رای به شدت کاهش یابد.

همزمان با جنجال‌های زودهنگام انتخاباتی، در روزهای اخیر روزنامهٔ جمهوری اسلامی هم به موضوع مشارکت پایین شهروندان ایران در دوره‌های اخیر انتخابات در کشور اذعان کرده و به شورای نگهبان توصیه کرده بود «مانند قبل رفتار نکند» و «نتیجهٔ انتخابات هم از قبل معلوم نباشد».

مسعود پزشکیان، نماینده فعلی مجلس که سابقه نایب‌رئیسی مجلس و وزارت در دولت دوم محمد خاتمی را دارد، تنها کاندیدای تأیید شده نزدیک به اصلاح‌طلبان است.

روز جمعه سخنگوی جبهه اصلاحات ایران او را در کنار عباس آخوندی و اسحاق جهانگیری به عنوان نامزدهای موردنظر این جبهه معرفی کرده بود.

آذر منصوری،‌ رئیس جبهه اصلاحات، نیز روز شنبه شرط مشارکت این تشکل و احزاب اصلاح‌طلب در انتخابات پیش رو را تأیید صلاحیت این نامزدها دانسته و گفته بود جبهه اصلاحات زیر بار «کاندیدای غیر اصلاح‌طلب» نمی‌رود.

ساعتی بعد از اعلام شش نامزد نهایی، محمود صادقی، نماینده سابق مجلس و عضو هیئت رئیسهٔ جبهه اصلاحات اعلام کرد «جلسه اضطراری» این هیئت برای «نحوهٔ حمایت» از آقای پزشکیان تشکیل شده است.

هرچند جبهه اصلاحات تشکلی شامل احزاب عمده اصلاح‌طلب است، اما بین آنها در سال‌های اخیر اتفاق نظر وجود نداشته است و در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نیز برخی از این احزاب در حالی که جبهه اصلاحات از هیچ نامزدی حمایت نکرده بود، به عنوان حامی عبدالناصر همتی فعالیت کردند.

انتخابات ریاست‌جمهوری امسال به دنبال کشته شدن ابراهیم رئیسی در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی به شکل زودهنگام و روز ۸ تیر برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG